Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds
Ja. De Inquisitie strafte (lees: pleegde genocide op) ketters. Ketters waren (zijn) mensen die de geloofsleer in twijfel trekken.
De Inquisitie was ook een 'rechtbank' van de katholieke Kerk. Het spreekt voor zich dat er onmogelijk een eerlijk proces kon gevoerd worden. Gij zegt zelf dat de mens het bestaan van god niet kan bewijzen. De meeste geloofspunten zijn niet te bewijzen.
Ik begrijp waarom gij daar tegen in gaat. Gij kunt u niet identificeren met een moordende kerk. Het strookt namelijk met uw geloof, dat toch een poging doet om aan te sluiten met de huidige zeden en normen.
Dat er een verschil is tussen geloof en kerk, dat is evident. Maar volgens de toen heersende opvattingen over de geloofsleer werden er mensen gestraft (lees: vermoord) die de toenmalige geloofspunten in twijfel trokken.
Maar er is ook een verschil tussen de geschriften en uw geloof. Gij verzameld uw geloofspunten op een willekeurige wijze. Vooral hetgeen ge uit het oude testament haalt is maar een beetje bij mekaar gesprokkeld. Van de ene kant sluit ge Mozes uit van uw geloofspunten. Van de andere kant steunt ge op het oude testament om uw homofobie te rechtvaardigen. Terwijl uw homofobie gewoon en niet meer de manier is waarop ge zijt opgevoed.
|
'Mijn' geloof is dat van de Kerk. Bijgevolg verzamel ik geenszins 'mijn' geloofspunten op een willekeurige wijze.