Los bericht bekijken
Oud 26 februari 2012, 22:37   #15
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Het staat u vrij u buiten de wet te stellen. Het staat de wet vrij u buiten de maatschappij te stellen. Heerlijk toch al die vrijheden
Eigenlijk is dat niet juist want je kan de polytheïstische en egotheïstische wetten (haram & halal of verboden en geboden) praktisch -formeel- maar niet principieel aanvaarden. Uiteindelijk zit de ware vrijheid in je hart en geweten en niet daarbuiten en wie het niet daarbinnen vindt gaat dat eigenlijk nooit daarbuiten kunnen ervaren.

Een echte moslim, die de islam echt kent en de waarheid van de islam is de echte vrijheid en het fundament daarvan is het transcendentale (niet in vlees/steen/heelal geworden!!!!!!) monotheïsme, gaat niet door het rood rijden; niet omdat hij/zij het gezag of autoriteit van uitvinders van wegverkeer, of gevaar van objecten die lichamelijke (ongeval) en financiële (boetes) schade kunnen veroorzaken, erkent, maar omdat God hem verbiedt zichzelf te beschadigen. Die erkent en waardeert zelfs niet zijn eigen lichaam/portemonnee, anders is dat polytheïsme dus sjirk en dat staat absoluut haaks op tawhid.

In de praktijk kan je bijvoorbeeld abortus aanvechten, principieel omdat dat, indien je daar met bewijzen van het monotheïstische openbaringsgeloof overtuigd van bent, haram is en formeel omdat dat levend wezen ook recht heeft op leven, dat is ook een wezen met rechten. Een echte moslim verandert de taal en de uiterlijke praktijk maar niet de principe.

Eigenlijk aanbid je jezelf niet (egotheïsme) want je zit op de troon van toilet en je stinkt onder je armen, je hebt een vuilbank in je buik en af en toe moet je het leegmaken, je stinkt, je zweet, je kan niet wakker worden en naar je werk of school vertrekken zonder je gezicht te wassen .. enz. .. enz.
En je aanbidt andere stinkende, of andere objecten waarvan je denkt dat ze Goddelijke eigenschappen van de Grote Ene God gekregen hebben, wezen (polytheïsme) niet.

Dat is het eerste deel van de Islam.
Het tweede deel volgt daarvan:
- Je kiest voor echte vrijheid: je wordt beloond en je gaat naar de hemel.

- Of je kiest voor de neppe vrijheid: je wordt bestraft, en je gaat naar de hel waar je een een leven leidt dat erger is dat het tijdelijke aardse leven.

Dat is alles.

Nu wat de topic starter zegt heeft ergens wel een esthetische ethische waarde, want God is niet alleen als als postulaat van de rede maar ook van moraliteit en zingeving, en dat allemaal los van de ontologische waarheid van dat postulaat. Hij moet een verdere stap nemen en over dat "misschien" nadenken. En dat is een uitdaging!
porpo is offline   Met citaat antwoorden