Los bericht bekijken
Oud 12 oktober 2012, 12:13   #90
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat is een kortzichtige visie die totaal niet strookt met de realiteit.

Ik zal u één voorbeeld geven om dit te illustreren. Het feit dat de Vlaamse vervoersmaatschappij 'de lijn' snelbussen afschaft leidt er toe dat Limburg statistisch verarmt ten opzichte van Brabant.

Om het eenvoudig te houden: Stel dat in beide provincies er 4 mensen wonen. één verdient 3000 euro per maand, een ander 2000 , de derde 1000, en de vierde is werkloos.

In beide provincies is het gemiddelde inkomen, werkloosheid enz gelijk.
Inkomen= 3.000 +2.000+1.000=6000 gedeeld door 4 is dat 1.500 euro per persoon gemiddeld 1.500 euro.
Werkloosheid= 25%

"De lijn" schaft de de sneldienst af. Gevolg: die Limburger met zijn inkomen van 3.000 euro kan niet meer op zijn werk geraken in Brabant. Als harde werker weigert hij te gaan doppen en verhuist hij naar Brabant.

Gevolg: Brabant heeft 5 inwoners, en Limburg nog 3.
Statistische gevolgen.

Inkomen gemiddeld:
Brabant 3.000+3.000+2000+1000+0 (werkloos)= 1800 euro
Limburg 2000+1000+0(werkloos)= 1000 euro

Werkloosheid:
Brabant: 1 van de 5= 20%
Limburg: 1 van de 3= 33,33%

En nu gij weer.

Is de gemeentelijk of provinciale overheid verantwoordelijk voor die slechtere cijfers? Neen de gewestelijke Vlaamse overheid die verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer.

Ter info: dit is geen uit de lucht gegrepen voorbeeld. Ik ken mensen die effectief verhuisd zijn omdat 'de lijn' de snelbussen wilde afschaffen. En wat uw verwijten aan de provinciale overheid betreft. De provinciale overheid in Limburg moet een deel van haar inkomen in de toekomst spenderen aan het in voege laten houden van die snelbuslijnen. Geld dat dus niet voor andere zaken kan gebruikt worden.
PS mijn drie kinderen (en veel van hun vrienden leeftijdsgenoten) werk(t)en in Brabant. Ik weet dus waarover ik spreek.

PS indien Vlaanderen een hogere prijs betaalde voor de Limburgse grondstoffen was er hier in de provincie meer geld om in economie, grensoverschrijdende infrastructuur en bestrijding van werkloosheid te investeren.
Migratie is van alle tijden en zeker om sociaaleconomische redenen. Alle effort die gestopt is in de reconversie van de mijnen, scheepbouw en de staalindustrie heeft zéér weinig effectief resultaat gehad. Het grootste resultaat is de corrupte uitbaten van het reconversiegeld.

Kijk voorbeeld eens naar de westhoek. Ook was dit ook een desolaat gebied waar de mensen weg trokken. Nu leeft die terug op. Dit zonder al te veel reconversiecenten van overheidswege.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 12 oktober 2012 om 12:13.
ViveLaBelgique is offline