Los bericht bekijken
Oud 13 januari 2013, 03:24   #758
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Wie van diegenen die hier pro-Limburgs zijn beweren dat ze hun identiteit ontlenen aan de Limburgse streektaal?
Dat viel me telkens op in de twee draden over Limburg dat dit geheel ontbreekt voor dat ik hierover de subdraad startte waar we nu in zitten!
Ik vond dat zeer opvallend en merkwaardig.
Wie van al diegenen stelt zoals ik zijn taal boven zijn portefeuille? Zelfs Pajoske niet! Waar hebt ge het dan nog over?

Keer effe terug naar de realiteit. En dan is de vraag is eerder: Welke Limburger wenst al die dingen in Limburg.
Of anders gesteld:hoeveel Limburgers geven hun taal nog door aan hun kinderen?
De Limburgers verraden hun roots en gooien een eeuwenoud immaterieel kulturteel patrimonium op de mestvaalt, en dat uit een zekere vorm van pseudo-intellektueel snobisme.
Dat is de bittere werkelijkheid. Maar ze zijn niet alleen. Het gebeurt overal in Europa en zelfs wereldwijd.
Deze tijd wordt gekenmerkt door een algehele kulturele nivellatie.
Alles wordt gestandaardiseerd tot zelfs de talen toe.
Leest u mijn reactie 716 nog eens door.. werkgroep.
Hopelijk worden u een aantal redenen duidelijk wat o.a. meegespeeld heeft om in Nederland tot erkenning over te gaan.

Overigens erkenning van het Limburgs speelt alleen voor Nederland, voor België is dit feitelijk niet aan de orde.
In België worden streektalen nu eenmaal niet erkend, men heeft het handvest dan ook niet ondertekend.

De problematiek verschilt wel zodanig van elkaar dat het niet vergelijkbaar is. Nederland kent de complexe situatie op taalgebied zoals België heeft.
De taalproblematiek is dermate (politiek) beladen en complex dat het nauwelijks voorstelbaar is dat men in België tot erkenning van streektalen over zou gaan
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden