Los bericht bekijken
Oud 19 februari 2012, 20:06   #65
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
De Sade is natuurlijk ook een product van een Christelijke cultuur. Dat betekent niet dat Jezus Christus Sade zou goedkeuren.

De these dat Jezus Christus een anti-lichamelijke of anti-seksuele doctrine bracht, lijkt me geen steek te houden. Dat zijn eerder latere theologen die dat ervan hebben gemaakt. Maar seksualiteit kan in een Christelijke visie wel niet losgezien worden van spiritualiteit en zingeving.

Wat mij opvalt, is dat het seksuele bevrijdingsdiscours nooit verzadigd is. We zijn nooit bevrijd genoeg, we moeten altijd nieuwe grenzen aftasten. Foucault ontmaskerde reeds in zijn Histoire de la Sexualité het hele seksuele bevrijdingsdiscours. Als heel dat discours van vroeger waren we onderdrukt en nu zijn we bevrijd nu eens precies de hedendaagse onderdrukking uitmaakt?
Ik heb hier geen lineaire visie in (die je ergens lijkt voor te staan?). Onze seksuele moraal komt vooral voort uit de laat-negentiende eeuwse moraliteit. Doorheen de geschiedenis was de Westerse wereld veel minder "katholiek" dan we zouden denken - was "katholiek" veel minder katholiek dan we zouden denken.

Legale prostitutie in laat-middeleeuws Londen vond men in de wijk waar de bisschop de plak zwaaide. Voorhuwelijkse seks was niet zo'n taboe, de belofte van huwelijk gold meestal als "vrij"geleide. Mensen waren ook platvloerser in het openbaar, veel meer geconfronteerd met miserie en geweld (zelfs zonder oorlog). &c.

Het zou verkeerd zijn om de wereld vanaf de middeleeuwen voor te stellen als een vacuümgezogen, kuise fantasiewereld waar de boze Sade alle begeestering van seksuele bevrijding op losliet.

Hij is inderdaad, zoals je zegt, zelf een product van zijn cultuur en achtergrond.

Overigens, Sade is véél minder schokkend (zeker zijn privéleven) dan we zouden denken.