Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Francientje
Ik zou zo zeggen: als Iran écht geen bedreiging vormt, waarom maakt Iran dan haar tijd
dood met bedreigen?
Wat heeft Israel ooit aan Iran misdaan om constant daar voor kleine Satan te mogen
spelen? Niets toch?
Welke bedreiging is Israel voor Iran? Geen enkele.
|
In een antwoord op Dixie haalde ik het volgende reeds aan:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas
Dat heet power politics, m'n beste. Iran speelt niet zomaar mee om dezelfde redenen als waarom Israel niet altijd meespeelt, of Rusland, of de VS.
Domme, nietszeggende landjes als België proberen altijd achter de aanvragen aan te hollen. Landen met enige geopolitieke en economische wil doen zoiets niet.
|
Met de betrekking tot de relaties tussen Israel en Iran denk ik dat er parallellen zijn te trekken met de relaties tussen Israel en andere landen uit het Midden-Oosten; met dat verschil dat Iran zich nooit al te veel heeft bemoeid met de interne Israelische keuken.
De reden waarom de laatste jaren (onder Ahmadinejad) de spanning wat stijgt is niet zozeer het feit dat Iran nu echt een kernprogramma lanceert (volgens het IAEA is dat nu minder waarschijnlijk dan tien jaar geleden), maar lijkt me eerder het gevolg van een doelbewuste politiek van de Iraanse overheid én de Israelische overheid. Ze halen allebei hun voordeel uit spanningen.