Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 augustus 2011, 21:35   #641
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Ik ben het totaal niet met je eens. Onderwijs moet voorbereiden op een werksituatie en �*l hetgeen daar bij komt kijken, ook de sociaal-emotionele aspecten van het arbeidsleven. Daar komt nog de bijkomende moeilijkheid bij dat veel ouders van hoogbegaafde kinderen gewoon onvoldoende capaciteiten hebben om heel het sociaal-emotionele op zich te nemen. De meeste hoogbegaafde kinderen hebben gewoon normaal of zelfs minder begaafde ouders. Het zou een beetje onredelijk zijn om te verwachten dat zij dat geheel en alleen kunnen afhandelen en louter de kennisvergaring kunnen overlaten aan een ander. Je lijkt alles in hokjes te willen opdelen, en gaat daarbij echt ferm voorbij aan het feit dat het cognitieve, het sociale, het emotionele, en zelfs het biologische sterk met elkaar verbonden zijn.
Je uitleg is niet helemaal juist.

Begaafdheid is bewezen voor een groot deel erfelijk.

2 zwak begaafden die voorkomen uit zwak begaafde ouders gaan geen hoog begaafd kind voort brengen, dat is wetensschappelijk bewezen.

Dat er nu zo veel hoog begaafden naar boven komen, is niet omdat er meer zijn, maar omdat er meer, beter en sneller getest word.

Begaafdheid is trouwens een relevant gegeven en afhankelijk van de leefomgeving.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2011, 21:54   #642
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het idee van de hoogbegaafde als iemand die spontaan alle soorten informatie gaat opslorpen is gewoon fout. Zo zullen er vast wel zijn, maar zo zijn ze zeker niet allemaal. Ik denk dat je hier een beetje voorbij gaat aan 't feit dat hoogbegaafde kinderen ook maar gewoon kinderen zijn.
Denk je niet dat hoog-begaafden liever het kaf van het koren scheiden?
Hé waarom zou een hoog-begaafde iets leren waar hij niks kan mee doen?

Of denk je dat ze zulke voorstanders zijn van nutteloze bezigheid therapie?
Dat zijn meer zaken die geschikt zijn voor de wat laag begaafden immers, zo'n beetje van alles laten doen in de hoop dat er wat blijft hangen.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2011, 21:59   #643
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het plezier van de vooruitgang in zijn eigen exploratie ? Ik moet mijne kleine niet motiveren om te leren over zijn videospelletjes, hij koopt er alle boeken over en zo voort.

(
Verstaat hij die spelletjes misschien niet?
Tja.
Oud 26 augustus 2011, 03:35   #644
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Begaafdheid is trouwens een relevant gegeven en afhankelijk van de leefomgeving.
Zou je niet zeggen van ons koningshuis. Dat is toch een goede omgeving dunkt me.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2011, 03:49   #645
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Vraag het aan mij.
1)Waarom zou ik kaf van het koren moeten scheiden, daar zijn laag-begaafden voor.
2)Waarom zou ik niet iets leren waar ik niets mee kan doen. Ik wil niets doen.
3)Ik ben voorstander van alle nutteloze bezigheid-therapieën voor laag-begaafden.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2011, 05:50   #646
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verstaat hij die spelletjes misschien niet?
Tja.
Ge zijt niet mee in de wereld van Pokemon zekers

(ik ook niet zulle)
Oud 26 augustus 2011, 05:53   #647
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het idee van de hoogbegaafde als iemand die spontaan alle soorten informatie gaat opslorpen is gewoon fout. Zo zullen er vast wel zijn, maar zo zijn ze zeker niet allemaal. Ik denk dat je hier een beetje voorbij gaat aan 't feit dat hoogbegaafde kinderen ook maar gewoon kinderen zijn.
Op welke basis zijn het dan "hoogbegaafden" ? Kunnen ze dan gewoon niet meer spelen en wat minder leren en zo de anderen bijhouden ?

Voor mij zijn "hoogbegaafden" waar men moet voor zorgen, die die eigenlijk liever meer en interessanter stof zouden zijn, dat sneller kunnen assimileren en dus rapper vooruit gaan. Dat het gewoon zonde is om die tegen hun goesting traagskes wat te simpele stof te geven, en die niks lievers vragen dan dat het meer en sneller is. Als ze dat niet leuk vinden, dan is er geen reden om hen te forceren, nee ?
Oud 26 augustus 2011, 06:27   #648
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Tis inderdaad frustrerend als je een taal kent die al lang dood is maar niet eens een fietsband kan plakken.
Anderzijds : hou ze allemaal maar a-technisch. Dan blijf ik veel werk hebben.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2011, 06:58   #649
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Tis inderdaad frustrerend als je een taal kent die al lang dood is maar niet eens een fietsband kan plakken.
Ik begrijp de onrust niet. Latijn is hoegenaamd geen verplicht vak (ten minste niet van de school uit, misschien wel vanuit de ouders) en ik zie het persoonlijk als een rijke bron voor de ontwikkeling van eigen woordenschat, spraakkunst, talenkennis, .... net zoals wiskunde een basis vormt voor logisch denken ... Ik zou het zeker nooit afschaffen en zeker niet voor 'verstandige onhandigen'.

Ik heb mij nooit de klassieke talen beklaagd en zit met handen en gezond verstand in de industriële praktijk. Alleen had ik toen beter ook kooklessen gehad ...

Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 26 augustus 2011 om 07:00.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2011, 07:27   #650
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Al dat verdomde intellektudinges ook!

Ge wordt er godvernonde kwaad van!!!

Oud 26 augustus 2011, 09:05   #651
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat zijn meer zaken die geschikt zijn voor de wat laag begaafden immers, zo'n beetje van alles laten doen in de hoop dat er wat blijft hangen.
Een hoog begaafd kind heeft interesse in zaken om zich heen, voor zo'n kind zijn alle zaken belangrijk. Je weet nooit waarvoor de kennis nuttig kan zijn.

Maar je moet tussen de hoog begaafden ook onderscheid maken.
1) Je hebt er daar tussen die gewoon niet opvallen omdat ze zich aanpassen aan hun omgeving en op een onopvallende manier werken en klaar staan voor hun zwakkere collega studenten.

2) Je hebt de eenzaten, zij houden zich besig met alles en nog wat en lijken stil in een hoekje te zitten. Vaak hebben zij ook een vorm van autisme.

3) Je heb dan nog de hoogbegaafden die neerkijken op de maatschappij en er enkel hun profijt willen uit halen.

4) Je heb een groep hoog begaafden die verwachten dat de maatschappij hun problemen gaat oplossen en hen voordelen gaat bezorgen omdat ze slimmer zijn dan de rest en de rest minachten.

En dan heb je nog de onderverdeling van hoog IQ met laag TQ en hoog IQ met hoog TQ en dan heb je nog de onhandige en handige die je moet onderscheiden.
Oud 26 augustus 2011, 09:11   #652
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoog begaafden zijn sponsen, daar moet je niet aan twijfelen.
Maar zij moeten voor sommige zaken ook moeite doen als ze de kennis willen blijven behouden.
Terwijl je een hoog begaafde kan leren lezen en schrijven en rekenen in een spel, moet je daar voor zwak begaafden echt tijd in steken en aandachtig mee bezig zijn.
Oud 26 augustus 2011, 11:14   #653
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Begaafdheid is bewezen voor een groot deel erfelijk.

2 zwak begaafden die voorkomen uit zwak begaafde ouders gaan geen hoog begaafd kind voort brengen, dat is wetensschappelijk bewezen.

Dat er nu zo veel hoog begaafden naar boven komen, is niet omdat er meer zijn, maar omdat er meer, beter en sneller getest word.

regressie naar het gemiddelde.
de meeste hoogbegaafden hebben helemaal geen hoogbegaafde ouders.
Oud 26 augustus 2011, 11:17   #654
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Op welke basis zijn het dan "hoogbegaafden" ? Kunnen ze dan gewoon niet meer spelen en wat minder leren en zo de anderen bijhouden ?

Voor mij zijn "hoogbegaafden" waar men moet voor zorgen, die die eigenlijk liever meer en interessanter stof zouden zijn, dat sneller kunnen assimileren en dus rapper vooruit gaan. Dat het gewoon zonde is om die tegen hun goesting traagskes wat te simpele stof te geven, en die niks lievers vragen dan dat het meer en sneller is. Als ze dat niet leuk vinden, dan is er geen reden om hen te forceren, nee ?
Beetje naast de kwestie eh. Ook bij hoogbegaafden spelen zaken als motivatie en emotie. 't zijn geen robots.
Oud 26 augustus 2011, 11:40   #655
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Terwijl je een hoog begaafde kan leren lezen en schrijven en rekenen in een spel, moet je daar voor zwak begaafden echt tijd in steken en aandachtig mee bezig zijn.
ooit aan gedacht dat dat lezen en schrijven misschien geen goeie manier is om tot communicatie te komen en dat enkel zwakbegaafden dit vlot kunnen aanleren omdat hun hersenen geen weerstand bieden aan onnodige ballast?
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2011, 19:59   #656
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je moet veel v.d. latinisten eens horen janken als ze die zo geminachte stielman NODIG hebben: hij komt niet af in de eerste uren of dagen.
Als ze dan de rekening onder hun neus krijgen , dan...
enz...

(Hurricane, heb jij interesse voor spitfires ?)

Laatst gewijzigd door Boduo : 26 augustus 2011 om 20:00.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2011, 22:16   #657
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Je moet veel v.d. latinisten eens horen janken als ze die zo geminachte stielman NODIG hebben: hij komt niet af in de eerste uren of dagen.
enz...

Auto spitfires?
Laat eens horen dan.
Oud 26 augustus 2011, 22:21   #658
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
enz...

Weken..maanden en tegenwoordig moet men soms al in jaren beginnen denken.
Gene zever.
Oud 26 augustus 2011, 22:25   #659
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
enz...
Veralgemenen is nooit goed natuurlijk. Ik ben latinist maar ook wel technisch aangelegd.

Over veralgemenen gesproken: waar zitten al die jonge afgestudeerde techniekers trouwens? Ik zie er weinig als stielman werken. En als ze al een zaak beginnen, dan is het om zo rap mogelijk de pr en het bureauwerk te doen, en nemen ze een paar buitenlandse sukkelaars aan die hun handen moeten vuilmaken.

Laatst gewijzigd door discuz : 26 augustus 2011 om 22:26.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2011, 22:51   #660
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Veralgemenen is nooit goed natuurlijk. Ik ben latinist maar ook wel technisch aangelegd.

Over veralgemenen gesproken: waar zitten al die jonge afgestudeerde techniekers trouwens? Ik zie er weinig als stielman werken. En als ze al een zaak beginnen, dan is het om zo rap mogelijk de pr en het bureauwerk te doen, en nemen ze een paar buitenlandse sukkelaars aan die hun handen moeten vuilmaken.
Binnenkort komt er een promotie filmpje voor carrossiers. (ben ik ook trouwens)
De sector maakt zich grote zorgen dat er geen meer bijkomen en dat wie het wel kan snel naar het pensioen begint te komen.
En hun tweede grote zorg is dat wie er wel in afstudeert tegenwoordig 0 dagen werkplaats ervaring heeft en dat de opleiding totaal verkeerd is. Dus afgestudeerd maar ongeschikt.

t' was misschien latijn voor die jongens?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be