Los bericht bekijken
Oud 23 oktober 2013, 17:07   #142
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Wat ik vooral interessant vind, zijn de reacties op de suggestie dat er iets racistisch zou kunnen zijn aan Zwarte Piet. Zijn de Europeanen dan werkelijk zo achterlijk geworden dat "onze waarden" en "onze beschaving" staan of vallen met dat soort belachelijke kindermanipulatie, die kinderen dan nog eens leert dat liegen en manipulatie ok is?

De virulentie van die reacties toont aan dat de keizer geen kleren heeft: uiteraard kan elk kind van drie jaar zien dat Zwarte Piet racistische stereotypes vehiculeert, net zoals de hele post-koloniale orde die de wereld nog steeds beheerst, nog altijd racistisch is. Afrikaanse en Aziatische landen kruipen echter langzaam uit het dal en aanvaarden deze status quo niet meer. Dus moeten we veranderen, evolueren.

Is dat werkelijk zo een ramp? Neen. Zal het pijn doen en oude zekerheden overhoop halen? Ja natuurlijk, maar dat is het leven. En zij die het leven niet willen, dat zij heengaan! Also sprach Zarathustra.

Ik ken het Sinterklaasverhaal enkel, ik heb het nooit als mythe mogen beleven, maar ik heb wel het Scandinavische kerstverhaal (met de Tomte, een soort van boskabouters die in ruil voor eten dat men na de kerstmaaltijd buitenzet het huis veilig houdt en ook iets voor de kinderen heeft als ze braaf zijn) mogen beleven. Het was niet voorzien met de barokke kitsj van de katholieke traditie (ik vond deze altijd heel kitsjerig, nep en niet-pakkend) en kwam daarom enorm sterk over.
De discipline van de kinderen rond de adventskalenders bijvoorbeeld. Niemand van de kinderen die het waagde om meer dan 1 snoepje per dag op te eten, en dat was niet uit angst voor represailles vanuit wereldse hoek.
De mysterie van de wintermaanden, met als culminatie 24 december (de kadootjes waren er ook, maar dat deed er niet toe, hetgeen men overhield als herinnering was juist die spanning, de anticipatie), in een al zeg ik het zelf zeer succesvolle vervlechting van heidense en christelijke tradities, is mij alsnog bijgebleven.
Misschien wel het enige autentieke ritueel dat ik heb mogen ondervinden in heel mijn leven.

Ik begrijp zeker de argumentatie contra, en misschien is deze sterker tegen de barokke Klaas dan tegen de Tomten uit het Scandinavische woud. Maar er echt analyses van kolonialisme van toepassen, dat ruikt echt naar te weinig buitenkomen en overdosis aan allerlei Franse auteurs.
six is offline   Met citaat antwoorden