Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert
Ik probeer een notie te krijgen van hoe gevaarlijk / groot die eenheden in Sievert zijn. Ik heb onlangs bij een practicum van radioactiviteit drie uur lang gewerkt met een 137Cs bron (zendt 661 keV gamma-straling uit).
Iemand op de hoogte hoeveel Sv straling dit mij heeft opgeleverd? (Sv/ uur of totale Sv?)
|
Voor de beta en de gamma-straling is Sievert equivalent met Gray, dus de effectieve geabsorbeerde energie. Als je dat wil berekenen zal je in ieder geval al moeten weten hoeveel 137Cs er aanwezig was, hoever je van de bron gebleven bent, en welke afscherming je eventueel gebruikt hebt.
137Cs bronnen die gebruikt worden voor non-destructief onderzoek hebben een radioactiviteit van enkele GigaBecquerel, laat ons zeggen 10GBq. Dus een tien miljard keer per seconde een verval van een atoom 137Cs, met afgave van gamma en beta straling. Elk verval geeft 1200 KeV aan energie af (een beta en een gamma deeltje).
De radioactieve energie die wordt uitgestraald is dus 10GBq * 1200 KeV * 1,6E-16 Joule/KeV = 1,92 milliWatt. Stel nu dat je zo dicht rond de bron gebogen was dat je die energie allemaal hebt geabsorbeerd in je lichaam van 100 kg. Dan is de dosis die je hebt opgedaan over 3 uur:
3 * 3600 sec * 0,00192 W / 10O kg = 0,2 Gray == 200 milliSievert.
In de praktijk heb je natuurlijk niet alle radioactiviteit geabsorbeerd. Uitgaande van een puntstraler en een afstand van een meter zou je ongeveer 12mSv kunnen geabsorbeerd hebben.
Nu, waarschijnlijk heb je wel geen bron van 10Gbq gebruikt hoor. Dus maak je geen zorgen

Van zodra je het aantal Becquerel weet dat je bron bevatte kan je de berekening overdoen.