Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V
We zijn duidelijk beide voorstander van het concept moedertaal + internationale taal en het al dan niet leren van andere talen is de eigen keuze.
Ik ben echter geen voorstander van Engels als internationale taal. Dit omdat dat zeker WEL resulteert in onderdrukking van bevolkingsgroepen. Wie Engels als moedertaal heeft, zal als resultaat altijd bevoordeeld zijn op de rest, enkel en alleen omdat die persoon het geluk heeft met Engels opgegroeid te zijn. Dat is gewoon niet eerlijk. Bovendien zijn er zo veel varianten van het Engels. Indien we dan echt Engels willen leren en niet het Engels van een bepaalde streek om geen streek te bevoordelen, dan moeten we wel een gigantische woordenschat aanleren.
Zelf pleit ik voor een kunsttaal als internationale taal. Deze kunsttaal dient dan naar mijn mening een kunsttaal te zijn die zo weinig mogelijk op andere talen gebaseerd is. De delen die onvermijdelijk toch meer van de ene taal dan de andere taal zullen moeten weghebben, de keuze van de woordvolgorde bijvoorbeeld, mogen dan niet allemaal op één enkele taal of taalgroep gebaseerd worden. Verder heb je de mogelijkheid om een kunsttaal zo te maken dat hij zo makkelijk mogelijk aan te leren is voor niet-moedertaalsprekers en die mogelijkheid dient dan ook benut te worden door geen onregelmatigheden erin te verwerken en door ervoor te zorgen dat je met zo weinig mogelijk woorden of woorddelen zo veel mogelijk dingen kan uitdrukken.
|
Ik zie niet in waarom de Engelse taal spreken zou leiden tot onderdrukking van (meertalige) bevolkingsgroepen. Vooral omdat ik je volledig volg in het argument dat iemand die opgroeit in de Engelse taal bevoordeeld is. Dus waarom dan onze eigen kinderen niet laten opgroeien in de Engelse taal én tegelijkertijd communautaire problemen daarmee oplossen? Engels is trouwens een heel rijke taal, omdat het een samenraapsel is van andere talen en omdat het gesproken wordt door een zeer grote gemeenschap.