Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM
men (kon) kan zelfs gokken op en geld verdienen aan beursdalingen
|
Welja, dat is shorten juist. Hoe kan je geld "verdienen" door de informatie die je denkt te hebben dat een aandeel waarschijnlijk lager zal ingeschat worden in de toekomst dan nu, te verkopen ?
Het meest logische is toch om iemand die je niet wil geloven, te beloven van hem aandelen te verkopen beneden de koers die hij denkt dat het zal hebben, maar boven de prijs die JIJ denkt dat het zal worden, nee ?
Als ik er stellig van overtuigd ben dat de dollar volgende week nog maar 1/3 van zijn huidige waarde zal hebben tov de Euro, zeg maar, hoe kan ik geld winnen door die informatie te verspreiden ?
Wel, door aan Jefke, die dat niet gelooft, 1 miljard dollar te beloven in ruil voor 0.5 miljard Euro. Jefke denkt dat dat aan de koers die hij verwacht, heel voordelig zal zijn: hij denkt dat hij 2 dollar kan kopen voor 1 Euro terwijl hij een koers verwacht van 1.5 dollar voor een Euro. Ik denk echter dat je volgende week 4 dollar zal kunnen krijgen voor een Euro.
Maar ik heb die dollars niet, ik ga dus "dollars shorten". Jefke koopt dat. We hebben dus de afspraak dat Jefke volgende week aan mij 0.5 miljard Euro betaalt, en ik hem 1 miljard dollars geef.
Als ik gelijk heb, dat de dollar ineengestort is, en inderdaad 4 dollars kan krijgen voor 1 Euro, dan ga ik voor 1 uur een lening aan van 0.5 miljard Euro, neem daarvan 0.25 miljard Euro om 1 miljard dollars te kopen, geef die aan Jefke die mij met een zuur gezicht 0.5 miljard Euro geeft, en daarmee betaal ik mijn lening af. Ik hou dus 250 miljoen Euro over aan de operatie. Jefke heeft 250 miljoen Euro verlies gemaakt, want hij heeft nu 1 miljard Euro dat op de markt 250 miljoen Euro waard is, en hij heeft er 500 miljoen Euro voor neergeteld.
In welke mate beinvloedt dat de koers zelf ? Wel, toen ik dat contract sloot met Jefke, had die dus een tegoed van 1 miljard dollar erbij waar hij direct dingen kon mee doen. Het was alsof er 1 miljard dollar meer in omloop was, en dat deprecieerde natuurlijk een beetje de dollar. Op die manier had ik een self-fulfilling prophecy op een manier en DUS mijn informatie een beetje in de markt gestopt.
Als ik mis was, dan zou ik het vlaggen hebben gehad.