Los bericht bekijken
Oud 29 mei 2004, 13:22   #3
jorisjeroen
Burgemeester

jorisjeroen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
in de verkeerswet zit en clausule die de rechter de mogelijkheid biedt om lagere boetes op te leggen bij mensen met lage inkomens. dit is dus geen wet die sociale rampen veroorzaakt.

daar komt bovenop dat boetes niet verplicht zijn. hou u aan de wet en u zal nooit een boete moeten betalen. ik heb nog nooit een verkeersboete moeten betalen, en maak nooit zware overtredingen, dus ik zie niet in waarom hoge boetes een probleem zijn.

verder is gebleken dat hogere boetes wel degelijk werken. natuurlijk moet de pakkans nog verhoogt worden. maar we zijn op goede weg, het aantal slachtoffers is eindelijk aan het verminderen!

om nog even een banale vergelijking te maken. ik breng mijn boeken steevast te laat naar de bib. de boetes waren steeds laag, dus had ik geen motivatie om ze op tijd binnen te doen. tot ik eens een zeer hoge boete moest betalen (voor 3 boeken en 4 cd's loopt dit toch wel op). raar maar waar, nu breng ik mijn boeken op tijd terug. boetes werken
Maar is het niet zo dat mensen met veel geld, een dikke auto en een zware voet minder angst hebben voor deze zware boetes? Voor hen is het nl. in mindere mate een zware aderlating.