Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job
1. Natuurlijk is een verstandigere keuze beter. Maar waarom doen ze dat dan niet. Met de uitspraken van VVA zullen ze MISSCHIEN een beetje wakker geschud worden. Franco's houden toch van provo's. Wel VVA geeft hen een koekje van eigen deeg.
2. Dat het niveau van het Frans in Vlaanderen daalt, zou wel eens best kunnen. Er was dertig geleden al een desinteresse in het Frans. Waarom zou dat er ondertussen op gebeterd zijn ? Frans is geen wereldtaal meer, eh.
3. Wij meer belang aan het leren van Frans ? Ik zou het NL zo promoten om te zorgen dat ze de NL wereld beter leren kennen. Want wie taal zegt, zegt cultuur, zegt contact. Dat ontbreekt nu bij de Wallo's en de andere Franco's. Zij wentelen zich in hun mono-cultuur, en komen niet buiten dat Franco-eilandje. Spijtig voor hen.
4. Niet opscheppen. 80 (of 88, daar wil ik me nog in vergissen) miljoen mensen als moedertaalsprekers Frans. 'Slechts' 3,5 maal meer dan de NL moedertaalsprekers.
5. Wat bedoel je ?
|
Ik zie het al voor me... Jean casquette die morgen wakker wordt en denkt "Ce type, Van Aelst, il a raison merde... iek ka Nederlands leeren!", je moet je geen illusies maken Van Aelst zegt dat enkel en alleen om te provoceren en zo zichzelf op de Vlaams-nationalistische kaart te zetten.
Ik denk toch dat ik voldoende aangetoond heb dat Frans wel degelijk nog steeds een wereldtaal is.
Ooit al eens gaan rondtrekken? Je komt heel wat mensen tegen met wie je in het Frans kunt praten!
De Fransen staan inderdaad bekent om hun chauvinisme, maar daar gaat het hier niet om... Het gaat hier om de Walen en zoals gezegd het niveau Nederlands (en Engels) gaat in het zuiden van België sterk omhoog... ze staan dus wel degelijk open voor de wereld voorbij de Franstaligen.
Ik raad je aan
hier eens volgende termen in te tikken: "nombre de francophones mondial" en "number of french speaking people"...
P.S: Wel weer grappig dat uitgerekend de mensen die het hardst roepen om het belang van Frans op school terug te dringen meestal ook diegene zijn die het zich ergeren aan het feit dat er in Wallonië minder Nederlands geleerd wordt

. En natuurlijk zijn het ook die mensen die de felste verdedigers zijn van het regionaliseren van vanalles en nog wat (en dus ook onderwijs)... goe bezig gasten!