![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#461 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#462 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wetten kunnen dgl. evoluties vertragen maar zeker niet tegenhouden of omkeren. Op middellange termijn wint het Engels ook nog aan belang, maar daarna? Spaans of Chinees (volgorde te raden: een dikke aardbeving kan véél veranderen). Laatst gewijzigd door filosoof : 11 mei 2010 om 16:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#463 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Er deed zich dan ook een pijnlijk moment voor tijdens de herdenking. Na de officiële toespraak door de voorzitter van het herdenkingscomité, Frau Baganz, was er gelegenheid voor persoonlijke overdenkingen. En waarempel: uit de Belgische vaandelwacht kwam een Waal tevoorschijn die schuchter en ietwat bedremmeld naar de microfoon wandelde. Hij wilde toch iets zeggen. Hij verontschuldigde zich meteen voor het 'pauvre' feit dat hij zich slechts verstaanbaar kon maken in 'notre langue'. Uit het honderdkoppige publiek kwam spontaan een Duitse dame naar voren die de Waal uit zijn netelige positie moest redden, aangezien de vertalingen (Duits, Nederlands, Pools, Russisch en Engels) hierop niet voorbereid waren. De Duitse dame vertaalde zo goed en zo kwaad als het ging de overdenkingen van de Waal. De helft van hetgeen hij meende te moeten zeggen, is, naar ik vermoed, niet vertaald. Ik heb het tafereel vastgelegd op mijn handcamera en eigenlijk zou ik daarvan een fragment bij Youtube moeten plaatsen. Tja, een 'Belg' uit een land waar officieel drie talen worden gesproken en in deze tijd waarin iedereen, met leerplicht en al, tenminste één vreemde taal leert. Hoe is het in godsnaam mogelijk? ![]()
Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 11 mei 2010 om 16:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#464 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Dat is dan jammer voor hen. Wat in Vlaanderen gebeurt, wordt beslist door de Vlamingen. Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 11 mei 2010 om 16:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#465 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
"Belgien besteht nur bei den vier Männern mit den Fahnen." ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#466 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ook van overheidswege zijn zij op de goede weg. Veschillende zgn. 'immersiescholen' doen hun intrede in Wallonië en dit nu al een paar jaar. En, helaas, op dat vlak schieten de Vlamingen schromelijk tekort. Geen enkele immersieschool. En dit door het gezwets van betweter Frank Vandenbroucke, die nog altijd denkt dat men geen twee talen kan leren in zijn kindtijd. Een volledig door de feiten en wetenschappelijk onderzoek achterhaald idee. Nu, Vandenbroucke is veel te lang en veel te veel opgehemeld. De man heeft vele kwaliteiten, maar blijkbaar zit hij er soms volledig naast. Maar dan ook volledig! Laatst gewijzigd door system : 11 mei 2010 om 17:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#467 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als Vlaanderen loskomt van België, heeft dat alleen maar gunstige gevolgen voor het Nederlands. Vlaanderen wordt dan niet meer gehinderd door obstructieve, Belgische wetgeving en het kan zelf maatregelen nemen ter beteugeling van de verfransing van Brussel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#468 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bovendien wordt het tijd dat men van Dale niet meer beschouwt als 'officieuze' richtstnoer van het Algemeen Beschaafd Nederlands. Want dat is ie al lang niet meer, de Hollandse van Dale. Immers : Van-Dale-Taal = Hollandse-Taal! Laatst gewijzigd door system : 11 mei 2010 om 17:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#469 |
Europees Commissaris
|
![]() Wat u zegt, geldt dus niet voor alle jonge Walen. Integendeel zelfs. Vorige jaar werd ik verschillende malen in Oostduinkerke aangesproken door Franstalige toeristen. Een jonge moeder met een klein kind vroeg mij in het zwembad in het Frans naar waterspeelattibuten (althans, dat maakte ik eruit op, gezien de omgeving waarin ik mij bevond). Ik antwoordde haar gedecideerd in Standaardnederlands dat zij zich kon wenden tot het zwembadpersoneel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#470 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#471 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De door u genoemde, eerbiedwaardige standaardwerken van onze taal hebben een ruim en genereus opnamebeleid gevoerd ten aanzien van woorden die in Vlaanderen gebruikelijk(er) zijn. Uw reacties getuigen dan ook volkomen van een misplaatste en gefrustreerde houding. De tijd waarin de Frantaligen Vlamingen als u het stigma van sprekers van 'patois' opdrukten, is al lang voorbij, hoor. De Vlaamse emancipatiestrijd voor gelijke rechten voor het Nederlands en voor de erkenning van deze taal heeft erin geresulteerd dat in heel Nederland-Vlaanderen dezelfde taal wordt gebruikt, het Nederlands. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#472 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat mag ik toch wel hopen. De Franstalige inkwijkelingen zouden, net als hun Turkse en Marokkaanse lotgenoten, verplicht moeten worden om inburgeringscursussen te volgen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#473 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ze krijgen bepaalde vakken wel in het Nederlands met als gevolg dat ze die termen niet in het Frans kennen en bij een algemeen franstalig examen (voor alle scholen in Wallonië ) voor de zesde leerjaren de vragen niet begrijpen. Een doodgewoon zinnetje als; doe de ramen dicht, begrijpen ze zelfs niet. Ik heb heel veel vragen bij die immersiescholen , als het erom gaat om de taalvaardigheid van de leerlingen te bevorderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#474 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wanneer ik van een poster (Quercus) het verwijt krijg dat 'krekelig' (=knorrig), een woord is dat 'onheus' Nederlands is, en dat het correcte woord 'kregelig' moet zijn, dan zit van Dale grandioos fout. Want het verleden wijst nu juist uit dat 'krekelig' het enige echte en juiste Nederlandse woord is in de betekenis van 'knorrig' 'wrevelachtig' . En dat 'kregelig' eigenlijk een verbastering is van 'krijgelig' is, hetgeen een heel andere betekenis heeft, namelijk die van hardvochtig, hard en dus niets met 'knorrig' of iets in dien aard te maken heeft. Dus van Dale zou er beter aan doen van 'kregelig' te schrappen en het echte Nederlandse én Vlaamse woord 'krekelig' in zijn glorie en zijn werkelijke oernederlandse betekenis te herstellen. Laatst gewijzigd door system : 11 mei 2010 om 17:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#475 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#476 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Trouwens, welvaart is geen zero-sum game. Het is niet omdat Azië economisch opkomt, dat wij daarom zullen wegzakken. De Hollanders zijn niet armer geworden toen de Britten de fakkel overnamen, en de Britten zijn niet armer geworden toen de Amerikanen hen aflosten. Waarmee ik wil zeggen dat de EU en VS nog blijvende economische impact zullen hebben, waardoor het Engels op het voorplan blijft, zeker met de opkomst van India erboven op. Engels is internationaal, Chinees wordt buiten China enkel in Singapore gesproken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#477 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nu ik krijg dan toch ook wel 'krekelig' als ik dit woord intik. Maar misschien herkent uw PC dat u een zogenaamde 'grootnedelander bent' en daarom geeft hij alleen maar 'kreukelig'. Ik heb soms zo de indruk dat u een geboren foefelaar bent. Zo op zijn 'hollands'. Mijn computer geeft veel meer wanneer ik 'krekelig' intik. Een paar voorbeelden: Het Frettengetetter-Cafe (Waar de fret koning is!) | Printer ...... wou het toch even meedelen hihi nu alleen maar hopen dat ik niet te krekelig ga worden, want ik heb zelf mét roken Mans M (cybermans) on Twitter... 9:30 PM Jan 19th from TweetDeck; Vandaag toch maar een toetje, de pasta die meer op mie leek was toch vrij krekelig Politicsinfo.net • Wanneer een volgende forummeeting? 9 berichten - 5 auteurs - Laatste bericht: 12 juni 2005 och Boereke wordt krekelig ![]() StalenStem Gevolg hiervan is dat de meeste Jordaniërs nogal krekelig zijn in de namiddag… Aangezien de overgrote meerderheid Parket wil "pesters" voor rechter na zelfmoord |zita22 jan 2010 ... behandeld als onkruid, door hun meerdere en dan worden ook de kleintjes krekelig( hun Enz , enz, enz. Laatst gewijzigd door system : 11 mei 2010 om 18:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#478 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#479 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
In plaats van open te zijn naar nieuwkomers, wijzen we naar anderstaligen aan het loket naar een bordje waarop staat dat ze niks anders dan Nederlands mogen spreken. Anderzijds blijven we in de samenleving on steeds weer, iedere keer, aan te passen aan de Franstaligen. Dit geeft alleen het signaal dat de Franstaligen als puntje bij paaltje komt, krijgen wat ze willen. Niet blaffen, Vlamingen, maar hardleerse anderstaligen die resoluut geen Nederlands willen leren of begrijpen, gewoon negeren. Net zoals zij het Nederlands negeren. En vooral, dit moeten we politiek durven doen, als we politiek niet de baas durven zijn, dan zijn de anderen baas... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#480 |
Minister-President
|
![]() Bij mijn weten is Brussel in 1963 NIET uitgebreid. Enkel is BSL met 18 randgemeenten administratief genesteld in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Als BSL wil uitbreiden, dient er eerst en vooral een fusie van BSL met zijn 18 Brusselse randgemeenten te gebeuren. Maar landje-pik doen bij een buurgewest is duidelijk uit den boze. Lebensraum en Anschluss en Korridor zijn sinds de de helft van vorige eeuw woorden die geassocieerd worden met militaire agressie van hen die uit een nazistisch denken meenden recht te hebben op deze Lebensraum, Anschluss en Korridor.