![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Europees Commissaris
|
![]() Een mens heeft in theorie maar twee talen nodig om eender wie in de wereld te kunnen verstaan. Dit zijn de eigen moedertaal en een internationale taal die door iedereen aangeleerd wordt.
Vanuit dat gezichtspunt gezien is het zeker wel tijdsverlies om meer dan één vreemde taal aan te leren aan iedereen. Verplicht twee of meer vreemde talen leren, daar ben ik geen voorstander van. |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Dus op Vlaamse scholen Nederlands en Engels, op Waalse scholen Frans en Engels (telkens vanaf de kleuterklas natuurlijk!); resultaat iedereen tevreden en niemand die zich onderdrukt hoeft te voelen.
'If the misery of our poor be caused not by the laws of nature, but by our institutions, great is our sin' - Charles Darwin, Voyage of the Beagle Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes! Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl Laatst gewijzigd door cdekeule : 18 juni 2010 om 14:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De drie landstalen + Engels is IMHO een minimum. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik ben echter geen voorstander van Engels als internationale taal. Dit omdat dat zeker WEL resulteert in onderdrukking van bevolkingsgroepen. Wie Engels als moedertaal heeft, zal als resultaat altijd bevoordeeld zijn op de rest, enkel en alleen omdat die persoon het geluk heeft met Engels opgegroeid te zijn. Dat is gewoon niet eerlijk. Bovendien zijn er zo veel varianten van het Engels. Indien we dan echt Engels willen leren en niet het Engels van een bepaalde streek om geen streek te bevoordelen, dan moeten we wel een gigantische woordenschat aanleren. Zelf pleit ik voor een kunsttaal als internationale taal. Deze kunsttaal dient dan naar mijn mening een kunsttaal te zijn die zo weinig mogelijk op andere talen gebaseerd is. De delen die onvermijdelijk toch meer van de ene taal dan de andere taal zullen moeten weghebben, de keuze van de woordvolgorde bijvoorbeeld, mogen dan niet allemaal op één enkele taal of taalgroep gebaseerd worden. Verder heb je de mogelijkheid om een kunsttaal zo te maken dat hij zo makkelijk mogelijk aan te leren is voor niet-moedertaalsprekers en die mogelijkheid dient dan ook benut te worden door geen onregelmatigheden erin te verwerken en door ervoor te zorgen dat je met zo weinig mogelijk woorden of woorddelen zo veel mogelijk dingen kan uitdrukken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Duitsland ligt ook vlakbij, net als Frankrijk en Wallonië. Ook daar kunnen veel Vlamingen gaan werken, of samenwerken. Vandaar het belang. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De keuze voor een kunsttaal als internationale taal naast de moedertaal zou ervoor zorgen dat je met twee talen meer mensen kan verstaan dan met jouw acht talen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Een basispakket: Nederlands + Engels, met een basis van Duits en Frans, van dewelke je dan in een later jaar 1 kan kiezen, of alletwee in talenrichtingen, lijkt mij een degelijk aanbod, zonder afbreuk te moeten doen aan andere vakken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door filosoof : 18 juni 2010 om 15:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() laat me raden, daar ben jij geen krak in Laatst gewijzigd door born2bewild : 18 juni 2010 om 15:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik zie niet in waarom dat niet in een lessenpakket hoort, zulke dingen zullen namelijk erg van pas komen als je later meningen moet vormen.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Nu vind ik als niet-godsdienstige wel niet dat er extra uren godsdienst moeten bijkomen. Godsdienst kan zeker een mooie hobby zijn voor sommige mensen, maar het mag geen verplichting zijn. Een uurtje extra Nederlands mag wel ingevoerd worden vind ik, want het is niet aangenaam om te moeten vaststellen dat nogal wat mensen die voor talen kiezen hun eigen taal niet eens volledig machtig zijn. Dat is helemaal fout, aangezien wiskunde zeer handig is in eender welke wetenschappelijke discipline. Aangezien steeds meer mensen in de wetenschappelijke sector terecht komen, is het daarom geen goed idee om het aantal uren wiskunde te verminderen. Kan je gezondheid los van sport zien? Veel mensen doen buiten school niet aan sport en L.O. afschaffen is om die reden helemaal niet goed voor de gezondheid van mensen die jij en ook ik belangrijk vinden. Ik ben zelf al overtuigd, dus aan mij zal het niet liggen als de wereld toch niet zal veranderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Latijn en Grieks mogen ze wat mij betreft uit het lessenpakket gooien. Het argument dat dat nuttig is om andere talen te leren vind ik nonsens: je kan daar even goed levende talen voor gebruiken, zoals Duits. L.O. en godsdienst horen inderdaad ook niet thuis in de school. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Europees Commissaris
|
![]() Mensen studeren ook voor vakken als wiskunde. Enkel de nutteloze vanbuitenblokkers steken daar geen inzicht van op, wat misschien 1 op 100 leerlingen is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Maar oké, praten over levensbeschouwing in de school kan misschien zijn voordeel hebben, maar breidt dat dan ook uit tot praten over andere maatschappelijke onderwerpen naast godsdienst. EDIT: De naam godsdienst kan dan ook vervangen worden door iets anders. Laatst gewijzigd door Robinus V : 18 juni 2010 om 15:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik ben blij dat de halve Bijbel van buiten leren niet meer in het leerplan staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |