Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomcruse
@ Porpo, beste,
Is het niet zo dat de zakat de "moreel" verplichte bijdrage is die een moslim afstaat van hetgeen hij/zij van Allah als gunst gekregen heef?
|
Zakat is een van de vijf pilaren van de islam, het is een plicht.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomcruse
Is het niet zo dat de eerste kalief dit heeft omgevormd tot een wet en bepaalt heeft dat iedere moslim 2,5% van zijn winst verplicht moet storten in de "moslimkas" waarvan de bestemming door de beheerders daarvan wordt bepaald?
|
Omgevormd tot een wet is verkeerd geformuleerd. Het is in de koran en sunnah gelegaliseerd, de kaliefen hebben het gewoon gebureaucratiseerd als doel beheer van de islamitische sociale zekerheid (Bayt al-mal) beter, duidelijker en juist te laten uitvoeren en verzekeren.
De moslimleider mag soms boven 2,5% gaan, het hangt ervan af; hoe de rijke mensen met hun eigendom omgaan, hoe ze sparen, hoe ze investeren en er wordt rekening gehouden met verzekering van Bayt al-mal natuurlijk éh.
En 2,5% voor geld he (goud en zilver)
Er is ook zakat op vee, wat uit de grond wordt geoogst (bv; graan etc), het ooft (dadels bijvoorbeeld) en wat voor handel wordt aangeboden (kleren etc)... of de monetaire waarde daarvan.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomcruse
Dat de Kalief zelfs bereid was om oorlog te voeren tegen diegenen die geen bijdrage wilden leveren?
|
Klopt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomcruse
Is dit dan wel hetgeen Allah bedoelt heeft met: En geef de Zakaat. ?
|
Er zijn drie soorten zakat.
1) zakat al-maal (geld, vee, ..)
2) zakat al-fitr: op het einde van de ramadan, volgt suikerfeest en moet je een bepaald bedrag zakat al-fitr uitgeven zodat iedere moslim van de armen de suikerfeest meeviert.
3) zakat al-adha: je moet een deel van schaapsvlees aan armen geven zodat iedere moslim van de armen de offerfeest meeviert.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomcruse
Verder over het uithuwelijken.
Een vader kan de Wali zijn van zijn dochter. Maar het kan ook iemand anders zijn die door het meisje wordt uitverkoren als Wali buiten haar vader die het misschien niet eens is met haar?
|
Kijk, soms geldt de vaderschap van een vader helemaal niet, zeker. Dan moet er een andere wali zijn inderdaad. De vader bijvoorbeeld misbruikt zijn dochter en komt niet op voor haar bestwil (haar belang), of hij is mentaal niet gezond of hij is veel te oud of hij is een zatlap enz.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomcruse
In Marokko kan een meisje haar eigen Wali zijn als ze meerderjarig is volgens de nieuwe familiewet. Je zal daar dus bezwaar tegen hebben?
|
De nieuwe marokkaanse mudawwana staat op deze
pagina.
Welk artikel bedoel jij of waar kan ik die bewering terug vinden?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomcruse
En bovenal is het de kandidaat die een vrouw zoekt om mee te huwen die de eerste stap zet. Hij vraagt de hand van een meisje/vrouw.
Zij beschikt altijd over de mogelijkheid om dat aanbod te weigeren, niet?
|
Natuurlijk.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomcruse
Maar onder druk van ouders die zelf gaan koppelen, om familiebezit te consolideren e.d., kan dit wel eens anders uitdraaien.
Als het meisje dan de kandidaat van de ouders niet ziet zitten, zou dit kunnen leiden tot dwang of negeren binnen het eigen gezin.
Geen leuk vooruitzicht maar helaas dikwijls de harde realiteit.
|
Dat is mogelijk, maar een gedwongen huwelijk hoeft niet noodzakelijk op die manier af te lopen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomcruse
En zo kan een kandidaat die het meisje wel ziet zitten door de ouders afgewezen worden omdat ze zelf iemand anders op het oog hebben en dus zullen tegenwerken tot het meisje toegeeft voor de goede vrede met haar ouders.
|
Dat gebeurt, maar de ouders mogen een moslim met goede karakter die zijn religie praktiseert niet afwijzen, het is een zonde, het mag niet. Ze gaan niet voor iemand uit de familie omdat hij van de familie is, ze gaan niet voor iemand die rijk is omdat hij rijk is.
Selectiecriteria is goed karakter en geloof. Niet afkomt, rijkdom, sociale status, opleiding, leeftijd of kleur van de fiets.
De ouders moeten de man accepteren indien de dochter instemt, het is een plicht om te accepteren want in de hadith komt het in een gebiedende wijs.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomcruse
Dit zijn ouders die misbruik maken van het respect dat hun kinderen hen verschuldigd zijn.
|
Het gebeurt, maar veel meisjes misbruiken ook de naiviteit van hun ouders. Een vader wordt meer een 'ja'-poppetje. Die moet gewoon ja uitspreken tijdens het maken van het huwelijkscontract, meer heeft hij niet te vertellen. Vooral hier in Europa, maar natuurlijk zien we in de praktijk wie het beter maakt.
Gearrangeerde huwelijken toevalverdomme!!
Een echte moslim mag niet extremistisch zijn in kiezen voor individuele vrijheid, je moet ook de vrijheid van jouw gezin waarderen en respecteren; in de islamitische gemeenschap is een vrijheid extra waarmee jij rekening moet houden: de vrijheid van de maatschappij.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomcruse
Het antwoord van de dochter aan haar ouders waarin ze zegt : "Ik respecteer jullie bezorgdheid en de keuze die jullie voor mij maken maar ik heb geen gevoel voor jullie kadidaat." wordt afgedaan als onwetendheid en dwaasheid want zij hebben immers ervaring en wensen voor hun dochter het beste.
|
Indien ze het
echt menen, dan hebben ze gelijk!
Ze kunnen iemand arrangeren op voorwaarde dat hij vroom is en goed van karakter is, de dochter mag zelf beslissen, indien ze niet akkoord gaat, dan proberen ze iemand anders te arrangeren enzovoort.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomcruse
Je kan zulke ouders geen harteloosheid verwijten, want ze hebben hopelijk echt de beste bedoelingen, maar wel het negeren van de inspraak van hun dochter die zelfs als ze niet zou antwoorden op de vraag of ze de kandidaat ziet zitten dit als een instemming zouden zien.
|
Huwelijk is niets, is geen ramp, is niet de grootste stap; wat er na het huwelijk gebeurt en tijdens het huwelijk gebeurt is belangrijk. Het oordeel van een goede vader die goede bedoelingen heeft, is altijd veiliger, en het blijkt ook uit de praktijk dat het altijd beter werkt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomcruse
De ouders die Wali spelen voor hun zoon plaats je hier voor de goede orde, is het niet?
|
Niet altijd; men moet rekening houden met de omstandigheden, bedoelingen van de vader/wali en de man/vrouw die gearrangeerd wordt. Het is niet in 1 2 3 zo of zo. Dat bestaat niet.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomcruse
Er is geen enkele jongeman die zich een keuze laat opdringen van buitenaf.
Het (soms ziekelijke) eergevoel wordt er als kind ingepompt.
De eer kan zo belangrijk worden dat het geloof wordt opzij geschoven,niet?
|
Kan ik niet ontkennen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomcruse
Polygamie is ook geen verworven recht.
Steeds is het de bedoeling om onrecht tegen te gaan!
Teveel vrouwen huwen die je niet kan onderhouden bv. of vrouwelijke wezen die onder de voogdij staan van een man die zouden gehuwd worden zonder bruidsschat of voor wie kandidaat-partners de deur worden gewezen uit schrik dat het bezit van het weeskind aan de voogd zou ontsnappen enz.
Je moet de verzen juist lezen en niet uit de context sleuren.
Graag uw antwoord hierop, waarvoor dank.
|
In de praktijk gebeurt polygamie zelden tot bijna nooit, en indien het wel gebeurt dan moet men aan de voorwaarden voldoen. De leider van een moslimgemeenschap kan en mag altijd polygamie bemoeilijken indien het misbruikt wordt, of indien het schade teweegbrengt (scheidingen, ruzieën ..).
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomcruse
Graag uw antwoord hierop, waarvoor dank.
|
Graag gedaan, maar reken niet op mijn antwoord. Ik ben geen moslimsocioloog, moslimgeleerde, moslimjurist of moslimpsycholoog. Alles wat ik hier zeg blijft mijn eigen mening die ik uit mijn eigen ervaringen en analyses uit.
