11 augustus 2012, 15:43
|
#123
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon
In "rationeel egoïsme" kan ik me wel vinden maar waarom zou ik dan tegen staats onderwijs, werkeloosheidsuitkering en tegen ziekenzorg zijn? Vroeg of laat kan ik het ook nodig hebben en teveel armoede van anderen is uiteindelijk ook voor mij niet goed, het is in mijn voordeel dat er politie is, dat de banken gecontroleerd worden en dat er geen anarchisme is. Is dat geen "rationeel egoïsme"?
|
Citaat:
Ayn Rand was een tegenstander van de moraliteit van zelf-opoffering, welke inherent is aan elk filosofisch systeem en alle religies. Zij propageerde als alternatief de moraliteit van het rationeel egoïsme (de objectivistische ethiek) welke zoals zij stelde in haar essay ”Causality versus Duty” is op te sommen met het Spaanse gezegde: God zei: ”Neem wat je wenst en betaal ervoor!”
Rand was een atheïst, dus haar gebruik van het woord ”God” is metaforisch en zij bedoelt dan ook dat de ”realiteit dicteert”. Ze refereert aan het onomstotelijke gegeven dat als je een gevolg nastreeft (een doel), je eerst de oorzaken in gang dient te zetten (de middelen). Dit is de wet van de causaliteit toegepast op menselijke waarden. Onze waarden, zij het een geweldige carrière, een romantische relatie, betekenisvolle vriendschappen of een waardevolle hobby komen niet automatisch tot ons noch is het nastreven van deze waarden een automatisch proces. Als wij deze waarden wensen, kiezen we ook op welke wijze we deze zullen nastreven en ook op welke wijze niet. Dit is de natuur van de werkelijkheid. Dit principe is een absoluut principe, vandaar ”God zei”.
”Neem wat je wenst” refereert aan het feit dat menselijke waarden gekozen zijn. Het spectrum van menselijke waarden (het spectrum van de moraliteit) is het spectrum van keuzes. Een geschikte moraliteit is niet gebaseerd op ”mystieke geboden” (er bestaat geen God) of categorische imperatieven (deze hebben geen basis) of plichten (deze bestaan niet). Het gaat om wat jij wilt en wat jij moet doen om deze doelen te bereiken. Een geschikte moraliteit bestaat uit een aantal principes die je keuzes en je handelingen dirigeren richting een gelukkig leven.
Het is van belang om evenals Rand te benadrukken dat deze conclusie moraliteit niet subjectief maakt. Hetgeen een persoon zijn leven waardevol maakt is niet gedicteerd door zijn emoties gescheiden van de feiten maar door de feitelijke benodigdheden voor zijn leven en geluk (gezien zijn menselijke natuur). Een konijn kan niet overleven door van richels te springen noch kan een adelaar overleven onder de grond, zo kan ook een mens niet leven en waarde halen uit zijn leven door in contradictie met deze benodigdheden te handelen.
Rationaliteit stelt ons in staat om de werkelijkheid te observeren, concepten te vormen, het leggen van causale relaties, het vermijden van contradicties en het vormen van principes over wat goed en slecht is voor ons leven. Rationaliteit is onze enige manier om kennis te vergaren en onze basis-vereiste voor overleving. Het is hierom dat als ons doel is het leiden van een gelukkig leven, dat vereist dat we rationaliteit als een absoluut interpreteren, we dienen rationeel te zijn uit principe. Het zijn van een rationeel wezen houdt niet in dat men geen fout kan maken: mensen zijn feilbare wezens, en het maken van fouten is een aspect van het leven. Ook houdt rationeel zijn niet in de onderdrukking of ontkenning van de emoties, dat zou irrationeel zijn gezien emoties een cruciaal soort feitelijkheden zijn.
Rationeel zijn is een principiële toewijding om de beschikbare en relevante feiten te identificeren die betrekking hebben op de alternatieven waarmee een persoon kan worden geconfronteerd, het staat voor handelen op basis van je beste inschatting gegeven het moment en de correctie van gemaakte fouten na ontdekking. In deze context staat ”Neem wat je wenst” niet voor ”Handel op basis van emoties en toon geen respect voor feiten en logica”. Het betekent: ”Gebruik je rationele oordeelsvermogen om erachter te komen welke doelen en welke handelingen zullen resulteren in een gelukkig leven en ”Handel op basis hiervan”. Het wil zeggen: ”Neem wat je rationeel wenst..”
”Betaal ervoor” refereert aan het feit dat als we onze doelen willen bereiken we ook moeten werken om ze te bereiken, we moeten zorgen voor de oorzaak. Dit zegt de wet van de causaliteit. Dit is geen last, maar een zegen: waarden kiezen en werken om ze te bereiken, zij het een carrière in de programmering van computers, of een romantische relatie met de man of vrouw van je dromen, een zeiltocht rond de wereld of een vakantiehuis in de Caraïben, vormt geen aanleiding voor berouw. Het maakt deel uit van het leiden van een gelukkig leven.
Een geschikte moraliteit is een cruciaal instrument voor het overleven en het houden van het leven, dit maakt de objectivistische ethiek een geschikte moraliteit. De waarden rationaliteit (het toepassen) doelbewust handelen en zelf-vertrouwen, samen met de deugden rationaliteit (de deugd), productiviteit, eerlijkheid, integriteit, onafhankelijkheid en trots staan ze in dienst van dit doel. Het zijn onze middelen waarmee we kunnen nemen wat we wensen en ervoor kunnen betalen. Dit is de pracht van de objectivistische ethiek.
|
http://atlasinstaking.blogspot.com/2...-ayn-rand.html
|
|
|