Los bericht bekijken
Oud 4 januari 2011, 14:06   #543
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
....
"Kortom, de situatie van het Nederlands in de Vlaamse Rand verslechtert zienderogen."

Dat de weinig migranten in HV voor NL of Vlaams (weinigen weten dat dit hetzelfde is) zullen kiezen lijkt op dit moment onvermijdelijk.

Want:

- Wat moet je met Nederlands in Brussel?
- Waarom is er nauwelijks Nederlandse cultuur op tv en radio?- De buren zijn in ieder geval het Frans machtig
- Nederlands/Vlaams is de taal van de 'racisten'
- Nederlands geleerd op een cursus, maar in het dorp spreekt men liever (onverstaanbaar) dialect.
- Anti vreemdelingen rethoriek van Vlaamse politieke partijen (iig de perceptie)
- Franstaligen lijken wél plezier aan hun eigen taal te beleven.
- Franstaligheid is de toekomst in Brabant. Waarom dan moeite doen voor nl?
- De coolste mensen van het dorp spreken Frans, de oudste Vlaams dialect.
-etc
Om welke tv en radio gaat het? Dat de RTBF het Nederlands en de Nederlandstalige cultuur straal negeert, dat weten we. Wat aan de VRT mankeert is het veel te gering cultureel contact met Nederland. Op dat vlak mogen ze een voorbeeld nemen aan de RTBF dat de banden met La France zorgvuldig koestert.

Wat dat onverstaanbaar dialect betreft kan ik u alleen maar gelijk geven. Hoewel, wanneer ik in Vlaams Brabant vertoef en de Vlaamse mensen aanspreek ik tot op heden steeds in het Nederlands wordt tewoord gestaan en niet in het Brabants-Vloms.