Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven
Er is gewoon geen enkele politieke draagkracht voor, en dat weet je maar al te goed.
|
Daar zou ik maar niet zo zeker van zijn. Die app is niet de enige ontwikkeling in West-Vlaanderen van de laatste jaren. Naast volgende ontwikkelingen kan er evenmin worden gekeken :
- De streektalen zijn terug in opmars, en zeker in West-Vlaanderen. Zie deze topic.
- Er is steeds meer Westvlaamstalige muziek: Hof van Commerce, Johnny Turbo, Sliek de Zeeslekke, 't Hof van Commerce, Preuteleute, Freddy De Vadder en de Bende van Miènde,...
- Op mijn eigen mobieltje en Facebook kan ik vaststellen dat de Westvlamingen in mijn kennissenkring -en die is heel uitgebreid- steeds meer in het Westvlaams schrijven. Blijkbaar ervaren ze Nederlands steeds meer als een vreemde taal.
- Enkele jaren geleden er ook nog het beleidsdokument van een aantal gemeenten in de Westhoek waarin maar liefst 5 bladzijden aan de Westhoek-identiteit worden gewijd.
- Nog niet zo lang geleden ging de provincies in het verzet tegen het Vlaams centralisme. Het waren vooral burgemeesters uit West-Vlaanderen die hevig weerstand boden.
Op zich misschien allemaal losstaande feitjes, maar die wel overduidelijk een tendens aantonen: in West-Vlaanderen -en zeker in de Westhoek- worden de inwoners steeds meer bewust van hun Westvlaams-zijn.
Als je dit alles samen neemt kom je onvermijdelijk tot de konklusie dat er niet alleen een steeds grotere kulturele basis, maar ook een steeds grotere politieke basis, is voor een feitelijk Westvlaams provinciaal regionalisme dat zich tegen elk jakobijns centralisme verzet, of het nu uit Brussel of uit Antwerpen komt.