Los bericht bekijken
Oud 20 december 2010, 00:01   #281
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Ik denk dat u gelijk hebt als u stelt dat er in België of zelfs daarbuiten niemand te vinden is die een neutraal en onpartijdig president van uw land zou kunnen zijn.

Dat geldt echter evenzeer voor uw koning en alle leden van zijn familie : ook zij kunnen geen neutraal en onpartijdig staatshoofd van België zijn, en dat zijn ze dan ook niet (en zijn ze nooit geweest, overigens).

Die vaststelling tart ogenschijnlijk de logica : men zou toch wel mogen veronderstellen dat er onder de méér dan tien miljoen Belgen minstens een paar duizend zijn die ruimschoots aan de vooropgestelde vereisten van neutraliteit en onpartijdigheid voldoen. Niet, dus.

Welnu, dat het onmogelijk is om een neutraal en onpartijdig staatshoofd te vinden voor België, ligt vanzelfsprekend niet aan het onvermogen terzake van de mogelijke kandidaten zelve. Het ligt aan de totaal artificiële structuur van de staat België, waarin men twee duidelijk aparte bevolkingsgroepen met een totaal verschillende cultuur, mentaliteit, aard, taal, etc… als één volk wil doen samenleven.

België is geen natie, mijnheer. Dat is de reden waarom er niemand op deze hele aardbol te vinden is en kan zijn die als staatshoofd in de geforceerd artificiële bipolaire structuur die België is, door beide aparte bevolkingsgroepen als neutraal en onpartijdig zou gezien kunnen worden.

Maak van Vlaanderen en het Franstalig deel van België soevereine aparte staten, en u zult zien dat in elk van die staten zonder enig probleem een “neutraal en onpartijdig” staatshoofd kan worden aangesteld.
Ik ben het daar niet mee eens, ik denk dat partijdigheid inherent in de mens zit en het is belachelijk te denken dat er mensen zijn die volledig onpartijdig zijn.

Het is duidelijk dat een koning of president niet neutraal kan zijn. Maar het verschil is dat een president te minste verkozen is vanwege zijn partijdigheid en visie.