Los bericht bekijken
Oud 4 november 2011, 10:26   #379
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.870
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Even een vraagje, hoeveel mag de Belgische staat vragen voor de volledige structuur die nodig is om een goede werking te waarborgen en die door de belastingbetaler volledig is betaald. Mogen ze de volledige kostprijs en een goede winst vragen gelijk het in de privé gaat. Hoe bereken je die kostprijs en die winst? Tel je daar de verliezen, van laat zeggen, de laatste dertig jaar bij? Worden de kosten van het onderhoud van de infrastructuur in een soort parastatale ondergebracht, zodat de kosten, toch nog door de belastingbetaler gedragen worden en de winsten weer naar de privé?
Op dit ogenblik word de NMBS klaargestoomd om de door Europa opgelegde privatisering voor te bereiden en iedereen ziet nu al de gevolgen. Afschaffing van dienstverleningen is nu al het gevolg.
Gevolg, terug meer auto's op de reeds overvolle wegen.
Lees even volgende link over de poging tot "privatisering" in Nederland.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Spoorwegen

Als privatiseringen niet werken en in Engeland en Nederland het spoorweg beleid terug onder de ministeries van verkeer en waterstaat vallen, welk nut heeft het dan, in België hetzelfde gedrocht te willen neer planten.
Nu, het is wel het goederenvervoer dat is geprivatiseerd, en waarvoor de nmbs zijn nmbs-holding heeft opgericht, om alzo de personeelsleden verbonden aan het goederenvervoer hetzelfde statuut te kunnen blijven waarborgen.
De vraag die ge moet stellen is dan ook. Scheelt er niets aan het personeelsbeleid van de nmbs ?
Maar uiteindelijk heeft dit nog weinig met electrabel te maken. Ter info misschien. De wedden zijn daar met ongeveer een 30% gedaald sinds ze hun monopoliepositie (want die hadden ze vroeger) hebben moeten opgeven. Kan de nmbs dit ook niet ?
Bob is offline   Met citaat antwoorden