Los bericht bekijken
Oud 15 juli 2010, 16:37   #93
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Hangt ervan af wat je met religie bedoelt, en welke religie, als je hier over seculiere wereldse religies spreekt, dan geef ik jou gelijk. Er is niet alleen sprake van indoctrinatie en dogma's maar ook paradoxes en dilemma's die men in verschillende concepten vindt zoals zelfbewustzijn (ik ben), objectieve werkelijkheid, kennis, waarde en werkelijkheid van kennis (over wat dan ook).

In dat geval is het een grote nonsens om over bestaan, leven, dood of vrijheid te spreken, laat staan concepten als 'goed' en 'slecht'/'kwaad'.

Maar ik bekijk deze concepten natuurlijk vanuit mijn eigen wereldbeeld, daarom spreek ik hier van 'zelfmoord' als ik ervan uit ga dat er inderdaad leven en dood is.

Dat wilt ook niet zeggen dat een (praktische) atheïst niet realistisch kan bestaan, dit geldt ook voor andersgelovigen zoals een moslim die onislamitisch denkt of handelt. Een praktische atheïst of een darwinist bijvoorbeeld handelt realistisch en doet beroep op concepten van theïstische deïstische religies zoals het bestaan, zijn, kennis, leven, dood, goed, slecht, angst, hoop, liefde en noem maar op, terwijl theologisch gezien hij doodzwijgend moet zijn en op niets reageren (spreken, eten, drinken, ..) want die moet alles in twijfels trekken (zelfs alles in twijfels trekken) en dit is dan niet mogelijk is zonder dilemma's en dogma's zoals aangetoond in mijn topic Dag meneer Darwin. Het materialistisch denken impliceert het ontkennen van leven of dood zoals aangetoond in mijn topic ga jij echt dood? want dood of leven (dogmatisch ervan uit gaan dat deze echt bestaan) zijn niets anders dan verschillende vormen en manifestaties van een en dezelfde fysische werkelijkheid (dogmatisch ervan uitgaan dat er een werkelijkheid is en dat een kennis daarover mogelijk is ...).

Als je begrijpt wat ik bedoel, ik bedoel eigenlijk als je dat wilt inzien, en niet op een bewust negeren, en je gaat dit ook niet negeren door een andere te bestempelen met eigenschappen die op jou van toepassing zijn zoals indoctrinatie of geïndoctrineerde indoctrinatie en dat is een andere met indoctrinatie beschuldigen om de waarheid van zichzelf te ontwijken en negeren, namelijk dat men in al zijn denken, doen en handelen dogmatisch en indoctrinair reageert. Om maar te zwijgen over sprookjes en beweringen die op niets gebaseerd zijn zoals:
- Ik ben
- Ik kan denken
- Ik kan weten
- Er is werkelijkheid
- Zijn is zijn.
- Er is leven, dood en vrijheid
- Er is goed, slecht en hoop.
- Er is geen leven(??) na leven(??)
- Dit leven is alles
- Ik ben (de natuur) altijd geweest
- Ik (deel van natuur dus natuur) zal altijd zijn

En andere dogma's enzovoorts enz ...
Alles komt voort uit het hoofd van de mens. Concepten bedenken wij, alsook eender welke religie hebben wij bedacht. Wij gebruiken niks uit religie, het is andersom.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden