Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Jean-Luc Dehaene (CD&V) - 24 tot 30 mei
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Jean-Luc Dehaene (CD&V) - 24 tot 30 mei "Deze oud-premier is sinds geruime tijd niet weg te slagen uit de toplijst van meest populaire politici van het land. Een uitzonderlijke populariteit aangezien hij jarenlang van het federale politieke toneel verdween en enkel zijn mandaat als burgerv

Discussietools
Oud 28 mei 2004, 19:33   #1
ethias
Vreemdeling

Standaard

De superboetes zijn niet sociaal aangepast, vinden sommigen, anderen zeggen "iedereen gelijk, iedereen evenveel". Wat vindt de CD&V of U persoonlijk hierover?
ethias is offline  
Oud 29 mei 2004, 00:10   #2
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

in de verkeerswet zit en clausule die de rechter de mogelijkheid biedt om lagere boetes op te leggen bij mensen met lage inkomens. dit is dus geen wet die sociale rampen veroorzaakt.

daar komt bovenop dat boetes niet verplicht zijn. hou u aan de wet en u zal nooit een boete moeten betalen. ik heb nog nooit een verkeersboete moeten betalen, en maak nooit zware overtredingen, dus ik zie niet in waarom hoge boetes een probleem zijn.

verder is gebleken dat hogere boetes wel degelijk werken. natuurlijk moet de pakkans nog verhoogt worden. maar we zijn op goede weg, het aantal slachtoffers is eindelijk aan het verminderen!

om nog even een banale vergelijking te maken. ik breng mijn boeken steevast te laat naar de bib. de boetes waren steeds laag, dus had ik geen motivatie om ze op tijd binnen te doen. tot ik eens een zeer hoge boete moest betalen (voor 3 boeken en 4 cd's loopt dit toch wel op). raar maar waar, nu breng ik mijn boeken op tijd terug. boetes werken

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
Oud 29 mei 2004, 13:22   #3
jorisjeroen
Burgemeester

jorisjeroen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
in de verkeerswet zit en clausule die de rechter de mogelijkheid biedt om lagere boetes op te leggen bij mensen met lage inkomens. dit is dus geen wet die sociale rampen veroorzaakt.

daar komt bovenop dat boetes niet verplicht zijn. hou u aan de wet en u zal nooit een boete moeten betalen. ik heb nog nooit een verkeersboete moeten betalen, en maak nooit zware overtredingen, dus ik zie niet in waarom hoge boetes een probleem zijn.

verder is gebleken dat hogere boetes wel degelijk werken. natuurlijk moet de pakkans nog verhoogt worden. maar we zijn op goede weg, het aantal slachtoffers is eindelijk aan het verminderen!

om nog even een banale vergelijking te maken. ik breng mijn boeken steevast te laat naar de bib. de boetes waren steeds laag, dus had ik geen motivatie om ze op tijd binnen te doen. tot ik eens een zeer hoge boete moest betalen (voor 3 boeken en 4 cd's loopt dit toch wel op). raar maar waar, nu breng ik mijn boeken op tijd terug. boetes werken
Maar is het niet zo dat mensen met veel geld, een dikke auto en een zware voet minder angst hebben voor deze zware boetes? Voor hen is het nl. in mindere mate een zware aderlating.
Oud 29 mei 2004, 19:24   #4
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jorisjeroen
Maar is het niet zo dat mensen met veel geld, een dikke auto en een zware voet minder angst hebben voor deze zware boetes? Voor hen is het nl. in mindere mate een zware aderlating.
dat is inderdaad zo. je kan natuurlijk boetes afhankelijk maken van het inkomen, maar voor sommige goedbedeelden moeten het dan supersupersuperboetes worden eer het ze financieel pijn doet. indien ze recidiveren rijbewijs intrekken, da zal wel helpen denk ik. als ze ondertussen nog iemand van de baan gemaaid hebben natuurlijk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
Oud 30 mei 2004, 19:22   #5
Jonathan DR
Vreemdeling

Standaard

Laten we eerst de maximum snelheden aanpassen aan de omstandigheden, zoals in Frankrijk!
Enkele voorstellen:
1. aan elke school max 30km/h + een flitspaal!
2. max. 130km/h op de autosnelweg en bij regenval max. 110km/h
3. tussen 22u en 6u max. 150km/h op de autosnelwegen (daar waar mogelijk)
4. max. 90km/h op de gewestwegen --> 70km/h voor de gevaarlijke gewestwegen!
5. bebouwde kom max. 50km/h

Indien dit van toepassing zou zijn... dan kan er pas gesproken worden over superboetes! Maar ja, dan zou het natuurlijk een pak minder opbrengen voor de staatskas hé!
Het geld dat de overheid door de boetes ontvangt zou integraal naar de infrastructuur van onze Belgische wegen moeten gaan!
Jonathan DR is offline  
Oud 30 mei 2004, 20:07   #6
Krulle
Vreemdeling

Standaard

Of iets meer naar Duitsland toenijgen. Hier kan je overdag wel niet echt veilig aan 200 sjezen, maar 's nachts is dit mogelijk. Dan op het 3de vak geen snelheidslimiet op sommige plaatsen. Maar dan wel weer meer controles op plaatsen waar er gevaar is.
Als je in Duitsland rijdt (op autosnelweg) dan kun je zo rap rijden als je wil, es je frustraties uitwerken, ... Maar als er 100 staat, zou ik het niet riskeren rapper te rijden, of ge hebt gegarandeerd e boete. In België vind ik het systeem zeer omslachtig. Ze zetten 70 waar het veel te traag is, 30 waar geen scholen zijn, ...

Wat ik hypocriet vind, is dat men je 's nachts zou pakken aan 140 waar je overdag maar 70 mag, terwijl je geen gevaar vormt 's nachts met je 140. (In Brugge kennen ze er daar wel wat van.) Voor mijn part mogen ze aan iedere lichten zo'n vogelkot zetten. Maar als ze je flitsen op een plaats waar je verantwoord te rap kunt rijden, daar krijg ik het van ...
Krulle is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be