vrede,
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza
En dat voor iemand die te pas en te onpas de term "islamofoob" gebruikt om andersdenkenden te bestempelen....
|
islamofobie is een vorm van discriminatie, net als sexisme, racisme, homofobie. ik betwist niemands recht om islamofobe meningen te hebben of om die meningen in het openbaar te uiten (zolang ze niet oproepen tot haat). ik sluit ook niemand uit van het debat omdat zij deze of die mening heeft. ik oefen enkel mijn recht op vrije meningsuiting uit wanneer ik bepaalde uitlatingen ontmasker (meen te ontmaskeren) als islamofoob.
dat is helemaal iets anders dan een hele categorie mensen bij voorbaat van de discussie uitsluiten omdat ze een bepaalde mening hebben.
eerst en vooral is het verkeerd om te stellen dat mensen volledig gedetermineerd worden door hun (religieuwe, politieke, esthetische, morele...) opvattingen. iedere gelovige is anders, heeft andere opinies en andere invalshoeken. een gelovige bij voorbaat van een debat uitsluiten omdat hij gelovig is, gaat volledig voorbij aan deze pluriformiteit.
vervolgens is iedere mening (ook die van een atheïst) relatief. ik zeg niet dat er geen duidelijk verwerpelijke meningen bestaan (sexisme, racisme...). ik zeg wel dat er niet één juiste mening bestaat wanneer het over politieke, religieuze, levensbeschouwelijke, morele... vragen gaat. de claim dat alleen het eigen antwoord waar kan zijn, en alle alternatieven dus onwaar (en dus onwaardig) is een fundamentalistische opvatting.
Citaat:
Voor zover ik kan opmaken is er hier niemand te bespeuren die jou verbiedt om jouw mening te uiten.
|
het gaat niet om formeel verbieden. uitsluiting uit het debat gebeurt op verschillende manieren. a priori stellen dat de mening van iedere gelovige (alleen omdat die gelovig is) niet serieus genomen mag/kan/zal worden is een manier om de mening van een hele categorie mensen van tevoren al verdacht te maken, waardoor zij de facto van het debat worden uitgesloten.
de vrijheid van meningsuiting verdedigen betekent zich inzetten opdat iedereen steeds weer de mogelijkheid heeft om haar mening en haar argumenten te presenteren in het debat, dat iedere mening op dezelfde manier door alle anderen kritisch geëvalueerd kan worden. het betekent onder andere dat het categoriek ridiculiseren van de meningen van een hele groep mensen geweerd wordt.
Citaat:
Net zomin als iemand Harriechristus verbiedt om zijn onzin te spuien. Toch zijn er maar weinig te vinden - ja, jezelf incluis - die ook maar enig respect opbrengen voor zijn onzin. Maar je claimt wél terzelfdertijd respect voor jòuw mening? Een beetje serieus blijven aub.
|
telkens wanneer harriechristus naar mijn mening onzin verkoopt, geef ik tegenargumenten. ttz, vroeger deed ik dat. nu ga ik er niet meer op in. ik heb echter nooit gezegd dat al zijn standpunten sowieso niet serieus genomen moeten worden, hier en daar komt hij tussen met rake observaties. vaak echter komt hij weer op een verhaal dat duidelijk de wetenschappelijke toetsing niet doorstaat.
ik vind trouwens dat het harrie bashen dat een aantal mensen hier doen ongeveer hetzelfde is als het bij voorbaat uitsluiten van gelovigen (moslims) uit het debat.
Citaat:
Vrije meningsuiting heeft weinig tot niets te maken met respect voor die bepaalde geuite mening. En dit laatste heeft evenmin iets te maken met die "ontmenselijking" waarop jij zo gretig beroep doet. Btw, is die ontmenselijking, naast die vermeende islamofobie, de laatste nieuwe truc om kritiek te pareren?
|
ik heb het niet over respect voor een mening, maar over basis respect voor de persoon die een mening uit. lees nog eens goed waar ik op reageerde. er stond geschreven dat gelovigen sowieso niet au sérieux genomen kunnen worden. met andere woorden, hun mening wordt al van te voren afgeschoten, zonder die eerst te overwegen en de argumentering ervan te onderzoeken. dit heeft niets te maken met respect voor meningen, maar met elementair respect voor mensen.
en ja, het herleiden van mensen tot een groep waar zij toevallig toe behoren of een opvatting die zij toevallig hebben over dit of dat is een vorm van ontmenselijken. als ik zou zeggen dat alle islamofoben per definitie te stom zijn om serieus genomen te worden, dan sluit ik mensen die ik als islamofoob bestempel van tevoren uit van de discussie. ik reduceer al die verschillende mensen dan tot een deel van hun opvattingen. ik ontneem hen datgene wat een mens tot persoon maakt: hun unieke eigen mix van verschillende deel-identiteiten. ik reduceer hen tot een niet bestaande 'essentie' door één deel-identiteit (of zelfs maar een karikatuur daarvan) op te blazen en alle anderen te negeren.
ikzelf bijvoorbeeld ben niet alleen moslim, maar ook westvlaming, homo, bach-liefhebber, amateur-wiskundige... wat mij tot redwasp maakt is niet alleen die ene deel-identiteit, maar net mijn eigen persoonlijke mix van al die verschillende aspecten. mij van tevoren catergoriseren als (alleen maar) gelovige, en daar meteen aan verbinden dat alle gelovigen niet serieus genomen moeten worden, ontmenselijkt mij.
racisme, sexisme, homofobie, anti-theisme, islamofobie... zijn allemaal strategieën die op die manier de Ander ontmenselijkt. het zijn strategieën die de Ander zijn persoonlijkheid ontneemt en hem herleid tot een karikatuur van één van zijn deel-identiteiten. helaas heeft die verontmenselijking in het verleden al te vaak geleid tot het vernietigen van die ontmenselijkten (onmensen).
Citaat:
Zoals al eerder werd aangehaald staat het jou vrij om jouw suikerzoete versie van de islam te verkondingen. Zoveel je maar wilt zelfs. Dit impliceert echter niet dat je hierdoor automatisch en per definitie aanspraak kunt maken op enig respect voor die mening.
|
meningen hebben (tegen-) argumenten nodig. mensen hebben respect nodig. er is een verschil.
Citaat:
Gelieve beide zaken dus niet te verwarren.
Het is vrij ongeloofwaardig om iemand de ideeën van de Verlichting te horen aanhalen terwijl diezelfde persoon zélf en zonder enige dwang voor een middeleeuws obscurantisme heeft gekozen.
|
ik heb nooit voor een middeleeuws obscurantisme gekozen. ik heb ervoor gekozen om moslim te zijn, net doordat ik merkte dat die religie verschillende heel progressieve en verlichte (in de westerse betekenis van het woord) stromingen kent. ontkennen dat die stromingen bestaan (en dat er miljoenen moslims zijn die tot die verlichte traditie binnen de islam behoren) is gewoon de waarheid geweld aandoen.
vrede,
redwasp