Los bericht bekijken
Oud 30 september 2013, 15:19   #139
Marnik
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Dat is een formaliteit, hé. Als er geen koning is, dan worden de wetten door een regent ondertekend of desnoods door alle ministers tesamen, zoals gebeurde tijdens de bezetting of tijdens de "gewetensproblemen" van koning Boudewijn.

Zelfs als de juridische waarheid zou zeggen dat de troonsopvolging ongeldig is - quod non, niemand heeft ooit een van die troonsopvolgingen betwist voor de rechtbank - dan betekent dat nog niet dat de ondertussen geproclameerde wetten daarom nietig zijn.

Een vriend van mij is getrouwd met een verlopen identiteitskaart. Op het gemeentehuis hebben ze dat pas achteraf vastgesteld. Zijn huwelijk is daarom niet nietig verkaard, hoor, en gelukkig maar.
Probleem is: die wetten zijn niét ondertekend door een hele rits ministers samen, in de door u genoemde periodes wél. De handtekening erop isjuridisch waardeloos.

En ik besef ook wel dat dit alles in de praktijk geen bal betekent, het is gewoon interessant om eens te lezen en de theoretische gevolgen ervan te overzien.

En het is toch niet omdat uw identiteitskaart vervalt dat u geen Belgisch Staatsburger meer bent ? Als mijn bomma haar handtas gestolen wordt, is ze dan plots een illegaal misschien
Marnik is offline   Met citaat antwoorden