Het idee achter de metropolitane gemeenschap
Zogenaamd een overlegorgaan, een lege doos, maar een duidelijk trojaans paard. Ik vraag me af hoe het gezien kan worden.
1. Een zodanige opzet dat alle gemeenschappen en gewesten erin betrokken zullen zijn met vaag geformuleerde bevoedgheden, indien de Vlamingen het zouden toelaten.
Net zoals de franstaligen opeens via de oprichting van de COCOF decreten in Brussel konden uitvaardigen door oneigenlijk gebruik van het overhevelingsmechanisme, kan de opzet hier dezelfde zijn. Een vanuit de franse gemeenschap gelanceerde commissie, speciaal voor 'culturele aangelegenheden' in de MG, krijgt aldus franstalige decretale bevoegdheden in geheel Brabant.
Dit kan als de vlaamse partijen zich andermaal laten strikken.
2. Een voorzet op een latere staatshervorming. Het ding is er toch, laten we het maar wat bevoegdheden geven in 2014. Investeren in de toekomst.
3. Gewone wetten die adminstratieve taken toebedelen stemmen als de politieke wind goed zit, om er toch maar wat verantwoording aan te geven. De senaat afschaffen om direct een andere praatbarak op te richten is gewoon absurd.
Wat denkt u?
Voorlopig is het een symbolische overwinning. Maar er wordt heel strategisch gedacht. Helaas zijn onze vlaamse politic niet in staat om het initiatief te nemen, en zijn altijd op achtervolgen aangewezen. Ik vrees en verwacht verdere ontvouwingen van franstalige plannen.
|