Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus
In sé betekent discriminatie: het maken van een onderscheid. Daar is op zich niks mis mee. Het wordt pas kwalijk als dat als grond gebruikt wordt om mensen te benadelen.
|
Daar ben ik mee akkoord.
Het wordt inderdaad pas kwalijk als er op basis van afkomst ed mensen benadeeld worden.
Op dat moment wordt een racistische mening strafbaar.
Citaat:
Ik zie geen verschil tussen de uitspraak dat negers een ander pigment hebben dan blanken en de uitspraak dat Somaliërs een lager IQ hebben dan aziaten.
|
Hangt af van de context, ik denk dat ge het daar wel mee eens zijt.
In een wetenschappelijke discussie zou ik ook die opmerking nooit als racistisch beschouwen.
Maar als iemand in een al racistische context, of indien geweten is dat de persoon een racistische mening heeft de uitspraak 'trouwens, die afrikanen zijn debielen' wel als racistisch kunnen aanzien worden.
Citaat:
Zo lang het met de waarheid strookt.
|
Het probleem is, en dat merkte onze hertog al op, dat 'de waarheid' in deze nogal bediscussieerbaar is, en dat de waarheid nogal in het nadeel van bepaalde etnische groepen gaat gebogen worden om een bepaalde ideologie te gaan verdedigen.
Citaat:
Dan mag toch wel eens uitgelegd worden waarom iemand dat vindt, denk ik.
|
Wel, ik herhaal, dat is al 100 keer uitgelegd:
Iemand die een discriminerende mening heeft, of wenst te discrimineren op basis van ras, kleur, afkomst, of etniciteit is in mijn ogen racistisch bezig.
Ik moet zeggen dat iedereen in mijn directe omgeving en vriendenkring deze mening is toegedaan.