Los bericht bekijken
Oud 11 maart 2011, 09:28   #16
Voltian
Minister-President
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 5.544
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Dixit econoom Paul De Grauwe.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...WatNu_DeGrauwe

En dat komt van een econoom hé. Ik kan hem geen ongelijk geven. We zouden deze "kans" moeten aangrijpen om ons voor te bereiden op de toekomst en ons te wapenen tegen hoge olieprijzen. Want hard stijgen zullen ze, met of zonder accijnzen.
Bevolking ( +- en in miljoenen )
China 1.350
India 1.200
Europese Unie 500
Verenigde Staten 310

Bovenstaande tabel geeft de bevolking weer van de EU, VS enerzijds en China, India anderzijds. Als je weet dat China en India aan hun economische opmars bezig zijn en dat al die Chinezen zich gaan willen motoriseren, dan is het niet moeilijk om in te zien dat hun oliebehoefte enorm gaat stijgen. De impact ervan wereldwijd is enorm door de grootte van de bevolking van zowel China als India. Als het aanbod de vraag dan niet meer kan bijhouden, dan is het hek helemaal van de dam.

Kortom het pleiten voor een verlaging van de accijnzen zoals Vanhengel dat voorstelt, is een beetje je kop in het zand steken en getuigt van niet veel realiteitszin. De realiteit is dat we een toekomst tegemoet gaan van stijgende olieprijzen en we ons daaraan moeten aanpassen.
De Grauwe heeft helemaal gelijk en Paul ook. Liever belasting op olie x3 met een verlaging van arbeidsbelasting tot een budgetneutrale uitkomst.
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden