![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#741 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Kan nog boeiend worden als de doos van Pandora opengaat waarover Jan het had. De franstaligen mogen dan hetzelfde vragen, maar nu hebben ze ook een ganse lijst wensen die toch geen werkelijkheid worden. Waarom zouden de franstaligen wél kunnen stellen dat ze een historische minderheid zijn doordat het Limburgs zou erkend worden?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 januari 2013 om 01:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#742 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat werd niet gesteld, hoor. Wel, dat de Franstaligen de bepaling van de clausule bij het minderhedenverdrag wel in hun richting zullen proberen te duwen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#743 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar hoe groot zoudt ge hun succes daarbij inschatten?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 januari 2013 om 02:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#744 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De ''Friezen'' die ik in het Brusselse tegen het lijf loop zijn veelal geen royalty-likkers maar eerder republikeinen, net als de rest van de Nederlanders hier, zo is mijn ervaring. Het zal Brussel wel zijn. Het sterkste gemeenschappelijke dat ik heb kunnen waarnemen bij onze in Brussel eo woonachtige noorderburen (incl Friezen) is hun ontembare liefde voor Oranje. Maar daar wordt dan het NL elftal mee bedoeld. Of andere NL sporters. Dan worden onze Hollandse vrienden ineens onblusbare patriotjes. Op de spot. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 13 januari 2013 om 02:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#745 |
Europees Commissaris
|
![]() Goed en wel, maar ga nu effe mee in de hypothese. Stel dat we herbeginnen met een wit blad papier. Denkt ge niet dat Vlaanderen nu in een sterkere onderhandelingspositie zou staan dan in de jaren '60?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#746 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#747 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, daarvoor zijn de politieke partijen nog veel te veel verdeeld aan Vlaamse kant. Daarnaast is er veel minder strijdbaarheid dan toen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#748 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Of wel, u geefte het dus zelf mee aan. Wat voor u niets lijkt te zeggen, is dit juist een -/of beter "het element" waar het om draait ... erkenning. Wat zegt deze erkenning anders? Een officiele streek taal, ofwel geen dialect. En geen dialect van het Nederlands. Dat men in België dit anders wil zien is een Belgische visie, maar niet van belang voor Nederland, dan wel voor de NL Limburgers. U maakt er iets anders van het is, het AN is geen beletsel voor de Limburgers als de officiele standaard taal. Wat voor hen wel van belang is dat hun taal (verzameling dialecten) als een (streek) taal erkend wordt, naast het Nederlands. Het zal echter aan de Limburgers zelf zijn hoe het Limburgs zich verder ontwikkelt of niet. De Nederlandse staat heeft vanwege deze erkenning ook verplichtingen aan het Limburgs, maar in beperkte mate. Vanuit de Friese dialecten werd een standaard Fries ontwikkeld, waardoor het Fries zich heeft kunnen ontwikkelen tot een officiele taal, naast het Nederlands. In principe zou dit ook kunnen gaan gelden voor het Limburgs. Al hoewel ik sterk m'n vraagtekens heb dat het ooit deze kant op zou kunnen gaan? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#749 |
|
![]() Het gaat inderdaad om de concrete voordelen tegenover de concrete nadelen. Wat het eerste betreft: erkenning van het Limburgs zou dan wel een mooi gebaar zijn, maar in de praktijk zou het neerkomen op een lege doos en geen enkele positieve invloed hebben op het dagelijks gebruik van het dialect. Ondanks de officiële erkenning heeft het Limburgs in de provincie Luik nauwelijks de status van folkloristisch overblijfsel. Het is goed op weg om volledig en onherroepelijk te verdwijnen door toedoen van de Franse standaardtaal.
Daarentegen zou het wel als symbolisch wapen gebruikt kunnen worden door de elementen die er alle belang bij hebben om het Nederlandse taalgebied uit elkaar te spelen en Vlamingen voor te stellen als een soort cultureel onderontwikkeld pre-modern volkje dat slechts kan communiceren doorheen een reeks onderling onverstaanbare dialecten...en dan heb ik het niet alleen over de Franstaligen, zoals wel duidelijk zal worden voor wie deze draad aandachtig gelezen heeft. De context is volledig anders dan in Nederland, en de Vlaamse Limburgers beseffen dat ook (of zijn gewoon onverschillig), vandaar dat er ook zo weinig vraag naar is. Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 13 januari 2013 om 02:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#750 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Nadien wordt in dat stuk wel een relativering geplaatst bij die definitie, als met het heeft over de 'positie van het Limburgs binnen het Nederlands'. Maar op de keper beschouwd is het toch een dialekt van het Nederlands. In de eerste kan Germaanse leert men trouwens niets anders. Citaat:
En die éne klankverschuiving beperkt zich bovendien dan nog maar tot enkele woorden.(ich, mich...) Het Limburgs behoort dus tot de Nederfrankische dialekten die op hun beurt behoren tot de Nederduitse dialekten en zijn daarbij dus wezenlijk verschillend van de Hoogduitse dialekten waarop het Hoogduits gebaseerd is. En laat Nederlands nu net een Nederfrankische standaartaal zijn.... Citaat:
Dus, zelfs de westelijke helft van de Oostkantons zouden linguïstisch bekeken tot het Nederlands taalgebied moeten behoren en is het dus taalkundig bekeken ten onrechte dat de standaardtaal daar Duits is. Uw bewering dat iemand uit het zuiden van Duitsland beter Limburgs zou verstaan dan een Vlaming en waarbij beiden geen voorkennis hebben, is dus uiterst moeilijk aan te nemen. Wellicht ging het om een subjektieve perceptie.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 januari 2013 om 02:39. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#751 |
|
![]() ...en de Uerdinger linie loopt dan weer dwars door het Hageland. Het is een definitie als een andere, en het is een verdienstelijke poging om toch eindelijk eens minstens één criterium vast te leggen voor 'het Limburgs', maar ik weet niet of al de mensen in dat gebied het fijn gaan vinden om te horen dat hun dialect niets te maken heeft met het Nederlands.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#752 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijns inziens is een algeheel verbod op dit mooie zangerige dialect dan ook de enige manier om de definitieve vernederlandsing van Limburg een halt toe te roepen en de Limburgers weer te stimuleren om dit dialect te revitaliseren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#753 | |
|
![]() Ook andere criteria worden soms gebruikt om 'het ware Limburgs' te definiëren. Bijvoorbeeld de Panninger zijlinie:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#754 | |
|
![]() Citaat:
Het sterft daar overigens uit, hooguit een kleine 20,000 spreekt het nog. Vermoedelijk baseer je je stelling dan ook hoofdzakelijk op Leeuwarden Friezen en Leeuwarders zijn nooit echt gesteld geweest op elkaar. Friezen zien Leeuwarders meer als een soort nep Friezen. Friezen die zich eeuwen terug als Hollanders gingen gedragen en het Hollands overnamen met nog een restje overgebleven Fries. Feitelijk waren het evenzeer nep Hollanders, zo stelden zich ook op naar de rest van de Friezen. De Fries keken ze op neer en zo behandelden ze hen ook (tweede rangs volk). Waarom ze anti Fries zijn zal je duidelijk zijn waar dat dus vandaan komt. "Fries kwijnt rustig weg, en wordt hoofdzakelijk op het platteland gesproken" Zoals je zelf al aangeeft, op het platteland. Met ruwweg 350.000 Friezen die het Fries nog spreken kan ik het zeer zeker nog geen wegkwijnen noemen. Of het Fries in stand zal blijven? Ze hebben het tot nu toe in stand weten te houden... zie dus nog niet gebeuren dat het op korte termijn verdwijnt. Met name niet daar de overheid het gebruik van het Fries aanspoort. De Fries bestaat niet? Nou ja, dan kun je evengoed stellen dat de Fransman, de Engelsman of de Duitser eveneens niet bestaan. De Waal, de Vlaming, de Nederlander bestaan dan evengoed niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#755 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#756 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Was er toen minder strijdbaarheid? Net nu staan de V-partijen sterker... Nog nooit stond was het Vlaams-nationlisme zo sterk vertegenwoordigd.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#757 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Bij Vlaamse onafhankelijkheid zou het gaan het om een staatsgreep. Bij Grootnederland om een kontrastaatsgreep en als dusdanig verschillend met Oostenrijk en delen van Zwitserland. Er was namelijk nooit een staatsgreep die die landen losmaakte van Duitsland. (Of hoor ik daar een klok over Bismarck en Oostenrijk...?)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#758 | |
|
![]() Citaat:
Hopelijk worden u een aantal redenen duidelijk wat o.a. meegespeeld heeft om in Nederland tot erkenning over te gaan. Overigens erkenning van het Limburgs speelt alleen voor Nederland, voor België is dit feitelijk niet aan de orde. In België worden streektalen nu eenmaal niet erkend, men heeft het handvest dan ook niet ondertekend. De problematiek verschilt wel zodanig van elkaar dat het niet vergelijkbaar is. Nederland kent de complexe situatie op taalgebied zoals België heeft. De taalproblematiek is dermate (politiek) beladen en complex dat het nauwelijks voorstelbaar is dat men in België tot erkenning van streektalen over zou gaan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#759 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het dialect in Keulen lijk bijzonder veel op het Limburgs, veel meer dan dat van Brabant. Spreekt men in Keulen dan een dialect van het Nederlands? Zijn de Vlamingen zo arrogant om dat te gaan beweren? Het Limburgs is ook ouder dan het Nederlands. Men zou dan misschien kunnen beweren dat het Nederlands een dialect van het Limburgs is dan andersom. ![]() Het blijft een onuitgemaakte zaak ook voor experten terzake, en (o.a.) dat bracht de Nederlanders ertoe het Limburgs te erkennen als streektaal en niet als dialect. In Kerkrade is het Limburgs amper van het Duits te onderscheiden, in West (Belgisch) Limburg lijkt het meer op het Nederlands. Het blijft ongehoord van de Vlamingen zich het Limburgs menen 'toe te eigenen' als een dialect van het Nederlands. Indien men het Limburgs niet wil erkennen als streektaal dat men er dan tenminste respect voor toont door dit 'toebehoren' niet als een uitgemaakte zaak te beschouwen. Uw houding heren vervreemd de Limburgers. Het doet me denken dat uw doos van Pandora niet de onze is. Verdien Limburg en zie het niet als een schaakstuk in uw strijd tegen de verfransing die u niet in staat is tegen te houden. Ja, ik ben Vlaming. Maar beschouw het niet als te evident. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 13 januari 2013 om 03:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#760 | |
|
![]() Citaat:
Overigens de officiele taal in Suriname is Nederlands. Als we alle talen zouden moeten gaan erkennen welke alleen al alle Surinamers spreken, naast het Nederlands, worden dat nogal een flink aantal talen |
|
![]() |
![]() |