Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Denk je niet dat hoog-begaafden liever het kaf van het koren scheiden?
Hé waarom zou een hoog-begaafde iets leren waar hij niks kan mee doen?
Of denk je dat ze zulke voorstanders zijn van nutteloze bezigheid therapie?
Dat zijn meer zaken die geschikt zijn voor de wat laag begaafden immers, zo'n beetje van alles laten doen in de hoop dat er wat blijft hangen.
|
Een hoog begaafd kind heeft interesse in zaken om zich heen, voor zo'n kind zijn alle zaken belangrijk. Je weet nooit waarvoor de kennis nuttig kan zijn.
Maar je moet tussen de hoog begaafden ook onderscheid maken.
1) Je hebt er daar tussen die gewoon niet opvallen omdat ze zich aanpassen aan hun omgeving en op een onopvallende manier werken en klaar staan voor hun zwakkere collega studenten.
2) Je hebt de eenzaten, zij houden zich besig met alles en nog wat en lijken stil in een hoekje te zitten. Vaak hebben zij ook een vorm van autisme.
3) Je heb dan nog de hoogbegaafden die neerkijken op de maatschappij en er enkel hun profijt willen uit halen.
4) Je heb een groep hoog begaafden die verwachten dat de maatschappij hun problemen gaat oplossen en hen voordelen gaat bezorgen omdat ze slimmer zijn dan de rest en de rest minachten.
En dan heb je nog de onderverdeling van hoog IQ met laag TQ en hoog IQ met hoog TQ en dan heb je nog de onhandige en handige die je moet onderscheiden.