![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
ik merk op dit forum dat wel meer mensen die redenering volgen. Dat is misschien een typisch Vlaamse eigenschap. In mijn regio zijn de mensen daar niet toe bereid. Zij hebben door de eeuwen geleerd te overleven ondanks de steeds wisselende overheden. Zij hebben geleerd dat geen enkele overheid het waard is er je persoonlijke welvaart voor op het spel te zetten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Europees Commissaris
|
![]() Waarom de leerlingen niet gewoon zélf de keuze geven ?
Dat lijkt me veel menselijker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() omdat kinderen van 11-12 jaar nog niet beseffen wat ze later nodig gaan hebben.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En dat is dan nog een minimum.
![]() |
#48 |
Europees Commissaris
|
![]() Yep.
Dus de enige goeie oplossing is : Geef ze een basis Frans, Engels en Duits. Maar leer ze aub eerst onze eigen taal beheersen. Want wat ik de laatste jaren zie, is verschrikkelijk. Onze jeugd kan blijkbaar niet eens meer Nederlands schrijven zonder fouten. Ik zal ook wel fouten maken. Maar heb maar tot m'n 16 naar school kunnen gaan. Tegenwoordig gaan jongvolwassenen tot hun 23 naar school en blijven ze fouten schrijven. Onbegrijpelijk. Laatst gewijzigd door hurricane : 8 april 2011 om 08:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
dat is bv in de USA ook hoor. een paar vakken zijn verplicht, waaronder Engels en in bepaalde staten of districten komt er een tweede taal zelf bij. hier heb je zeker Frans en Engels nodig, die zou ik dus zeker verplichten.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
de streek rond Kortrijk, 1 van regio's met de meeste werkgelegenheid, werkt nauw samen met Frankrijk. en zo zijn er nog regio's hoor, of denk je dat ze in Sint-Truiden echt geen Frans nodig hebben?? Wallonië is en blijft onze 1e klant, Frankrijk is ook zéér belangrijk voor onze economie. ik zie dus echt niet in waarom we onze eigen economie een klap moeten toebrengen, enkel en alleen omdat er Franstaligen zijn die naar Vlaanderen verhuizen en die weigeren om Nederlands te spreken. Er is toch een verschil tussen Frans spreken op het werk met Franstalige klanten en Frans spreken met Vlaamshatende Franstalige buren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Let wel, de discussie gaat hier niet over een verbod op Frans in het onderwijs, maar een vrije keuze. Zie Nederland, waarin 7% van de leerlingen voor het Duits als vak kiest. Mij is niets bekend van handelsproblemen die dat zou opleveren. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 8 april 2011 om 11:41. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Vreemdeling
|
![]() Eberhard, mag ik vragen waarop u zich baseert om te zeggen dat je in Brussel in een minderheid van de werksituaties in aanraking komt met het Frans? Het klinkt me namelijk nogal een belachelijke stelling.
Ik ben ook totaal NIET akkoord met wat u zegt over de economie... De reden dat Vlaanderen een rijke economie is is enkel en alleen dat we een ideale uitvalsbasis voor de rest van Europa (en dan vooral UK-Fr-Duitsland). Niet enkel voor onze ligging, maar ook voor onze talenkennis en meer algemeen onze hoge scholingsgraad. En zeg eens eerlijk indien we scholieren de vrije keuze geven, welk effect zou dat hebben op de algemene talenkennis? Wel akkoord ben ik met het wat u zegt over Nederlands spreken tegen Franstaligen. Ik kom nu niet veel in Brussel, maar ik merk dat als ik daar ben veel winkeliers, marktkramers,... blij zijn als ze in het Nederlands kunnen spreken (moet je soms wel wat geduld voor hebben ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
allé kom, zo idioot ben je echt niet hoor. onze troef is net dat we de taal van onze klant spreken, of toch tenminste proberen. Ik zie echt niet in waarom we die troef zouden moeten weggooien. of denk jij nu echt dat de Nederlanders overal in de wereld Nederlands gaan spreken? of de Finnen overal Fins? of de Denen over Deens? denk je dat de Denen geen Duits gaan leren 'want Engels is toch een veel grotere taal'? ma goed, als jij je wilt opsluiten in eigen wereldje, mij goed hoor. ik zal wel mijn kinderen zo breed mogelijk opvoeden zodat ze zoveel mogelijk kansen kunnen krijgen later. stap nu eens weg van dat "als wij Frans leren, zal de Franstalige zich nooit aanpassen". dat is zo bekrompen, zo kortzichtig dat er niemand bij geholpen is. bekijk het breder, zonder de communautaire problemen hier, kijk eens verder dan je eigen vriendenkring maar zie wat er in de echte wereld gebeurt. maar pas op, er zou wel eens wereld voor je kunnen opengaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Mag ik jullie er even op wijzen dat het er niet om zou moeten gaan om wel of geen Frans of andere talen te leren. Iedereen is er denk ik wel van overtuigd dat het beter is meer talen te leren, zeker in ons deel van de wereld. Waar het feitelijk om gaat is dat in België de inspanning niet gelijk verdeeld is. Het zou er om moeten gaan dat in Wallonië het Nederlands verplichte tweede taal is net als in Vlaanderen het Frans. Dat is toch wel het minste wat je voor elkaar kunt doen, als landgenoten. Als Wallonië dat weigert, en dat doen ze al 180 jaar, en daarin volhardt dan heeft het wellicht zin de discussie eens te voeren.
Dat is een communautair probleem waarbij het bestaansrecht van België wordt besproken. Het gaat hier dus niet over de didaktiek.
![]() |
#57 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Bovendien... niet eerst onderwijs regionaliseren en dan komen klagen als de ander iets doet dat jij niet graag hebt. Als de Walen geen Nederlands willen leren is dat hun goed recht, maar ik zou een verstandiger keuze maken. Al moet je natuurlijk in acht nemen dat zij de laatste tijd een inhaalbeweging maken (niveau Frans in Vlaamse scholen daalt, niveau Nederlands in Waalse scholen stijgt). En dat het wel zo is dat wij er meer aan hebben Frans te leren (129 miljoen Franstaligen in 29 landen, Frans al tweede grootste "tweede taal") dan zij Nederlands (23 miljoen Nederlandstaligen in 3 landen). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
2. Dat het niveau van het Frans in Vlaanderen daalt, zou wel eens best kunnen. Er was dertig geleden al een desinteresse in het Frans. Waarom zou dat er ondertussen op gebeterd zijn ? Frans is geen wereldtaal meer, eh. 3. Wij meer belang aan het leren van Frans ? Ik zou het NL zo promoten om te zorgen dat ze de NL wereld beter leren kennen. Want wie taal zegt, zegt cultuur, zegt contact. Dat ontbreekt nu bij de Wallo's en de andere Franco's. Zij wentelen zich in hun mono-cultuur, en komen niet buiten dat Franco-eilandje. Spijtig voor hen. 4. Niet opscheppen. 80 (of 88, daar wil ik me nog in vergissen) miljoen mensen als moedertaalsprekers Frans. 'Slechts' 3,5 maal meer dan de NL moedertaalsprekers. 5. Wat bedoel je ?
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 8 april 2011 om 17:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zie het resultaat. Citaat:
Wow , de hele wereld is opgesloten in zijn eigen wereldje, behalve Vlaanderen. Er zijn eigenlijk sterke aanwijzingen dat het omgekeerd is. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 8 april 2011 om 17:57. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Van Aelst heeft geen gelijk om te spreken over de afschaffing van het onderwijs Franse taal. Maar, wat mij betreft, mag de prioritaire positie van het Frans in ons onderwijs wél in vraag worden gesteld. Het minimum wat we horen te doen is Engels en Frans op volkomen gelijk niveau te plaatsen qua studiepunten en aantal lesuren. Bovendien zouden de ouders ook mogen ervoor opteren om eventueel voor Frans een lichter pakket in het curriculum te kiezen (met minder uren en studiepunten) en de aldus vrijgekomen lesuren opvullen met Duits.