Los bericht bekijken
Oud 26 mei 2012, 11:12   #101
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Ik vind het merkwaardig dat u zaken als de EC die indirect aangeduid wordt als ondemocratisch brandmerkt, maar de koning die niet aangeduid wordt, als indirect democratisch. Dat is redeneren al naargelang het u goed uitkomt, zo ken ik u weer.

Anderzijds heeft u wel een punt: elke instelling die macht uitoefent over ons, zou onderworpen moeten zijn aan een democratische toets. Momenteel hebben we in dit land enkel democratische controle op de wetgevende tak, dat mag gerust uitgebreid worden tot de uitvoerende en de rechterlijke macht. En zelfs de politie, aangezien die het monopolie heeft op wettelijk geweld, mag die ook wel onder democratische controle staan, weg van de politieke partijen zodat politieke touwtrekspelletjes zoals met Koekelberg tot het verleden behoren.

Dus: goede ideeën, maar u ondermijnt ze zelf omdat het u niet zint dat de koning ook zal sneuvelen onder die ideeën. En begin maar te kronkelen om u eruit te lullen.
Ik heb nergens gesteld dat elk orgaan (persoon) verkozen moet zijn, of dat nu gaat om de monarchie, de Europese Commissie of om de rechterlijke macht.

De Koning heeft - net als de Europese Commissie, de rechters, de ministers ... - een indirecte democratische legitimiteit. Die legitimiteit ligt nog steeds hoger dan die van ratingagentschappen of van partijbureaus.

Laatst gewijzigd door BWarrior : 26 mei 2012 om 11:17.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden