Ha een leuke reactie van een Dr vermoedelijk.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante
waarom ga je fictief. Het patent van lipitor vervalt ten vroegste eind dit jaar, en zal waarschijnlijk nog verlengd kunnen worden met 6 maanden
De prijs van een innovatieproduct is rigieder dan die van een generiek. Ik heb niet onmiddellijk de prijsevolutie van atorvastatine voorhanden, maar ik denk (zo uit het hoofd) dat die prijs niet met 10 of 20% gezakt is tov zijn lanceringsprijs
waarom blijf je zo fictief? De prijs van het origineel moet zowiezo zakken naar het nivo van de generiek, anders verliest het zijn terugbetalingsstatuut. Van zodra je dus zit met een markt waar er generieken voorhanden zijn, wint het riziv. Verlies je je terugbetalingsstatus, valt je marktaandeel op 0.
De verplichte prijsdaling voor de generiek ligt trouwens wettelijk op 31% van het origineel. Ge moogt er dus van uit gaan dat vanaf de datum van patentverval de prijs met 31% gaat zakken, ook voor het origineel (omdat de referentieterugbetaling toegepast gaat worden en de meerkost voor de patient is)
|
Kijk lipitor kan volgens mij rustig zakken naar de prijs van Simvastatine, dus laat dat maar gebeuren
Citaat:
|
ge pleit er dus voor dat de dokter zijn onafhankelijkheid opgeeft ten voordele van de winstmarges van de apotheker. Er is weerstand bij de dokter voor dat VOS, en deels terecht mi
|
Dat heeft er in feite niets mee te maken, het gaat erover kan er nog bezuinigd worden, dan zeg ik ja, op die manier
Citaat:
zalig als ge zo cijfers uit de losse pols kunt schudden
en waarom zo'n asociale maatregel? Waarom hanteert ge niet eenzelfde statuur als voor de terugbetaling van geneesmiddelen?
|
Gewoon kijken naar Duitsland, daar heeft het goed gewerkt, en voor de rest zeg ik gewoon hypothetisch, stel dat je het doet, zul je gigantisch veel sparen, of dat moet, daar twijfel ik aan hoor, dus je moet nu niet denken dat besparingen zaligmakend zijn. Ik geef gewoon voorbeelden hoe het kan
Citaat:
trek het door naar iedereen die trekt van het riziv
|
?? de ene wordt toch hypocrieter belast dan de andere volgens mij maar kom, elk moet maar naar zijn eigen bord kijken. En het argument dat de ene meer durft frauderen dan de andere is niet van belang voor het ziekenbond RIZIV verhaal. Het gaat mij meer over Dr die 'zichzelf betalen met visites' bij wijze van spreken door zelf hun visites te gaan innen bij de ziekenbond..
[quote]