Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele
Waar men al het materiaal haalt om een bepaalde auto te bouwen en uiteindelijk te leveren speelt wel een grote rol, waar komen bvb al de onderdelen van de Prius vandaan ? Waar wordt hij geproduceerd en waar wordt de auto het meeste verkocht, levensduur, reyclingmogelijkheden, enz...
Betreft ecologische voetafdruk van de hybride (Prius):
Allez de Toyota Prius is nu toch al beter als een grote SUV... 
|
kijk Miocele
de marginale kostprijs van energie is bvb 0.5euro per 10kWh
als een auto nu inefficient in china met steenkoolenergie aan 15kWh in elkaar geknutseld wordt, of efficient in japan aan 7kWh in elkaar gestoken wordt, dan nog blijft de kostprijs van de energie en de ecologische voetafdruk van een auto meestal een veelvout kleiner dan de voetafdruk van zijn verbruik gedurende het leven van de wagen.
ZIjn batterij kost 300ero, zelfs al zou dat puur energie zijn die nodig is om die batterij te maken, dan nog spreek je van nauwelijks ongetaxeerd 10 tankbeurten, terwijl een auto op 300.000km die hij gebruikt wordt 300-500keer volggegooid wordt.. zie je van hier dat die wanverhouding er gewoonweg niet bestaat.
Het enige dat je u kunt afvragen: is het minderverbruik GROOT genoeg om het meerverbruik van de constructie te compenseren.
DUs het minderverbruik van bvb 1l/100km = 3000liter of 30 tankbeurten, is dat minder dan de energie nodig voor die batterij te maken ??
Ook daar denk ik dat de balans nog altijd positief is.