Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kizzy
Mijn beeld van de Nederlanders is het volgende: - ze vinden zichzelf gewèldig
- ze palmen in wat ze kunnen
- ze gaan al te graag over de grens als het hun voordeliger is
- ze verwerpen wie bij hen zijn heil zoekt (ga maar eens met een blessure naar een Nederlandse kliniek; die sturen je doodleuk door naar België om verzorgd te worden)
- ze verwachten dat iedereen zich aan hèn aanpast (getuige de talloze reportages van Nederlanders die in het buitenland verbolgen zijn dat men hen ter plaatse enkel in de lokale taal te woord kan staan)
- ze klitten samen als vet op een waterplas (Nederlandse uitbaters van campings, B&B's, hotels kopen van Nederlanders, zoeken/vinden Nederlandse klanten en toveren in een handomdraai hun zaak om in 'een klein stukje Nederland')
- ze houden hun eigen landje keurig netjes en proper, maar eenmaal over de grens is het 'alle remmen los'!
Dit is mijn beeld over de Nederlanders. Zolang ze zich kunnen aanpassen en niet alles willen overnemen: geen probleem. Maar blijkbaar hebben ze ergens een gen dat daar anders over beslist.
|
En dat vind je dus géén negatief beeld? Dan ben ik benieuwd wat een Vlaming met wél een negatief beeld over ons denkt.
En vers twee: het is inmiddels wel aangetoond dat dergelijke negatieve gevoelens over Nederlanders eigenlijk uitsluitend in Vlaanderen voorkomen. Dat is toch op zijn minst wel interessant. Enige introspectie zou je goed doen. Waarmee ik uiteraard niet gezegd wil hebben dat wij perfect zijn. Niet perfecter dan de volken om ons heen in elk geval.