Discussie: Run on the banks
Los bericht bekijken
Oud 6 december 2010, 14:02   #642
Bebob
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
De daklozen in Amerika zijn hun eigen community begonnen. Zo gaan ze bijvoorbeeld samen fruit plukken van bomen die op openbaar domein staan.
Tijdens de wereldoorlog zag men deze ongekende solidariteit ook ontstaan.
Eénmaal het kapitalistische weer hoogtij begon te vieren kwamen de vieze kornuiten die over iedereen de baas willen spelen weer bovendrijven.
Dit zal voor de kapitalistische vlegels zoals patrickve nogal een doorn in het oog zijn om te moeten vaststellen dat mensen wel degelijk zonder kapitalisme kunnen.

http://tegenlicht.vpro.nl/aflevering...-dreaming.html
Geen echte doorn in het oog omdat het net het toppunt van kapitalisme is. Nl. mensen die op eigen initiatief, zonder dwang, een oplossing zoeken voor hun probleem. Net zoals aandeelhouders solidair zijn met elkaar om winst te vergaren, zo kunnen ook daklozen solidair zijn om fruit te vergaren in een vrije markt.

Echte solidariteit is enkel mogelijk in een vrije markt. Overheidsinterventie neemt de mogelijkheid tot solidariteit af. Degenen die solidair horen te zijn krijgen niet meer de keuze om solidair te zijn of niet. Hun geld wordt afgenomen via belastingen en dat wordt dan aan bepaalde dingen uitgegeven, zonder dat ze dat kunnen weigeren. Dat is duidelijk geen solidariteit.

Iemand die mij helpt omdat de overheid een pistool tegen zijn slaap houdt, ga ik niet echt begaan met mijn welzijn noemen. En dat is in essentie de solidariteit die men voor ogen heeft in een niet-vrije markt systeem.

Dat is duidelijk tegengesteld aan wat die daklozen doen. Die dwingen niemand om hen te helpen. Ze helpen zichzelf. En het is niet omdat het nu armen zijn die zichzelf helpen dat het plots communistisch is.
Bebob is offline   Met citaat antwoorden