Los bericht bekijken
Oud 20 september 2012, 21:22   #143
Ariadne
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door UFSIA Bekijk bericht
Momenteel zijn er hier zo'n 47000 turken en 150000 marokkanen ( plus de genaturaliseerde exemplaren ). Ons ministerie van arbeid heeft destijds slechts een 6000tal papieren voor gastarbeiders uitgereikt. Als we aannemen dat die allemaal hun vrouw en kinderen meebrachten ... nou laten we 't afronden op 20.000 personen die op die manier het land zijn binnengekomen vanuit Marokko en Turkije samen ... De meesten zijn hier dus NIET niet als gastarbeider toegekomen, dat is een mythe om de vlaming een schuldgevoel aan te praten a la "je hebt ons zelf uitgenodigd". De term gastarbeider is extreem misleidend. Bovendien waren daar destijds nogal duidelijke arbeidscontracten aan verbonden : naar hier komen, werken en meer verdienen als thuis, nadat je gewerkt hebt terug naar huis gaan. Dus elke gastarbeider die hier bleef heeft contractbreuk gepleegd en moet nu niet komen zagen dat we hen scheef bekijken, die hadden maar moeten vertrekken zoals in onderling overleg met henzelf destijds afgesproken was.

mvg. Sint Ignacius
Waar je die cijfers haalt is me een raadsel. Het aantal buitenlanders in de Luikse mijnen alleen al bedroeg in de jaren'50 meer dan 15.000.

Ik heb als Vlaming helemaal geen schuldgevoel, noch heeft iemand me dat ooit proberen aan te praten maar het is wél een feit dat er in de jaren '60 actief naar Noord-Afrikaanse gastarbeiders gezocht werd (in Tunesië en Algerije) en dat gezinshereniging toen als extra stimulans aangeboden werd om België aantrekkelijker te maken in vergelijking met Duitsland of Nederland bv.
De gehele problematiek -want dat is het ondertussen, inderdaad- is veel complexer dan dat maar discussie erover wordt best sereen gevoerd en niet met al dan niet bewust totaal uit de lucht gegrepen cijfers en wat populistische slogans.

Maar 't ging hier over het gebruik van het woordje allochtonen, dacht ik. Ik denk dat het gebruik veelal samenhangt met de mate van integratie/assimilatie van een mens. Een doorsnee geklede bruin-gekleurde man die gewoon Vlaams spreekt met al dan niet een Gents of Antwerps accent zal bijna niemand 'allochtoon' noemen maar gewoon Gentenaar of Antwerpenaar.
Verder verandert er niet veel als je allochtoon enkel door een ander woord zou vervangen. Dat nieuwe woord krijgt na verloop van tijd hetzelfde stigma zolang er niets aan de problematiek zelf verandert.
Het is net als bij 'gehandicapt'. Ooit was het 'gebrekkig', vervolgens gehandicapt, mindervalide, andersvalide. Tja, het nieuwe woord krijgt telkens na verloop van tijd dezelfde connotatie tenzij de attitudes en percepties van de mensen ook veranderen. Ondertussen kunnen we trots zijn op enkele vlamingen in rolstoel en kan het oude woord gehandicapt weer.

Een gedetailleerde omschrijving geven zoals voorgesteld werd lijkt me vanwege erg omslachtig niet erg bruikbaar. Los eerst de problemen op en vervang dan de term door een andere. Maar dan is het overbodig geworden want met de problematiek verdwijnt ook de negatieve connotatie
Ariadne is offline   Met citaat antwoorden