Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 oktober 2013, 17:04   #141
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Sneeuwwitje & Roodkapje en al die anderen: dat zijn dan óók leugens ?
Er is niemand die zegt tegen zijn kinderen dat Sneeuwwitje & Roodkapje echt bestaan en dat zij snoepjes gaan komen uitdelen als ze zich gaan gedragen en een pak slaag als ze iets misdoen. Je moet kinderen waarden bijbrengen waardoor zij zich schamen als zij hun ouders teleurstellen en er alles aandoen om zich zo goed mogelijk te dragen, niet om snoepjes te krijgen of slaag te vermijden zoals in een slavenmoraal maar wel om naar persoonlijke uitmuntendheid te streven.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2013, 17:07   #142
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Wat ik vooral interessant vind, zijn de reacties op de suggestie dat er iets racistisch zou kunnen zijn aan Zwarte Piet. Zijn de Europeanen dan werkelijk zo achterlijk geworden dat "onze waarden" en "onze beschaving" staan of vallen met dat soort belachelijke kindermanipulatie, die kinderen dan nog eens leert dat liegen en manipulatie ok is?

De virulentie van die reacties toont aan dat de keizer geen kleren heeft: uiteraard kan elk kind van drie jaar zien dat Zwarte Piet racistische stereotypes vehiculeert, net zoals de hele post-koloniale orde die de wereld nog steeds beheerst, nog altijd racistisch is. Afrikaanse en Aziatische landen kruipen echter langzaam uit het dal en aanvaarden deze status quo niet meer. Dus moeten we veranderen, evolueren.

Is dat werkelijk zo een ramp? Neen. Zal het pijn doen en oude zekerheden overhoop halen? Ja natuurlijk, maar dat is het leven. En zij die het leven niet willen, dat zij heengaan! Also sprach Zarathustra.

Ik ken het Sinterklaasverhaal enkel, ik heb het nooit als mythe mogen beleven, maar ik heb wel het Scandinavische kerstverhaal (met de Tomte, een soort van boskabouters die in ruil voor eten dat men na de kerstmaaltijd buitenzet het huis veilig houdt en ook iets voor de kinderen heeft als ze braaf zijn) mogen beleven. Het was niet voorzien met de barokke kitsj van de katholieke traditie (ik vond deze altijd heel kitsjerig, nep en niet-pakkend) en kwam daarom enorm sterk over.
De discipline van de kinderen rond de adventskalenders bijvoorbeeld. Niemand van de kinderen die het waagde om meer dan 1 snoepje per dag op te eten, en dat was niet uit angst voor represailles vanuit wereldse hoek.
De mysterie van de wintermaanden, met als culminatie 24 december (de kadootjes waren er ook, maar dat deed er niet toe, hetgeen men overhield als herinnering was juist die spanning, de anticipatie), in een al zeg ik het zelf zeer succesvolle vervlechting van heidense en christelijke tradities, is mij alsnog bijgebleven.
Misschien wel het enige autentieke ritueel dat ik heb mogen ondervinden in heel mijn leven.

Ik begrijp zeker de argumentatie contra, en misschien is deze sterker tegen de barokke Klaas dan tegen de Tomten uit het Scandinavische woud. Maar er echt analyses van kolonialisme van toepassen, dat ruikt echt naar te weinig buitenkomen en overdosis aan allerlei Franse auteurs.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2013, 17:10   #143
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat ik vooral interessant vind, zijn de reacties op de suggestie dat er iets racistisch zou kunnen zijn aan Zwarte Piet. Zijn de Europeanen dan werkelijk zo achterlijk geworden dat "onze waarden" en "onze beschaving" staan of vallen met dat soort belachelijke kindermanipulatie, die kinderen dan nog eens leert dat liegen en manipulatie ok is?

De virulentie van die reacties toont aan dat de keizer geen kleren heeft: uiteraard kan elk kind van drie jaar zien dat Zwarte Piet racistische stereotypes vehiculeert, net zoals de hele post-koloniale orde die de wereld nog steeds beheerst, nog altijd racistisch is. Afrikaanse en Aziatische landen kruipen echter langzaam uit het dal en aanvaarden deze status quo niet meer. Dus moeten we veranderen, evolueren.

Is dat werkelijk zo een ramp? Neen. Zal het pijn doen en oude zekerheden overhoop halen? Ja natuurlijk, maar dat is het leven. En zij die het leven niet willen, dat zij heengaan! Also sprach Zarathustra.
*KNIP*

Sinterklaas heeft zwarte piet GERED uit de slavernij. Het is net een aanklacht tégen de slavernij. Zwarte Piet helpt de sint uit DANKBAARHEID en ze zijn voor EEUWIG vrienden geworden!

Maar dat krijg je niet in dat racistische koppeke van jou hé.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door Akira : 24 oktober 2013 om 18:10.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2013, 17:17   #144
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Ik ken het Sinterklaasverhaal enkel, ik heb het nooit als mythe mogen beleven, maar ik heb wel het Scandinavische kerstverhaal (met de Tomte, een soort van boskabouters die in ruil voor eten dat men na de kerstmaaltijd buitenzet het huis veilig houdt en ook iets voor de kinderen heeft als ze braaf zijn) mogen beleven. Het was niet voorzien met de barokke kitsj van de katholieke traditie (ik vond deze altijd heel kitsjerig, nep en niet-pakkend) en kwam daarom enorm sterk over.
De discipline van de kinderen rond de adventskalenders bijvoorbeeld. Niemand van de kinderen die het waagde om meer dan 1 snoepje per dag op te eten, en dat was niet uit angst voor represailles vanuit wereldse hoek.
De mysterie van de wintermaanden, met als culminatie 24 december (de kadootjes waren er ook, maar dat deed er niet toe, hetgeen men overhield als herinnering was juist die spanning, de anticipatie), in een al zeg ik het zelf zeer succesvolle vervlechting van heidense en christelijke tradities, is mij alsnog bijgebleven.
Misschien wel het enige autentieke ritueel dat ik heb mogen ondervinden in heel mijn leven.

Ik begrijp zeker de argumentatie contra, en misschien is deze sterker tegen de barokke Klaas dan tegen de Tomten uit het Scandinavische woud. Maar er echt analyses van kolonialisme van toepassen, dat ruikt echt naar te weinig buitenkomen en overdosis aan allerlei Franse auteurs.
Ik denk dat dat komt omdat je nooit het Sinterklaasritueel van binnenuit hebt meegemaakt en je dus louter baseert op een louter theoretische afwijzing van bepaalde linkse Franse auteurs door al even Franse neoconservatieve auteurs...

Ik heb het ritueel wel in mijn jeugd beleefd en ik kan je zeggen dat de racistische en openlijk koloniale connotatie van de Zwarte Piet als neger-knecht van Sinterklaas onverbloemd zo werd beleefd door alle kinderen. Zwartjes waren in Congo, woonden in hutjes en mochten blij zijn met de beschaving die we hen hebben gebracht. Ze zijn weliswaar te dom om het helemaal te beseffen, maar ze hebben het geluk dat ze bij ons als knecht mogen werken. Dat is wat ons werd geleerd op het College en hoe luider de forumnazi's schreeuwen dat het niet waar is en schelden, hoe duidelijker ze maken dat ze het zelf ook beseffen.

Als er geen probleem was, waarom al dat gescheeuw en gescheld? Dat kunnen we dus gerust bevestigende ontkenningen noemen.

Over het leugenachtige aspect, dan kan ik toch ook uit eigen ervaring zeggen: je mag dat gerust als een vorm van kindermishandeling zien. Het heeft mij echter mijn eerste politieke bewustzijn gegeven toen ik op nog zeer jonge leeftijd andere kinderen probeerde waarschuwen voor de leugens van de volwassenen...

Dan zie je ook dat er spontaan kapo's opstaan en dat mensen het voor diegenen die hen uitbuiten en bedriegen opnemen, net als in totalitaire regimes. Razend interessant. Iets gelijkaardigs zie je bij studentendopen. Als je die vunzige vadsigheid bekritiseert, dan krijg je ook alle hypocriete conformisten over je heen.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:

Laatst gewijzigd door Kallikles : 23 oktober 2013 om 17:22.
Oud 23 oktober 2013, 17:19   #145
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat dat komt omdat je nooit het Sinterklaasritueel van binnenuit hebt meegemaakt en je dus louter baseert op een louter theoretische afwijzing van bepaalde linkse Franse auteurs door al even Franse neoconservatieve auteurs...

Ik heb het ritueel wel in mijn jeugd beleeft en ik kan je zeggen dat de racistische en openlijk koloniale connotatie van de Zwarte Piet als neger-knecht van Sinterklaas onverbloemd zo werd beleefd door alle kinderen. Zwartjes waren in Congo, woonden in hutjes en mochten blij zijn met de beschaving die we hen hebben gebracht. Ze zijn weliswaar te dom om het helemaal te beseffen, maar ze hebben het geluk dat ze bij ons als knecht mogen werken. Dat is wat ons werd geleerd en hoe luider de forumnazi's schreeuwen, hoe duidelijker ze maken dat ze het zelf ook beseffen.

Als er geen probleem was, waarom al dat gescheeuw? Dat kunnen we dus gerust bevestigende ontkenningen noemen.

Over het leugenachtige aspect, dan kan ik toch ook uit eigen ervaring zeggen: je mag dat gerust als een vorm van kindermishandeling zien. Het heeft mij echter mijn eerste politieke bewustzijn gegeven toen ik op nog zeer jonge leeftijd andere kinderen probeerde waarschuwen voor de leugens van de volwassenen...

Dan zie je ook dat er spontaan kapo's opstaan en dat mensen het voor diegenen die hen uitbuiten en bedriegen opnemen, net als in totalitaire regimes. Razend interessant. Iets gelijkaardigs zie je bij studentendopen. Als je die vunzige vadsigheid bekritiseert, dan krijg je ook alle hypocriete conformisten over je heen.
wat voor racistische ouders heb jij wel gehad zeg!

bij ons kwam hij door de schouw, was het zwart door het roet, een vrijgelaten slaaf die de sint eeuwig dankbaar was....

niks racisme bij mijn ouders te vinden.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 23 oktober 2013, 17:20   #146
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Ik heb mijn buik vol van die politieke linkiewinkies met hun verstarde waandenkbeelden en hun aan misantropie grenzende mensenhaat. Het zijn een slag zonder enige zelfdiscipline en alles wat in hun ogen te kritisch is wordt direct voor racist uitgemaakt.

Tja en dan te bedenken dat dit schorriemorrie, deze politieke tokkies, te beroerd zijn om een afstandje van 5 kilometer per pont, bus of metro af te leggen. Nee, Stadsdeelraad Noord met het meest linkse tuig wat in A'dam rondhuppelt presteerde het om een limousine-centrale in te huren voor elke keer dat men van Noord naar de Stopera moest.
Groen Links, PvdA, en nog twee linksoplichters brachten het voor elkaar om in een jaar tijd voor die paar vergaderingen een taxirekening van 38.000 Euro te creëren.

Wat een walgelijk kotsvolk.

Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 23 oktober 2013 om 17:29.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2013, 17:24   #147
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is wat ons werd geleerd op het College en hoe luider de forumnazi's schreeuwen dat het niet waar is en schelden, hoe duidelijker ze maken dat ze het zelf ook beseffen.

Als er geen probleem was, waarom al dat gescheeuw en gescheld? Dat kunnen we dus gerust bevestigende ontkenningen noemen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumnazi's
...walgelijk kotsvolk.
Quod erat demonstrandum.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:

Laatst gewijzigd door Kallikles : 23 oktober 2013 om 17:24.
Oud 23 oktober 2013, 17:26   #148
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Wie nog een mailtje naar de racistische madam van de VN wil sturen (zij verwijst naar zichzelf als "black person", zie je je al als "white person" benoemen?)

Citaat:
Subject: Something to enlighten you in culture traditions which you obviously do not know anything about

Dear Ms. Shepherd,

I am writing you this email regarding your recent comments on the celebration of 'Sinterklaas' in my country The Netherlands.

It seems to me that you have been receiving some very biased information and therefore I am worried that you will start your upcoming investigation from a biased point of view.

I would like you to read the following information in the hope I can show you the other, and much more supported, side of the story.

What I would like you to understand is that nobody, rare exceptions aside, celebrates Sinterklaas with any form of racist intentions.

That 'Zwarte Piet' (Black Pete) has a black skin colour is a clear fact.

However, I do not see the problem with that.

Zwarte Piet is a very positive character.

He is gentle, generous, friendly, acrobatic, often very smart (the Zwarte Pieten handle all of Sinterklaas' business (as his voluntary helpers/employees, not as his slaves) and children love and adore him!

More even so than Sinterklaas.

I cannot escape the notion that you seem to value skin colour as a thing of importance.

I noticed that in your recent interview with a Dutch journalist you often start sentences with 'As a black person...'.

I must say that I consider this to be faulty manner of communication, especially for someone who has human rights as her profession.

What would you think if I started arguments with 'As a white person...', or 'As a person with blue eyes...'.

Especially with the last example I'm sure you'll see it doesn't make any sense.

Colour is not an argument.

I cannot help but conclude that, just like the people who filed complaints against 'Zwarte Piet' in The Netherlands, you too look at the world in a,
I'm sorry to say, racist manner.

You value colour of skin.

Well, I'm quite wonder-struck that I have to explain to you,
a human rights worker of all people,
that the colour of someone's skin does not and should not matter.

Whether you have a black, brown, white, yellow or red skin, it is of no concern for anything and should never be used as an argument for anything!

Anyone who feels differently about this is someone who divides the world in colour groups and is therefore a racist.

This is what I believe to be the case with the people who see 'Zwarte Piet' as something ‘racist’.

Not the people in The Netherlands who celebrate Sinterklaas and who love the character 'Zwarte Piet', without ever considering his black skin as anything negative whatsoever, are the racists, but JUST the people who complain about it.

Thèy are the ones who seem to think skin colour matters.

The people who like to celebrate Sinterklaas just want to keep their tradition the way it has always been. That's it.

If Zwarte Piet had always been BLUE we would have wanted him to stay blue.

And the group of supporters of Sinterklaas and Zwarte Piet form a vast majority of 90% to 96% of the Dutch population (and are not just people with white skins).

Thank you for your consideration.

I can see you seem to have a ‘problem’ with the knowledge about ‘slavery’?

I am most willing to sent you an informing You Tube about this matter in case you really do have NO NOTION about the ‘slavery,

how it started and WHOM it started and WHOM are still ‘keeping slaves’!

That is something I, for instance anyway, am vèry astonished about that you do not address your ‘complaint' where it ought to be addressed!

Yours faithfully,

Oud 23 oktober 2013, 17:29   #149
six
Banneling

Standaard

Misschien is dat leugenachtige toch een positief iets? Ik ken meer dan 1 persoon die hierdoor een wantrouwen voor, om te beginnen volwassenen, en uiteindelijk het systeem heeft gekregen.
Ik had zeer veel Sovietboeken als klein kind. Doordat ik de propaganda op die leeftijd heb bestudeerd, herkende ik deze later ook veel gemakkelijker, terwijl dat de meeste mensen rondom mij beweren dat propaganda hier onmogelijk is.

Wat het koloniale betreft: laat het dan gewoon blijven? Als de kinderen er afkerig tegenover gaan staan, verdwijnt het vanzelf.

Het probleem dat ik hiermee heb, heb ik voor de eerste keer ondervonden toen er een discussie ontstond over de al dan niet hedendaagsheid van Pippi Langkous. De vader van Pippi was een groot zeeman en in Afrika werd hij blijkbaar ergens erkend als de Koning van Alle Negers, en had hij ook elders moeten vluchten van kannibalen.
Dat kon blijkbaar ook niet door de beugel.

Het kunstmatig herschrijven van boeken en hertekenen van tradities is iets waarbij grote voorzichtigheid moet worden geboden.

Wat Franse auteurs betreft, tja. De grote relevantie van het communisme in Europa anno 2013 toont aan hoe verdomd scherpzinnig die mensen zijn.
Oud 23 oktober 2013, 17:33   #150
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Toch wel straf dat de landen waar de kinderen al vele generaties lang opgegroeid zijn met de Sint Niklaas traditie, tot de meest tolerante en open naties ter wereld behoren. En dat ondanks het feit dat al die kinderen zogezegd vanaf de wieg geïndoctineerd zijn met boodschappen die racisme en slavernij goedkeuren.
Oud 23 oktober 2013, 17:38   #151
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien is dat leugenachtige toch een positief iets? Ik ken meer dan 1 persoon die hierdoor een wantrouwen voor, om te beginnen volwassenen, en uiteindelijk het systeem heeft gekregen.
Ik had zeer veel Sovietboeken als klein kind. Doordat ik de propaganda op die leeftijd heb bestudeerd, herkende ik deze later ook veel gemakkelijker, terwijl dat de meeste mensen rondom mij beweren dat propaganda hier onmogelijk is.
Men moet geen wantrouwen voor volwassenen creëren en al helemaal niet de idee dat mensen beliegen om van hen iets te verkrijgen ok is. Met zulke ideeën komt men tot de huidige maatschappij van verkopertypes waar de grootste bedriegers politiek en economie beheersen.

Citaat:
Wat het koloniale betreft: laat het dan gewoon blijven? Als de kinderen er afkerig tegenover gaan staan, verdwijnt het vanzelf.
De kinderen zullen er niet afkerig tegenover gaan staan daar ze in bepaalde koloniale stereotypes worden gebrainwasht. Daardoor wordt het moeilijker voor hen om zich aan te passen aan de nieuwe realiteit, wat de huidige reactionaire identitaire terugplooi in Europa verklaart. Europa kan overleven, maar dan moet het wel tot mortifère narcisme zo snel mogelijk afzweren.

Citaat:
Het probleem dat ik hiermee heb, heb ik voor de eerste keer ondervonden toen er een discussie ontstond over de al dan niet hedendaagsheid van Pippi Langkous. De vader van Pippi was een groot zeeman en in Afrika werd hij blijkbaar ergens erkend als de Koning van Alle Negers, en had hij ook elders moeten vluchten van kannibalen.
Dat kon blijkbaar ook niet door de beugel.

Het kunstmatig herschrijven van boeken en hertekenen van tradities is iets waarbij grote voorzichtigheid moet worden geboden.
Ik pleit dan ook helemaal niet voor wat dan ook herschrijven, en eigenlijk zal die hele Zwarte Piet-affaire mij worst wezen. Er zijn veel wezenlijker zaken te doen voor de toekomst van Europa. Ik wou gewoon enkele kanttekeningen maken bij de hysterie van het Comité voor Nationale Redding van Zwarte Piet en het Avondland.

Citaat:
Wat Franse auteurs betreft, tja. De grote relevantie van het communisme in Europa anno 2013 toont aan hoe verdomd scherpzinnig die mensen zijn.
Welke mensen?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 23 oktober 2013, 17:45   #152
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is wat ons werd geleerd op het College en hoe luider de forumnazi's schreeuwen dat het niet waar is en schelden, hoe duidelijker ze maken dat ze het zelf ook beseffen.

Een beetje zoals jij jan en alleman hier uitmaakt voor racist, white power-adept en nazi?

Maar ja, dikke 2, het is ook daarom dat ik aan jouw beledigingen niet veel aandacht hecht.
Oud 23 oktober 2013, 18:03   #153
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Men moet geen wantrouwen voor volwassenen creëren en al helemaal niet de idee dat mensen beliegen om van hen iets te verkrijgen ok is. Met zulke ideeën komt men tot de huidige maatschappij van verkopertypes waar de grootste bedriegers politiek en economie beheersen.
Heeft het dan dat effect op kinderen? Het kan zijn van wel, zoals ik zei, ik ben niet bekend met de traditie.

Citaat:
De kinderen zullen er niet afkerig tegenover gaan staan daar ze in bepaalde koloniale stereotypes worden gebrainwasht. Daardoor wordt het moeilijker voor hen om zich aan te passen aan de nieuwe realiteit, wat de huidige reactionaire identitaire terugplooi in Europa verklaart. Europa kan overleven, maar dan moet het wel tot mortifère narcisme zo snel mogelijk afzweren.
Men kan zich op meerdere manieren aanpassen aan een nieuwe realiteit. Het reactionaire neemt doorgaans lelijke vormen aan, maar ik zie het alternatief, toegeven aan een beschavingsterugplooi, niet als iets waarin ik wil leven.

De meeste pre-industriele culturen die wij vandaag zien zijn exact dat, pre-industrieel. Hen als gelijkaardig beschouwen is terugkeren naar een 6de-eeuws scenario. Maar helaas hebben wij hier geen keuze: het reactionaire is negatief van aard: het gaat zich focussen op de zwakheden van de ander, en niet op eigen zwakheden. Niemand die gaat kijken naar de eigen onkunde van multivariatenanalyse, het hebben van verbale kwaliteiten of het opofferen van eigen comfort voor een groter goed.
Ikzelf als persoon zit tussen twee vuren.

Citaat:
Ik pleit dan ook helemaal niet voor wat dan ook herschrijven, en eigenlijk zal die hele Zwarte Piet-affaire mij worst wezen. Er zijn veel wezenlijker zaken te doen voor de toekomst van Europa. Ik wou gewoon enkele kanttekeningen maken bij de hysterie van het Comité voor Nationale Redding van Zwarte Piet en het Avondland.
Doet mij denken aan een discussie die ik met NB eens had. Hij liet de typische nationalistische rock horen die hij vaak draait. Ik zei dat het slechte muziek is, en hij zei dat de muzikanten wel gelijk hebben in hun teksten en visies.
Ik zei dat de mensen pas gaan luisteren naar je idee als er iets achter het idee staat.
Als Zwarte Piet het hoogste goed is dat achter je culturele idealen staat, dan ziet het lelijk uit voor die culturele idealen. En voorlopig heeft niemand van de reactionairen iets hoger kunnen plaatsen.
De nazi's gingen tenminste zelf iets doen.

Citaat:
Welke mensen?
De onleesbare groep postmoderne Marxisten die op een steeds dieper tekstueel niveau het kolonialisme ontmaskeren.
Oud 23 oktober 2013, 18:08   #154
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Tja, een islamitische knecht die 2 eeuwen voor Muhammed leefde, de zever die die cultuurverloochenende linkiewinkies uitkramen en waarvan ze verwachten dat wij het geloven is ongelooflijk, en dat komt dan in een krant terecht.

Ik vraag mij echt af waarom men, of Louïse Müller specifiek, dit verzonnen heeft. Om de multicul historische draagkracht te geven? Zou ze zelf weten wanneer Sint Nikóloas leefde en de Islam ontstond en verwacht ze werkelijk dat we zo stom zijn?
Ik schat dat deze hoax zo'n beetje in lijn ligt met de hoax dat Marokkanen mee Nederland hebben helpen bevrijden. Dit om te vermijden dat kleine verrijkertjes op 4 mei, de dag van de dodenherdenking van WOII, met de bloemenkransen gingen voetballen. Eenmaal ze wisten dat het over "eigen marokkaans volk"ging was het voetbalprobleem opgelost.
(uiteindelijk hebben ze effektie drie marokkaanse soldaten gevonden: deze waren verdronken toen ze probeerden het kanaal over te steken om in Engeland onderdak te vinden.)

Oud 23 oktober 2013, 18:18   #155
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heeft het dan dat effect op kinderen? Het kan zijn van wel, zoals ik zei, ik ben niet bekend met de traditie.
Uiteraard. Het heeft het effect van hen nog meer wantons te maken, die louter reageren op materiële stimuli van straf en beloning en die elke ruggegraat, elke persoonlijkheid en elk waardenpatroon missen.

Citaat:
Men kan zich op meerdere manieren aanpassen aan een nieuwe realiteit. Het reactionaire neemt doorgaans lelijke vormen aan, maar ik zie het alternatief, toegeven aan een beschavingsterugplooi, niet als iets waarin ik wil leven.
Een beschavingsterugplooi? You must be kidding... Geloof je echt dat het Avondland in gevaar is omdat iemand uit een ander continent eens kritiek durft geven op Europa? Leren omgaan met kritiek, dat is precies wat beschaving inhoudt.

Citaat:
De meeste pre-industriele culturen die wij vandaag zien zijn exact dat, pre-industrieel. Hen als gelijkaardig beschouwen is terugkeren naar een 6de-eeuws scenario. Maar helaas hebben wij hier geen keuze: het reactionaire is negatief van aard: het gaat zich focussen op de zwakheden van de ander, en niet op eigen zwakheden. Niemand die gaat kijken naar de eigen onkunde van multivariatenanalyse, het hebben van verbale kwaliteiten of het opofferen van eigen comfort voor een groter goed.
Dus je denkt dat als je het onwetenschappelijke en racistische beeld van de blanke man als superieur opgeeft, je terugkeert naar de pre-industriële tijd? Industrie heeft niets met ras te maken en verschillende menselijke rassen hebben hun bijdrage geleverd tot de wetenschap en technologie die de industriële revolutie hebben mogelijk gemaakt.

De Britten hebben door heel specifieke historische omstandigheden het geluk gehad dat de industriële revolutie bij hen op gang kwam. Maar het zwaartepunt van de toename van welvaart, wetenschap en technologie in de wereld is reeds verschoven naar Azië en het grootste groeipotentieel ligt vandaag in Afrika. Dat is nu eenmaal de realiteit.

Je mag dat beschavingsterugval vinden, maar dat wijt ik dan toch aan je romantische illusies inzake het Zuid-Afrika van tijdens de Apartheid.

Citaat:
Ikzelf als persoon zit tussen twee vuren.
En die twee vuren zijn enerzijds het gezond verstand en anderzijds romantische nostalgie naar een coole Zuid-Afrikaanse huurling?

Citaat:
Doet mij denken aan een discussie die ik met NB eens had. Hij liet de typische nationalistische rock horen die hij vaak draait. Ik zei dat het slechte muziek is, en hij zei dat de muzikanten wel gelijk hebben in hun teksten en visies.
Ik zei dat de mensen pas gaan luisteren naar je idee als er iets achter het idee staat.
Als Zwarte Piet het hoogste goed is dat achter je culturele idealen staat, dan ziet het lelijk uit voor die culturele idealen. En voorlopig heeft niemand van de reactionairen iets hoger kunnen plaatsen.
De nazi's gingen tenminste zelf iets doen.
Dat is inderdaad raak. Nu zijn de ideeën al even leeg als de muziek kitsch is.

Citaat:
De onleesbare groep postmoderne Marxisten die op een steeds dieper tekstueel niveau het kolonialisme ontmaskeren.
Mensen die het kolonialisme bekritiseren, komen juist wel uit de praktijk van de sociale strijd, zoals Angela Davis. De auteurs die jij opsomt, hebben het zelden over koloniale kwesties en als ze het doen vanuit het blanke middenklasseperspectief dat het hunne is. Geen koloniaal bewustzijn dus.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 23 oktober 2013, 18:28   #156
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 23 oktober 2013 om 18:33.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2013, 18:28   #157
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Voor kinderen heeft het sinterklaas verhaal een heel aparte betekenis: zij kennen de ware toedracht enkel als ze al minstens naar het eerste of tweede studiejaar gaan. Dezen die "het geheim" reeds kennen, voelen zich GROOT en behorend bij de volwassenen. Degenen die het geheim nog niet kennen, zijn de kleintjes.

Voor de kinderen is de spanning, het opbouwen naar 6 december, de verrassing als de sint als eens is komen kijken en het paard de wortel heeft gegeten en de sint het pintje heeft meegenomen, héél intensief.
Op sommige avonden als iedereen stomweg TV zit te kijken gooit de sint af en toe ineens een handvol koekjes in de living! Nooit is hij te vinden! ook niet als papa of mama er heel snel achterlopen! Het is net die grote spanning, in afwachting van dé grote dag dat het speelgoed aan de schouw staat, dat het voor de kinderen één van de leukste periodes van het jaar is.

En smeerlappen die deze mooie traditie naar de knoppen willen helpen zijn vieze vuile racisten!

Oud 23 oktober 2013, 18:28   #158
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Zijn Moslims echt zo achterlijk dat hun godsdienst valt of staat met het onverdoofd slachten van vee? Zijn Christenen echt zo achterlijk dat hun godsdienst valt of staat met het dragen van een kruisje? Zijn Indianen echt zo achterlijk dat hun cultuur valt of staat met het drijven en jagen van de buffel op de Great Plains? Zijn heidenen echt zo achterlijk dat hun cultuur valt of staat met het omhakken van wat bomen? Zijn Amerikanen echt zo echt zo achterlijk dat hun cultuur valt of staat met het herschrijven van The Adventures of Tom Sawyer omwille van vermeend 'racisme'?

Maakt dat werkelijk uit?

Een aanval op een cultuur komt bijna nooit als 'bannen de hele handel', eerder als stukje bij beetje element voor element ondermijnen. Dood door duizend sneden is politiek veel subtieler dan onthoofding.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 23 oktober 2013 om 18:40.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2013, 18:35   #159
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Uiteraard. Het heeft het effect van hen nog meer wantons te maken, die louter reageren op materiële stimuli van straf en beloning en die elke ruggegraat, elke persoonlijkheid en elk waardenpatroon missen.
Kan ik mee akkoord gaan. Ik heb er een andere ervaring mee maar dat is dan ook louter mijn ervaring.

Citaat:
Een beschavingsterugplooi? You must be kidding... Geloof je echt dat het Avondland in gevaar is omdat iemand uit een ander continent eens kritiek durft geven op Europa? Leren omgaan met kritiek, dat is precies wat beschaving inhoudt.
Akkoord.

Citaat:
Dus je denkt dat als je het onwetenschappelijke en racistische beeld van de blanke man als superieur opgeeft, je terugkeert naar de pre-industriële tijd? Industrie heeft niets met ras te maken en verschillende menselijke rassen hebben hun bijdrage geleverd tot de wetenschap en technologie die de industriële revolutie hebben mogelijk gemaakt.

De Britten hebben door heel specifieke historische omstandigheden het geluk gehad dat de industriële revolutie bij hen op gang kwam. Maar het zwaartepunt van de toename van welvaart, wetenschap en technologie in de wereld is reeds verschoven naar Azië en het grootste groeipotentieel ligt vandaag in Afrika. Dat is nu eenmaal de realiteit.
Of industrie en ras iets met elkaar te maken hebben, laat ik aan antropologen over. Het kan zijn van niet, het kan zijn van wel. Er zijn aanwijzingen dat het wel zo zou kunnen zijn, er zijn ook aanwijzingen dat het niet zo is, en dan zijn er aanwijzingen waar ik niets van begrijp omdat ik geen geneticus ben.

Dat meerdere beschavingen hun bijdrage hebben geleverde klopt. Ik spreek dan ook nergens over dat het zo zou zijn, en als je mij kent, weet je dat ik beter weet dan dat. Toen de Bronstijdbeschavingen bloeiden waren Europeanen alsnog nomaden.
Je zit hier met twee processen: de fasen van een beschaving zelf (opkomst-piek-stabiliteit-verval) en de algemene niveaus die een menselijke beschaving kan aannemen.
De mesopotamische beschavingen waren veel, veel vroeger dan ons, en zo zitten wij door onze fasevertraging en de samenloop van veel verschillende godsdienstige, technologische, economische en filosofische elementen nu inderdaad in een enigzins gevorderde graad van industrialisering.
Andere beschavingen zitten er nog niet in, of beginnen er juist aan. De Aziatische beschavingen beginnen inderdaad nu pas, en daardoor gaan zij het vrij snel van ons overnemen.

De culturele en religieuze eigenaardigheden van pre-industriele beschavingen zijn aangepast aan het overleven in hun omgeving. Deze zijn, ondanks je romantische illusies, obscolescent in een wereld waarin de materiele verhoudingen heel anders liggen.
Veel mensen hebben een natuurlijke en begrijpelijke aversie voor mensen die op agressieve wijze pre-industriele trekken tentoonstellen.

Of dit een groot probleem is, weet ik niet, maar het kan een groot probleem zijn. Als wij kijken naar de stand van zaken in de Griekse wetenschappelijke wereld, met hun al redelijk goede kennis van theoretische automaten, pompen, en een basiskennis aan stoompropulsie, en dan de enorme tijdsintervallen tussen die tijd en de Industriele Revolutie, kan men concluderen dat een wereld waarin bepaalde vaardigheden en systemen snel achteruit gaan, wel eens zou kunnen stagneren.
Citaat:
Je mag dat beschavingsterugval vinden, maar dat wijt ik dan toch aan je romantische illusies inzake het Zuid-Afrika van tijdens de Apartheid.
Nee hoor. In tegenstelling tot veel mensen hier op het forum, zoals Vrolijk op Vrijdag met zijn survivalkit en vikingenbuik, kan ik vrij goed mijn plan trekken in de wildernis. Maar tijden van cholera en Justiniaanse pest zijn geen tijden waar ik terug naar wil.

Citaat:
En die twee vuren zijn enerzijds het gezond verstand en anderzijds romantische nostalgie naar een coole Zuid-Afrikaanse huurling?
Ik heb tenminste coole archetypes.

Citaat:
Mensen die het kolonialisme bekritiseren, komen juist wel uit de praktijk van de sociale strijd, zoals Angela Davis. De auteurs die jij opsomt, hebben het zelden over koloniale kwesties en als ze het doen vanuit het blanke middenklasseperspectief dat het hunne is. Geen koloniaal bewustzijn dus.
Ok.
Oud 23 oktober 2013, 18:38   #160
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Zijn Moslims echt zo achterlijk dat hun godsdienst valt of staat met het onverdoofd slachten van vee? Zijn Christenen echt zo achterlijk dat hun godsdienst valt of staat met het dragen van een kruisje? Zijn Indianen echt zo achterlijk dat hun cultuur valt of staat met het drijven en jagen van de buffel op de Great Plains? Zijn heidenen echt zo achterlijk dat hun cultuur valt of staat met het omhakken van wat bomen?

Maakt dat werkelijk uit?

Een aanval op een cultuur komt bijna nooit als 'bannen de hele handel', eerder als stukje bij beetje element voor element ondermijnen. Dood door duizend sneden is politiek veel subtieler dan onthoofding.
Sinds wanneer doe jij eigenlijk mee met dat reactionair discours?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be