Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nunt
Weet gij toevallig ergens cijfers van wat de lange termijn gemiddelde winstvoet is? Ik herinner mij wel dat die vrij constant is ( Kaldor's facts over economie groei) maar vind nergens een bron van hoe hoog die winstvoet is. Ik meen mij te herinneren dat het ergens tussen de 2-5% was en zeker minder dan 10%.
Dat is in ieder geval al 1 fout in C2C's stelling. De gemiddelde netto winst is helemaal niet zo hoog. Maximum 10% op het geïnvesteerde kapitaal. Dus hij kan wel eisen dat de winst gereduceerd wordt in ruil voor goedkopere producten. Maar dit gaat slechts een relatief kleine vermindering geven voor de kostprijs van de consument.
En dan zijn er nog een hele hoop effecten die weer voor een prijsverhoging zorgen voor de consument. Lagere winsten betekent lagere investeringen. Als winsten lager zijn, hebben ondernemingen minder geld om zelf te investeren. Als winsten lager zijn, hebben ondernemingen minder middelen om externe financiers aan te trekken, want die willen natuurlijk een rendement. Lagere investeringen betekent om lange termijn, lagere productiviteit en hogere prijzen.
|
Neen en vanuit mijn idee is dat ook niet zo relevant hoe hoog die winstvoet ligt. Wat we wel weten, is dat de lange termijn winstvoet tendeert naar de natuurlijke interestvoet - om logische redenen.
En het is heel eenvoudig: verhoog de kosten dan verlaag je de winstmarge bij het huidige prijspeil. Investeerders gaan minder producten maken, waardoor de prijs stijgt, waardoor de winstmarge terug hersteld wordt.
De 'winstmarge' is een volledig irrelevant fenomeen om eventueel te verklaren waarom mensen niet graag willen dat er 0,12 procent extra betaald wordt. Als C2C beargumenteert dat 'door de verlaging van hun winsten' ze dat niet zien zitten, dan dwaalt hij volledig.
Maar ja; als ge geen elementaire kennis hebt. :/
Verder is het ook gewoon ridicuul: voor een gemiddeld product dat je koopt is, is de prijs al veel meer verhoogd dan de 0,12 procent (of wat was het?) door allerlei vormen van belastingen. Blijkbaar was dat nog altijd niet genoeg om de armoede uit te schakelen.