![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Reductionistisch gezien mogen we helemaal niet spreken van zoiets als "ik ga dood" of "ik leef". Dit zijn twee uitspraken die inhoudsloos zijn. Zelfs "ik" in dit geval is een dogma als we Daniel Dennett serieus zouden nemen.
Soms hou ik de twee meeste evangelististiche atheïsten in de Angelsaksische wereld, Daniel Dennett en Dawkingsje, in het oog. Deze twee heren zijn allebei aanhangers van soort dogmatische reductionistische mensbeelden, hierarchical reductionism en greedy reductionism. Natuurlijk is niet de bedoeling om hier een discussie te starten over reductionisme in verschillende filosofische branches, of de reductionisme van de twee priesters Dakwingsje en Dennetje. Ik zal deze concepten zeer abstract nemen om op basis van bovenvermelde reductionisme de juiste conclusie: "dood&leven heeft geen betekenis", te verdedigen en hiermee de hypocrisie en tegenstrijdigheid van de twee heren bloot te leggen. Jij bent in feite geen JIJ maar "volksrepubliek der cellen", Als ik u (volksrepubliek der cellen) aanspreek, dan moet ik logisch gezien "jullie" zeggen maar omdat ik hier in botsing zou gaan met de gewoonte en taal, zal ik het houden bij "volksrepubliek der cellen". Als "volksrepubliek der cellen" ben zijn jij jullie een opeenvolgende uitvoeren van microbiochemische functies, deze zijn te herleiden tot chemische werkingen en deze op zijn buurt tot puur materialistische manifestaties. Wat is er dan gebeurd? Deze materie heeft verschillende manifestaties, dus verschillende gezichten (chemisch, biologisch, biochemisch..) van één munt. Het is een grote dogma om in dit geval over "moord", "dood".. of "leven" te spreken (!!!!!!) Ga jij jullie (volksrepubliek der cellen) echt dood? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Gouverneur
|
![]() Jij bent een dubbelnick van HarrieChristus????
![]() ![]() ![]()
![]() |
#3 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister-President
|
![]() Als ik een land van cellen zou zijn, zou ik alleszinds nooit van mijn leven een volksrepubliek zijn, maar een keizerrijk
![]()
![]() |
#6 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() In wezen is dit gewoon Kants moreel godsbewijs.
![]() Laatst gewijzigd door Kapitein Nemo : 23 maart 2010 om 17:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Of zelfs dat niet. Je postuleert eerst dat er zoiets bestaat als moraal. Dan vraag je je af wat moraal eigenlijk is. Dan postuleer je dat het geen eigenschap kan zijn van de materie, omdat je postuleert dat materie dood en mechanisch is.
Je hebt al drie veronderstellingen en ziedaar: de synthese: De werkelijke mens is geestelijk of goddelijk. Dat noem je dan geen cirkelredenering, je noemt het waarheid en wetenschap. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Nee, samen zijn we een continent, bestaande dus uit twee volksrepublieken der cellen.
Goed om te horen ![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door porpo : 23 maart 2010 om 22:44. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Minister-President
|
![]() Moeten we niet eerst een onderscheidt maken tussen materie en geest. Het Lichaam leeft, maar sterft ondertussen langzaam tot alle organen stil vallen. De geest, dat is niet echt een wetenschappelijke materie en wordt door velen anders ingevuld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als de persoon X doodgaat, dan beginnen zijn cellen allemaal af te sterven, en uiteindelijk te rotten, ... het is trouwens maar doordat uw hersencellen in leven blijven dat ge een soort van "ik" zijt u bewust zijt van uw zijn en uw omgeving.
Om die hersenen te laten leven is al de rest ook nodig. Als je iemand dood, of als iemand doodgaat gaat zijn persoon "ik" dus dood, en omdat die persoon gekend is als dusdanig door die andere verzamelingen van cellen is dat dramatisch voor die personen. Maar strikt genomen, puur theoretisch gezien zou je ons inderdaad gewoon als een hoop genetica kunnen zien die puur toevalling in elkaar steekt aan de hand van biochemische processen, ... in die zin kan je ook van biologische reincarnatie spreken, als uw cellen terug gebruikt worden in de wormen, maden die u verteren, aan de voedingsstoffen die ge afgeeft aan de plantjes, etc... |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Minister-President
|
![]() Ja, we gaan dood. Puur en simpel. Ons lichaam rot weg, en het bewustzijn van een persoon stopt vanzodra men dood is.
Men "leeft" echter voort in de gedachten en herrineringen van je nabestaanden en (voor sommigen) in hun daden, werken,...
![]() |
#13 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Er is geen sterven, springen, leven of dansen! Er is een manifestatie en een andere. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Europees Commissaris
|
![]() Ik verdedig hier "leven&dood bestaat niet, er is slechts sprake van verschillende manifestaties van de materie". Dit houdt in dat ik de twee heren gelijk geef. Ik geef ze gelijk omdat ik ergens anders hun hypocrisie en tegenstrijdigheid bloot leg. Hun hypocrisie en tegenstrijdig begint op het moment waarop ze over "dood", "moord", "leven", "waarde" en (!!???)"IK"(???!!) beginnen te spreken.
Bovenbuur zegt: "(??)Ik(??) (!!) ben (!!) pattat. Bovenbuur zegt: Ooeeeip! Er is hier absoluut geen verschil tussen {{"(??)Ik(??) (!!) ben (!!) pattat}} en {{Ooeeeip}}. Wat er uit uw mond komt, is een resultaat van een reeks van biochemische processen die uiteindelijk dit of dat produceren. Een waarde/betekenis buiten het feit dat het hier om een samenwerking tussen de medewerkers van "de volksrepubliek der cellen" gaat, gaan halen, is dus betekenisloos. Twee opmerkingen: Reductionismes van de twee atheistische priesters, mag je niet verwarren met reductionisme in de wetenschapsleer. Dawkings zijn woorden verdraaien? Heb ik dat gedaan? Waar? Dawkings zegt niets zinnigs, mijn vriend, om het te gaan verdraaien. Heel zijn betoog is vol met dogma's en onzinnige uitspraken aangevuld met beetje humor en religie uitlachen om op die manier een weg tot de gevoelens, en niet redelijke verstanden, van zijn publiek te vinden, dit publiek is ondertussen de humor en komedie van tv en films en noem maar op echt beu, ze zoeken iets nieuws, iets anders, en vinden hun toevlucht bij dit soort volksrepublieken der cellen. Citaat:
"Ze hebben gelijk" is betekenisloos als "tomaat 2 centjes", er is geen verschil tussen deze twee en deze twee verschillen echt niet van "Hop Up Ooeeip". Laatst gewijzigd door porpo : 24 maart 2010 om 10:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Minister-President
|
![]() Kan je nu eens 1 keer normaal op een vraag van ons antwoorden zonder over te gaan tot koranverzen of complete b*llshit?
![]() |
#17 |
Europees Commissaris
|
![]() Maak een rondleiding op p.be, mijn vriend. Doe het maar, hier en daar surfen en misschien vindt u de gepaste topic die u aanspreekt, deze is zeker niet voor u geschikt, maar wel voor bepaalde mensen die de werken/lezingen van bepaalde mensen lezen/volgen. Ga maar hier en daar klikken, en verkwist uw tijd niet.
Laatst gewijzigd door porpo : 24 maart 2010 om 12:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De vraag hier is echter of er na het menselijk leven een vorm van bewustzijn (collectief of persoonlijk) blijft bestaan. Dat is de vraag. Laatst gewijzigd door system : 24 maart 2010 om 12:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Over het eventuele voortbestaan van het bewustzijn na de dood van het lichaam: er zijn wereldwijd miljoenen getuigenissen van BDE. We kunnen die niet zomaar naast ons neerleggen, niet? Fred. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |