![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Minister-President
|
![]() De streektalen keren terug, tot spijt van wie het benijdt! Door een verkeerd begrepen vooruitgangsdenken werden ze afgedaan als achterlijke boerentaaltjes die eerst door het Frans en daarna door het Nederlands moesten worden vervangen. Daar waar de boergoisie haar kinderen vroeger in bekakt Frans aansprak doet ze dat nu in bekakt Nederlands. Maar gelukkig komt daar eindelijk een kentering in.
Tijd om deze realiteit ook officieel te erkennen door streektaalstatuten in te voeren. Zelfs een volbloed Antwerps politikus als Mieke Vogels geeft al toe dat West-Vlaams een andere taal is dan het Antwerps/Brabants. Na de emancipatie van Nederlands als instruktietaal moeten West-Vlaams, Limburgs, enz. een emancipatie als streektaal ondergaan. Citaat:
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Topic hoort thuis in K&K.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Parlementslid
|
![]() Weg met de streektalen, leve het AN(ben zelf trouwens een West-Vlaming)!
![]() |
#4 |
|
![]() er bestaat niet zoiets als "het limburgs". Iemand uit lommel spreekt een onverstaanbaar dialect voor iemand uit Riemst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister-President
|
![]() Absoluut niet, dit onderwerp sluit naadloos aan bij de draad over verfransing.
Jeroen Bouwers bv. vindt dat Vlaams en Nederlands twee verschillende talen zijn, en sommigen gewagen van een leerachterstand bij West-Vlaamse kinderen vanwege het Hollandse AN (gelezen op MSN-forum) In de 19de eeuw voerden de zgn taalparticularisten reeds een strijd voor "Het Vlaemsch" AN wordt door niemand gesproken, wel een mengtaal. Het Vlaamse omkoop-bericht deze week werd ondertiteld: "Zjedemee?" vroeg de burgemeester vertaald als "Begrijp je het?"
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
het AN is er gekomen om voor iedereen in het Nederlandstalige gebied een houvast te bieden zodat we met elkaar kunnen communiceren op een deftige manier. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De taalparticularisten hebben het niet gehaald, alleen al omdat hun streven niet gedragen was door de meerderheid van literair Vlaanderen. De zogenaamde School van Antwerpen moest ervan niets weten en stelde onvoorwaardelijk de noodzaak van het Nederlands in Noord en Zuid te benadrukken. Aldus gebeurde ook. Op het eerste algemeen Nederlands Congres werd deze eenheid zwaar benadrukt door de aanwezige... Vlamingen. Meer zelfs, deze Vlamingen keurden in weerwil van de Nederlandse bereidwilligheid om de taal een dubbele naam te geven (zoals nog gebeurde in de officiële documenten onder Willem I - daar stond immers steeds "in het Nederduits, te weten Hollands en Vlaams") de tekst goed waarin stond dat onze taal het Nederduits of Nederlands was. Niet Hollands. Niet Vlaams. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uit de studie van Smeyers - reeds door mij eerder al aangehaald - blijkt overduidelijk en onweerlegbaar dat "Vlaanderen" in uitgebreide zin al gebruikelijk was onder de Oostenrijkers. http://www.kantl.be/main.php?page=pu...rt&cat_reeks=6 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de les mocht je dialect spreken, maar dan moest het wel correct dialect zijn. Maar aangezien niemand in de klas écht dialect kon, maar eerder een tussentaaltje, moest je dan maar AN leren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het lijkt me wel gevaarlijk om in deze discussie "dialect" en "streektaal" zomaar door elkaar te gebruiken. Er is geen sluitende definitie over wat een streektaal is. Voor sommigen is het iets vergelijkbaars met een dialect, voor anderen is het ook een taal.
Is Vlaams een streektaal? Volgens mij is dat een dialectengroep. Is Limburgs een streektaal? Volgens de Nederlandse overheid wel, volgens de Vlaamse niet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Sint-Truidens (of sintruins): Wa hedzjé gedoawn Peers (of pèèrs): Waat hebstich geduun Lommels (Lommols): Wa hedde gè gedoan Zelfs dorpen die 3 kilometer van elkaar liggen, zoals bijvoorbeeld Velm en Kerkom, hebben een heel andere taal: Een heidsbeir, of een jaadsbeir bijvoorbeeld (respectievelijk het dialect woord voor aardbei in Velm en Kerkom). Het Limburgs kunt ge niet als streektaal erkennen in Vlaanderen, want het verschil tussen een "Maaslands" dialect en een "Haspengouws" dialect is zo groot dat de sprekers elkaar helemaal niet verstaan.
Racism is a weapon of mass destruction Laatst gewijzigd door 100% VLAMING : 7 juni 2006 om 12:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
In Frankrijk spreekt ook niet iedereen "op zijn Parijs". Sommige Franse dialecten klinken bijna Spaans.
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
AN, voor zover het al bestond, was de taal van een klein groepje bourgeois-orangisten in Vlaanderen. En volgens het boek van Els Witte wordt de term Vlaanderen voor een gebied groter dan de provincies, slechts gebruikt na 1860. Gebruikt is één ding, vraag is door wie (en hoe velen)?
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 7 juni 2006 om 13:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() Er is niets mis met streektalen, mits men zich daar niet in opsluit en ook het AN kan gebruiken in zijn communicatie. Om Ton Lemaire te parafraseren: Ik ben van mening dat een kosmopolitisme zonder lokale wortels leeg en een regionalisme zonder kosmopolitische horizon blind is.
Men mag zich ook niet opsluiten in dit AN en binnen de geografische ruimte van haar sprekers, maar ze is wel de basis van de communicatie binnen deze ruimte, een rol die de belgicisten, zelfs anno 2006 nog zoals Hans1, hadden willen toekennen aan het Frans. Ik hoop dat Doomy niet bedoelt dat we het AN overboord moeten gooien in onze communicatie en administratie, maar dat denk ik niet. Streektalen kunnen best erkend worden, maar ik zie niet in welke maatschappelijke gevolgen daaraan kunnen gegeven worden. Doomy, suggesties?
![]() |
#19 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() Ik heb niets tegen het AN, meer nog, ik heb ooit dictielessen gevolgd, maar ik gebruik het AN doorgaans nooit. Ik vind het wel goed dat men op TV AN gebruikt, maar waarom zouden mensen het onderling ook moeten gebruiken? Waarom gebruikt men trouwens geen dialect op regionale zenders?? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |