Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas
Dat is jouw geloof, ik zie "goddelijke inspiratie" anders.
Ik ben ook niet het soort christen dat "ieuw-ik vind iets anders dan de Bijbel inspirerend voor mijn geloof" zou zeggen. Als mensen het goddelijke in de natuur vinden, waarom dan niet in geschriften? En voor de één is de Grand Canyon een goddelijke inspiratie, voor de ander een stapel lelijke rotsen met een te hoog prijskaartje om erdoor te acen.
Zo staat bijvoorbeeld de Jefferson Bible hier ergens op de planken. Ik zou het al zeker niet als blasfemie zien dat die mens in de Bijbel is beginnen snijden. Integendeel, ik vind dat de boodschap erdoor versterkt wordt. En daar gaat het om, de "boodschap" --- want dat is de waarheid; en die ligt dus niet in de Bijbel zelf, maar is hetgeen de Bijbel geïnspireerd heeft. Dat mogen we niet uit het oog verliezen, denk ik, want anders blijven we steken op blind unilaterisme.

|
Als ik naar jouw definitie van 'goddelijke inspiratie' kijk, dan zou elke mens plots goddelijk geinspireerd kunnen zijn en Zijn Woord verkondigen? Er zouden dan honderden of duizenden boeken als de Tora, het Evangelie of de Koran moeten circuleren?
In werkelijkheid heeft God bepaalde individuen gereinigd/gezegend en hen uitgekozen om ijn boodschap te verkondigen. Zij verkondigden God's Woord, wat meer is dan enkel goddelijke inspiratie. En je kan als mens ook alleen dichter bij God komen door naar boodschap te luisteren en ze te gehoorzamen. Dan zul je als mens geinspireerd zijn door God.
Zei Jezus niet: Niemand komt tot de Vader dan door mij?
Zegt de koran niet: Er zal geen andere religie van u worden geaccepteerd dan de islam.
Het is prachtig dat je als mens onder de indruk kan zijn van bv de Grand Canyon die je aan de schoonheid en macht van God doet denken, maar is dat alles? Denk je werkelijk dat je zo het Hemels Koninkrijk kan bereiken?