Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre
Hier kan ik me grotendeels in vinden indien u het heeft over de voedingsbodem. De radicalisering, het islamisme is niet ontstaan uit die omstandigheden maar een beweging die zich bewust vanuit Arabie heeft willen verspreiden.
|
De Islam maakt uiteraard deel van de voedingsbodem, gezien het fenomeen zich voordoet in de Moslimlanden. Zouden die landen Christelijk zijn, de radicalisering zou andere vormen aannemen, die waarschijnlijk even erg zouden zijn...
Citaat:
- In sommige landen is een kentering bezig, kon ik tot mijn grote genoegen deze zomer constateren. De bevolking van moslimlanden, die overigens zelf erg te lijden heeft gehad van het opkomend islamisme, begint zich effectief ertegen te verzetten. Met andere woorden: Men is het zat en laat zich niets meer zeggen door geimporteerde imams of zogenaamd vrome praatjes. Men is niet minder moslim maar wel zeer weerbaar geworden t.o.v. radicale invloeden.
|
Het zou goed kunnen zijn dat het land waar alles begon, ook land is waar het begint te stoppen, zijnde Iran ...
EDIT: maar bon, voor Afghanistan heb ik toch serieus mijn twijfels...