Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 april 2011, 13:30   #41
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrijs Bekijk bericht
Los daarvan had hij wel 100% gelijk.

Het is alvast weer een mooi voorbeeld dat de N-VA niet voor een beter Vlaanderen, maar vooral voor een onafhankelijk Vlaanderen staat. Worden we daardoor wereldvreemde, arme en geïsoleerde stakkers... so be it!
begrijp ik dat goed? Je bent bereid over de te grond kruipen voor wat het opperhoofd of zijn vazallen zeggen. Je bent bereid in armoede te leven omdat een aantal politieke leiders tot eigen heil en glorie de onafhankelijkheid willen afroepen?
ik merk op dit forum dat wel meer mensen die redenering volgen.

Dat is misschien een typisch Vlaamse eigenschap. In mijn regio zijn de mensen daar niet toe bereid. Zij hebben door de eeuwen geleerd te overleven ondanks de steeds wisselende overheden. Zij hebben geleerd dat geen enkele overheid het waard is er je persoonlijke welvaart voor op het spel te zetten.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2011, 06:01   #42
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Iemand uit het onderwijs (lerares Engels, ASO) heeft me trouwens eens verteld dat ze ooit de keuze tussen Frans en Engels mogelijk wilden maken in het Vlaamse onderwijs, maar dat het budget dat niet toeliet. Ik weet niet of daar iets van waar zou zijn.
Mijn oudste twee kinderen hebben de keuze tussen Frans of Engels als tweede taal gehad en er hun voordeel mee gedaan (eind de tachtiger jaren van de vorige eeuw). De keuzeverhouding Frans/Nederlands lag in hun klassen rond de 80/20. Later werd die keuzemogelijkheid weer afgeschaft.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2011, 07:25   #43
Patrijs
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
begrijp ik dat goed? Je bent bereid over de te grond kruipen voor wat het opperhoofd of zijn vazallen zeggen. Je bent bereid in armoede te leven omdat een aantal politieke leiders tot eigen heil en glorie de onafhankelijkheid willen afroepen?
ik merk op dit forum dat wel meer mensen die redenering volgen.

Dat is misschien een typisch Vlaamse eigenschap. In mijn regio zijn de mensen daar niet toe bereid. Zij hebben door de eeuwen geleerd te overleven ondanks de steeds wisselende overheden. Zij hebben geleerd dat geen enkele overheid het waard is er je persoonlijke welvaart voor op het spel te zetten.
Dat wou ik net aan de kaak stellen... dat het inderdaad zo is dat heel wat Vlaams-nationalisten (aub niet verwarren met Vlamingen), en dan vooral de N-VA top, vooral voor een onafhankelijk Vlaanderen en niet voor een beter Vlaanderen gaan.
Patrijs is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2011, 08:03   #44
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Waarom de leerlingen niet gewoon zélf de keuze geven ?
Dat lijkt me veel menselijker.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2011, 08:04   #45
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Waarom de leerlingen niet gewoon zélf de keuze geven ?
Dat lijkt me veel menselijker.
omdat kinderen van 11-12 jaar nog niet beseffen wat ze later nodig gaan hebben.
Oud 8 april 2011, 08:08   #46
hurricane
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
omdat kinderen van 11-12 jaar nog niet beseffen wat ze later nodig gaan hebben.
Dan zouden ze 13 talen moeten leren, volgens die logica.
Oud 8 april 2011, 08:11   #47
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dat is dan nog een minimum.
Oud 8 april 2011, 08:18   #48
hurricane
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
En dat is dan nog een minimum.
Yep.
Dus de enige goeie oplossing is :
Geef ze een basis Frans, Engels en Duits.
Maar leer ze aub eerst onze eigen taal beheersen.
Want wat ik de laatste jaren zie, is verschrikkelijk. Onze jeugd kan blijkbaar niet eens meer Nederlands schrijven zonder fouten.
Ik zal ook wel fouten maken. Maar heb maar tot m'n 16 naar school kunnen gaan.
Tegenwoordig gaan jongvolwassenen tot hun 23 naar school en blijven ze fouten schrijven. Onbegrijpelijk.

Laatst gewijzigd door hurricane : 8 april 2011 om 08:19.
Oud 8 april 2011, 08:22   #49
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
waarom?

dat is bv in de USA ook hoor. een paar vakken zijn verplicht, waaronder Engels en in bepaalde staten of districten komt er een tweede taal zelf bij.

hier heb je zeker Frans en Engels nodig, die zou ik dus zeker verplichten.
Oud 8 april 2011, 10:58   #50
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hier heb je zeker Frans en Engels nodig, die zou ik dus zeker verplichten.
Mag ik dan een percentage horen van hoeveel % van de inwoners van Vlaanderen Frans nodig heeft? (Anders dan aan het aanpassen aan de nieuwe buren)
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2011, 11:08   #51
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Mag ik dan een percentage horen van hoeveel % van de inwoners van Vlaanderen Frans nodig heeft? (Anders dan aan het aanpassen aan de nieuwe buren)
Er werken een 300.000 Vlamingen in Brussel, die al sowieso. Daarnaast werken er zéér veel Vlaamse bedrijven in Frankrijk en Wallonië (denk maar aan de wegenwerken ed) of voor Franse bedrijven (BNP Parisbas, Suez, ....).

de streek rond Kortrijk, 1 van regio's met de meeste werkgelegenheid, werkt nauw samen met Frankrijk. en zo zijn er nog regio's hoor, of denk je dat ze in Sint-Truiden echt geen Frans nodig hebben??

Wallonië is en blijft onze 1e klant, Frankrijk is ook zéér belangrijk voor onze economie. ik zie dus echt niet in waarom we onze eigen economie een klap moeten toebrengen, enkel en alleen omdat er Franstaligen zijn die naar Vlaanderen verhuizen en die weigeren om Nederlands te spreken. Er is toch een verschil tussen Frans spreken op het werk met Franstalige klanten en Frans spreken met Vlaamshatende Franstalige buren.
Oud 8 april 2011, 11:39   #52
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er werken een 300.000 Vlamingen in Brussel, die al sowieso
Ik hoop niet dat je denkt dat elke werksituatie Franstalig is in Brussel. Sterker het is een minderheid (nu al).

Citaat:
Daarnaast werken er zéér veel Vlaamse bedrijven in Frankrijk en Wallonië (denk maar aan de wegenwerken ed) of voor Franse bedrijven (BNP Parisbas, Suez, ....).
Het wemelt ook van de Nederlandse of Duitse bedrijven bijvoorbeeld in Franstalig gebied. Zo wat?

Citaat:
...r, of denk je dat ze in Sint-Truiden echt geen Frans nodig hebben??
Ik denk eerlijk gezegd dat iemand vooral Nederlands nodig heeft in St Trond.

Citaat:

Wallonië is en blijft onze 1e klant, Frankrijk is ook zéér belangrijk voor onze economie.
China is zéér belangrijk voor de Amerikaanse economie. Alle Amerikanen maar Chinees leren nu?

Citaat:

Er is toch een verschil tussen Frans spreken op het werk met Franstalige klanten en Frans spreken met Vlaamshatende Franstalige buren.
Probeer gewoon eens Nederlands te spreken met deze mensen. Je zult verbaasd zijn hoeveel van hen uitstekend Nederlands spreken. Je zult ook verbaasd zijn hoeveel van hen verheugd zijn over het respect dat je hen geeft door hen in het Nederlands te woord te staan. Ipv de bekende 'Ik spreek beter Frans dan jij Nederlands-mentaliteit' waar veel Vlamingen terecht zo voor gehaat worden.

Citaat:

ik zie dus echt niet in waarom we onze eigen economie een klap moeten toebrengen,
Nee beste Vlijmscherp, gooi je angst weg, want we hoeven NIET 100% van onze bevolking Frans te laten leren om economisch te functioneren.
Let wel, de discussie gaat hier niet over een verbod op Frans in het onderwijs, maar een vrije keuze.

Zie Nederland, waarin 7% van de leerlingen voor het Duits als vak kiest. Mij is niets bekend van handelsproblemen die dat zou opleveren.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 8 april 2011 om 11:41.
Oud 8 april 2011, 12:05   #53
Patrijs
Vreemdeling

Standaard

Eberhard, mag ik vragen waarop u zich baseert om te zeggen dat je in Brussel in een minderheid van de werksituaties in aanraking komt met het Frans? Het klinkt me namelijk nogal een belachelijke stelling.

Ik ben ook totaal NIET akkoord met wat u zegt over de economie... De reden dat Vlaanderen een rijke economie is is enkel en alleen dat we een ideale uitvalsbasis voor de rest van Europa (en dan vooral UK-Fr-Duitsland). Niet enkel voor onze ligging, maar ook voor onze talenkennis en meer algemeen onze hoge scholingsgraad. En zeg eens eerlijk indien we scholieren de vrije keuze geven, welk effect zou dat hebben op de algemene talenkennis?

Wel akkoord ben ik met het wat u zegt over Nederlands spreken tegen Franstaligen. Ik kom nu niet veel in Brussel, maar ik merk dat als ik daar ben veel winkeliers, marktkramers,... blij zijn als ze in het Nederlands kunnen spreken (moet je soms wel wat geduld voor hebben )
Oud 8 april 2011, 12:32   #54
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Ik hoop niet dat je denkt dat elke werksituatie Franstalig is in Brussel. Sterker het is een minderheid (nu al).

Het wemelt ook van de Nederlandse of Duitse bedrijven bijvoorbeeld in Franstalig gebied. Zo wat?

Ik denk eerlijk gezegd dat iemand vooral Nederlands nodig heeft in St Trond.

China is zéér belangrijk voor de Amerikaanse economie. Alle Amerikanen maar Chinees leren nu?

Probeer gewoon eens Nederlands te spreken met deze mensen. Je zult verbaasd zijn hoeveel van hen uitstekend Nederlands spreken. Je zult ook verbaasd zijn hoeveel van hen verheugd zijn over het respect dat je hen geeft door hen in het Nederlands te woord te staan. Ipv de bekende 'Ik spreek beter Frans dan jij Nederlands-mentaliteit' waar veel Vlamingen terecht zo voor gehaat worden.

Nee beste Vlijmscherp, gooi je angst weg, want we hoeven NIET 100% van onze bevolking Frans te laten leren om economisch te functioneren.
Let wel, de discussie gaat hier niet over een verbod op Frans in het onderwijs, maar een vrije keuze.

Zie Nederland, waarin 7% van de leerlingen voor het Duits als vak kiest. Mij is niets bekend van handelsproblemen die dat zou opleveren.
dus jij vindt omdat maar een paar % van de mensen in contact komen met wiskunde, men aan de leerlingen helemaal geen wiskunde moeten geven???

allé kom, zo idioot ben je echt niet hoor.

onze troef is net dat we de taal van onze klant spreken, of toch tenminste proberen. Ik zie echt niet in waarom we die troef zouden moeten weggooien.

of denk jij nu echt dat de Nederlanders overal in de wereld Nederlands gaan spreken? of de Finnen overal Fins? of de Denen over Deens? denk je dat de Denen geen Duits gaan leren 'want Engels is toch een veel grotere taal'?

ma goed, als jij je wilt opsluiten in eigen wereldje, mij goed hoor. ik zal wel mijn kinderen zo breed mogelijk opvoeden zodat ze zoveel mogelijk kansen kunnen krijgen later.

stap nu eens weg van dat "als wij Frans leren, zal de Franstalige zich nooit aanpassen". dat is zo bekrompen, zo kortzichtig dat er niemand bij geholpen is.
bekijk het breder, zonder de communautaire problemen hier, kijk eens verder dan je eigen vriendenkring maar zie wat er in de echte wereld gebeurt. maar pas op, er zou wel eens wereld voor je kunnen opengaan.
Oud 8 april 2011, 13:56   #55
Patrijs
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
dus jij vindt omdat maar een paar % van de mensen in contact komen met wiskunde, men aan de leerlingen helemaal geen wiskunde moeten geven???

allé kom, zo idioot ben je echt niet hoor.

onze troef is net dat we de taal van onze klant spreken, of toch tenminste proberen. Ik zie echt niet in waarom we die troef zouden moeten weggooien.

of denk jij nu echt dat de Nederlanders overal in de wereld Nederlands gaan spreken? of de Finnen overal Fins? of de Denen over Deens? denk je dat de Denen geen Duits gaan leren 'want Engels is toch een veel grotere taal'?

ma goed, als jij je wilt opsluiten in eigen wereldje, mij goed hoor. ik zal wel mijn kinderen zo breed mogelijk opvoeden zodat ze zoveel mogelijk kansen kunnen krijgen later.

stap nu eens weg van dat "als wij Frans leren, zal de Franstalige zich nooit aanpassen". dat is zo bekrompen, zo kortzichtig dat er niemand bij geholpen is.
bekijk het breder, zonder de communautaire problemen hier, kijk eens verder dan je eigen vriendenkring maar zie wat er in de echte wereld gebeurt. maar pas op, er zou wel eens wereld voor je kunnen opengaan.
Kan ik enkel beamen...
Oud 8 april 2011, 14:11   #56
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Mag ik jullie er even op wijzen dat het er niet om zou moeten gaan om wel of geen Frans of andere talen te leren. Iedereen is er denk ik wel van overtuigd dat het beter is meer talen te leren, zeker in ons deel van de wereld. Waar het feitelijk om gaat is dat in België de inspanning niet gelijk verdeeld is. Het zou er om moeten gaan dat in Wallonië het Nederlands verplichte tweede taal is net als in Vlaanderen het Frans. Dat is toch wel het minste wat je voor elkaar kunt doen, als landgenoten. Als Wallonië dat weigert, en dat doen ze al 180 jaar, en daarin volhardt dan heeft het wellicht zin de discussie eens te voeren.
Dat is een communautair probleem waarbij het bestaansrecht van België wordt besproken. Het gaat hier dus niet over de didaktiek.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2011, 14:32   #57
Patrijs
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Mag ik jullie er even op wijzen dat het er niet om zou moeten gaan om wel of geen Frans of andere talen te leren. Iedereen is er denk ik wel van overtuigd dat het beter is meer talen te leren, zeker in ons deel van de wereld. Waar het feitelijk om gaat is dat in België de inspanning niet gelijk verdeeld is. Het zou er om moeten gaan dat in Wallonië het Nederlands verplichte tweede taal is net als in Vlaanderen het Frans. Dat is toch wel het minste wat je voor elkaar kunt doen, als landgenoten. Als Wallonië dat weigert, en dat doen ze al 180 jaar, en daarin volhardt dan heeft het wellicht zin de discussie eens te voeren.
Dat is een communautair probleem waarbij het bestaansrecht van België wordt besproken. Het gaat hier dus niet over de didaktiek.
Nope, het gaat hier om beide zaken... deze post is namelijk gestart als reactie op wat V. Van Aelst (N-VA) voorstelde. Natuurlijk heeft hij dat voorgesteld als een communautaire zaak om zichzelf in de spotlights te zetten, maar het heeft wel degelijk een veel grotere didactische dan communautaire invloed.

Bovendien... niet eerst onderwijs regionaliseren en dan komen klagen als de ander iets doet dat jij niet graag hebt. Als de Walen geen Nederlands willen leren is dat hun goed recht, maar ik zou een verstandiger keuze maken.
Al moet je natuurlijk in acht nemen dat zij de laatste tijd een inhaalbeweging maken (niveau Frans in Vlaamse scholen daalt, niveau Nederlands in Waalse scholen stijgt). En dat het wel zo is dat wij er meer aan hebben Frans te leren (129 miljoen Franstaligen in 29 landen, Frans al tweede grootste "tweede taal") dan zij Nederlands (23 miljoen Nederlandstaligen in 3 landen).
Oud 8 april 2011, 17:49   #58
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrijs Bekijk bericht
Nope, het gaat hier om beide zaken... deze post is namelijk gestart als reactie op wat V. Van Aelst (N-VA) voorstelde. Natuurlijk heeft hij dat voorgesteld als een communautaire zaak om zichzelf in de spotlights te zetten, maar het heeft wel degelijk een veel grotere didactische dan communautaire invloed.

Bovendien... niet eerst onderwijs regionaliseren en dan komen klagen als de ander iets doet dat jij niet graag hebt. Als de Walen geen Nederlands willen leren is dat hun goed recht, maar ik zou een verstandiger keuze maken.
Al moet je natuurlijk in acht nemen dat zij de laatste tijd een inhaalbeweging maken (niveau Frans in Vlaamse scholen daalt, niveau Nederlands in Waalse scholen stijgt). En dat het wel zo is dat wij er meer aan hebben Frans te leren (129 miljoen Franstaligen in 29 landen, Frans al tweede grootste "tweede taal") dan zij Nederlands (23 miljoen Nederlandstaligen in 3 landen).
1. Natuurlijk is een verstandigere keuze beter. Maar waarom doen ze dat dan niet. Met de uitspraken van VVA zullen ze MISSCHIEN een beetje wakker geschud worden. Franco's houden toch van provo's. Wel VVA geeft hen een koekje van eigen deeg.
2. Dat het niveau van het Frans in Vlaanderen daalt, zou wel eens best kunnen. Er was dertig geleden al een desinteresse in het Frans. Waarom zou dat er ondertussen op gebeterd zijn ? Frans is geen wereldtaal meer, eh.
3. Wij meer belang aan het leren van Frans ? Ik zou het NL zo promoten om te zorgen dat ze de NL wereld beter leren kennen. Want wie taal zegt, zegt cultuur, zegt contact. Dat ontbreekt nu bij de Wallo's en de andere Franco's. Zij wentelen zich in hun mono-cultuur, en komen niet buiten dat Franco-eilandje. Spijtig voor hen.
4. Niet opscheppen. 80 (of 88, daar wil ik me nog in vergissen) miljoen mensen als moedertaalsprekers Frans. 'Slechts' 3,5 maal meer dan de NL moedertaalsprekers.
5. Wat bedoel je ?

Laatst gewijzigd door job : 8 april 2011 om 17:51.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2011, 17:56   #59
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus jij vind dat omdat ..% van de bevolking in Vlaanderen in contact komt met Spaanstaligen we de hele bevolking moeten verplichten met Spaanse les? Of willekeurig welke andere taal...

Citaat:
Waarom hebben andere landen die 'troef' niet nodig voor een welvarende economie?

Citaat:

Ik ben hier niet om iemand te helpen. De droge analyse is dat de taalgrens opschuift naar het Noorden. En dat 'Vlaanderen' dat vnl zélf doet.

Citaat:
of denk jij nu echt dat de Nederlanders overal in de wereld Nederlands gaan spreken?
Wél in de Voerstreek.
Zie het resultaat.

Citaat:
Het niet verplichten van Frans op Vlaamse scholen = je opsluiten in je eigen wereldje???

Wow , de hele wereld is opgesloten in zijn eigen wereldje, behalve Vlaanderen.

Er zijn eigenlijk sterke aanwijzingen dat het omgekeerd is.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 8 april 2011 om 17:57.
Oud 8 april 2011, 19:05   #60
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Van Aelst heeft geen gelijk om te spreken over de afschaffing van het onderwijs Franse taal. Maar, wat mij betreft, mag de prioritaire positie van het Frans in ons onderwijs wél in vraag worden gesteld. Het minimum wat we horen te doen is Engels en Frans op volkomen gelijk niveau te plaatsen qua studiepunten en aantal lesuren. Bovendien zouden de ouders ook mogen ervoor opteren om eventueel voor Frans een lichter pakket in het curriculum te kiezen (met minder uren en studiepunten) en de aldus vrijgekomen lesuren opvullen met Duits.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be