![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er is niemand die zegt tegen zijn kinderen dat Sneeuwwitje & Roodkapje echt bestaan en dat zij snoepjes gaan komen uitdelen als ze zich gaan gedragen en een pak slaag als ze iets misdoen. Je moet kinderen waarden bijbrengen waardoor zij zich schamen als zij hun ouders teleurstellen en er alles aandoen om zich zo goed mogelijk te dragen, niet om snoepjes te krijgen of slaag te vermijden zoals in een slavenmoraal maar wel om naar persoonlijke uitmuntendheid te streven.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ken het Sinterklaasverhaal enkel, ik heb het nooit als mythe mogen beleven, maar ik heb wel het Scandinavische kerstverhaal (met de Tomte, een soort van boskabouters die in ruil voor eten dat men na de kerstmaaltijd buitenzet het huis veilig houdt en ook iets voor de kinderen heeft als ze braaf zijn) mogen beleven. Het was niet voorzien met de barokke kitsj van de katholieke traditie (ik vond deze altijd heel kitsjerig, nep en niet-pakkend) en kwam daarom enorm sterk over. De discipline van de kinderen rond de adventskalenders bijvoorbeeld. Niemand van de kinderen die het waagde om meer dan 1 snoepje per dag op te eten, en dat was niet uit angst voor represailles vanuit wereldse hoek. De mysterie van de wintermaanden, met als culminatie 24 december (de kadootjes waren er ook, maar dat deed er niet toe, hetgeen men overhield als herinnering was juist die spanning, de anticipatie), in een al zeg ik het zelf zeer succesvolle vervlechting van heidense en christelijke tradities, is mij alsnog bijgebleven. Misschien wel het enige autentieke ritueel dat ik heb mogen ondervinden in heel mijn leven. Ik begrijp zeker de argumentatie contra, en misschien is deze sterker tegen de barokke Klaas dan tegen de Tomten uit het Scandinavische woud. Maar er echt analyses van kolonialisme van toepassen, dat ruikt echt naar te weinig buitenkomen en overdosis aan allerlei Franse auteurs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Sinterklaas heeft zwarte piet GERED uit de slavernij. Het is net een aanklacht tégen de slavernij. Zwarte Piet helpt de sint uit DANKBAARHEID en ze zijn voor EEUWIG vrienden geworden! Maar dat krijg je niet in dat racistische koppeke van jou hé.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door Akira : 24 oktober 2013 om 18:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik heb het ritueel wel in mijn jeugd beleefd en ik kan je zeggen dat de racistische en openlijk koloniale connotatie van de Zwarte Piet als neger-knecht van Sinterklaas onverbloemd zo werd beleefd door alle kinderen. Zwartjes waren in Congo, woonden in hutjes en mochten blij zijn met de beschaving die we hen hebben gebracht. Ze zijn weliswaar te dom om het helemaal te beseffen, maar ze hebben het geluk dat ze bij ons als knecht mogen werken. Dat is wat ons werd geleerd op het College en hoe luider de forumnazi's schreeuwen dat het niet waar is en schelden, hoe duidelijker ze maken dat ze het zelf ook beseffen. Als er geen probleem was, waarom al dat gescheeuw en gescheld? Dat kunnen we dus gerust bevestigende ontkenningen noemen. Over het leugenachtige aspect, dan kan ik toch ook uit eigen ervaring zeggen: je mag dat gerust als een vorm van kindermishandeling zien. Het heeft mij echter mijn eerste politieke bewustzijn gegeven toen ik op nog zeer jonge leeftijd andere kinderen probeerde waarschuwen voor de leugens van de volwassenen... Dan zie je ook dat er spontaan kapo's opstaan en dat mensen het voor diegenen die hen uitbuiten en bedriegen opnemen, net als in totalitaire regimes. Razend interessant. Iets gelijkaardigs zie je bij studentendopen. Als je die vunzige vadsigheid bekritiseert, dan krijg je ook alle hypocriete conformisten over je heen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 23 oktober 2013 om 17:22. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
bij ons kwam hij door de schouw, was het zwart door het roet, een vrijgelaten slaaf die de sint eeuwig dankbaar was.... niks racisme bij mijn ouders te vinden.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik heb mijn buik vol van die politieke linkiewinkies met hun verstarde waandenkbeelden en hun aan misantropie grenzende mensenhaat. Het zijn een slag zonder enige zelfdiscipline en alles wat in hun ogen te kritisch is wordt direct voor racist uitgemaakt.
Tja en dan te bedenken dat dit schorriemorrie, deze politieke tokkies, te beroerd zijn om een afstandje van 5 kilometer per pont, bus of metro af te leggen. Nee, Stadsdeelraad Noord met het meest linkse tuig wat in A'dam rondhuppelt presteerde het om een limousine-centrale in te huren voor elke keer dat men van Noord naar de Stopera moest. Groen Links, PvdA, en nog twee linksoplichters brachten het voor elkaar om in een jaar tijd voor die paar vergaderingen een taxirekening van 38.000 Euro te creëren. Wat een walgelijk kotsvolk.
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert. Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe. Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 23 oktober 2013 om 17:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 23 oktober 2013 om 17:24. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wie nog een mailtje naar de racistische madam van de VN wil sturen (zij verwijst naar zichzelf als "black person", zie je je al als "white person" benoemen?)
Citaat:
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Banneling
|
![]() Misschien is dat leugenachtige toch een positief iets? Ik ken meer dan 1 persoon die hierdoor een wantrouwen voor, om te beginnen volwassenen, en uiteindelijk het systeem heeft gekregen.
Ik had zeer veel Sovietboeken als klein kind. Doordat ik de propaganda op die leeftijd heb bestudeerd, herkende ik deze later ook veel gemakkelijker, terwijl dat de meeste mensen rondom mij beweren dat propaganda hier onmogelijk is. Wat het koloniale betreft: laat het dan gewoon blijven? Als de kinderen er afkerig tegenover gaan staan, verdwijnt het vanzelf. Het probleem dat ik hiermee heb, heb ik voor de eerste keer ondervonden toen er een discussie ontstond over de al dan niet hedendaagsheid van Pippi Langkous. De vader van Pippi was een groot zeeman en in Afrika werd hij blijkbaar ergens erkend als de Koning van Alle Negers, en had hij ook elders moeten vluchten van kannibalen. Dat kon blijkbaar ook niet door de beugel. Het kunstmatig herschrijven van boeken en hertekenen van tradities is iets waarbij grote voorzichtigheid moet worden geboden. Wat Franse auteurs betreft, tja. De grote relevantie van het communisme in Europa anno 2013 toont aan hoe verdomd scherpzinnig die mensen zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch wel straf dat de landen waar de kinderen al vele generaties lang opgegroeid zijn met de Sint Niklaas traditie, tot de meest tolerante en open naties ter wereld behoren. En dat ondanks het feit dat al die kinderen zogezegd vanaf de wieg geïndoctineerd zijn met boodschappen die racisme en slavernij goedkeuren.
![]() |
#151 | ||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar ja, dikke 2, het is ook daarom dat ik aan jouw beledigingen niet veel aandacht hecht.
![]() |
![]() |
#153 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
De meeste pre-industriele culturen die wij vandaag zien zijn exact dat, pre-industrieel. Hen als gelijkaardig beschouwen is terugkeren naar een 6de-eeuws scenario. Maar helaas hebben wij hier geen keuze: het reactionaire is negatief van aard: het gaat zich focussen op de zwakheden van de ander, en niet op eigen zwakheden. Niemand die gaat kijken naar de eigen onkunde van multivariatenanalyse, het hebben van verbale kwaliteiten of het opofferen van eigen comfort voor een groter goed. Ikzelf als persoon zit tussen twee vuren. Citaat:
Ik zei dat de mensen pas gaan luisteren naar je idee als er iets achter het idee staat. Als Zwarte Piet het hoogste goed is dat achter je culturele idealen staat, dan ziet het lelijk uit voor die culturele idealen. En voorlopig heeft niemand van de reactionairen iets hoger kunnen plaatsen. De nazi's gingen tenminste zelf iets doen. Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(uiteindelijk hebben ze effektie drie marokkaanse soldaten gevonden: deze waren verdronken toen ze probeerden het kanaal over te steken om in Engeland onderdak te vinden.)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | ||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
De Britten hebben door heel specifieke historische omstandigheden het geluk gehad dat de industriële revolutie bij hen op gang kwam. Maar het zwaartepunt van de toename van welvaart, wetenschap en technologie in de wereld is reeds verschoven naar Azië en het grootste groeipotentieel ligt vandaag in Afrika. Dat is nu eenmaal de realiteit. Je mag dat beschavingsterugval vinden, maar dat wijt ik dan toch aan je romantische illusies inzake het Zuid-Afrika van tijdens de Apartheid. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Europees Commissaris
|
![]() dubbel
Wortelloze bomen vallen Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 23 oktober 2013 om 18:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor kinderen heeft het sinterklaas verhaal een heel aparte betekenis: zij kennen de ware toedracht enkel als ze al minstens naar het eerste of tweede studiejaar gaan. Dezen die "het geheim" reeds kennen, voelen zich GROOT en behorend bij de volwassenen. Degenen die het geheim nog niet kennen, zijn de kleintjes.
Voor de kinderen is de spanning, het opbouwen naar 6 december, de verrassing als de sint als eens is komen kijken en het paard de wortel heeft gegeten en de sint het pintje heeft meegenomen, héél intensief. Op sommige avonden als iedereen stomweg TV zit te kijken gooit de sint af en toe ineens een handvol koekjes in de living! Nooit is hij te vinden! ook niet als papa of mama er heel snel achterlopen! Het is net die grote spanning, in afwachting van dé grote dag dat het speelgoed aan de schouw staat, dat het voor de kinderen één van de leukste periodes van het jaar is. En smeerlappen die deze mooie traditie naar de knoppen willen helpen zijn vieze vuile racisten!
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maakt dat werkelijk uit? Een aanval op een cultuur komt bijna nooit als 'bannen de hele handel', eerder als stukje bij beetje element voor element ondermijnen. Dood door duizend sneden is politiek veel subtieler dan onthoofding.
Wortelloze bomen vallen Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 23 oktober 2013 om 18:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | ||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat meerdere beschavingen hun bijdrage hebben geleverde klopt. Ik spreek dan ook nergens over dat het zo zou zijn, en als je mij kent, weet je dat ik beter weet dan dat. Toen de Bronstijdbeschavingen bloeiden waren Europeanen alsnog nomaden. Je zit hier met twee processen: de fasen van een beschaving zelf (opkomst-piek-stabiliteit-verval) en de algemene niveaus die een menselijke beschaving kan aannemen. De mesopotamische beschavingen waren veel, veel vroeger dan ons, en zo zitten wij door onze fasevertraging en de samenloop van veel verschillende godsdienstige, technologische, economische en filosofische elementen nu inderdaad in een enigzins gevorderde graad van industrialisering. Andere beschavingen zitten er nog niet in, of beginnen er juist aan. De Aziatische beschavingen beginnen inderdaad nu pas, en daardoor gaan zij het vrij snel van ons overnemen. De culturele en religieuze eigenaardigheden van pre-industriele beschavingen zijn aangepast aan het overleven in hun omgeving. Deze zijn, ondanks je romantische illusies, obscolescent in een wereld waarin de materiele verhoudingen heel anders liggen. Veel mensen hebben een natuurlijke en begrijpelijke aversie voor mensen die op agressieve wijze pre-industriele trekken tentoonstellen. Of dit een groot probleem is, weet ik niet, maar het kan een groot probleem zijn. Als wij kijken naar de stand van zaken in de Griekse wetenschappelijke wereld, met hun al redelijk goede kennis van theoretische automaten, pompen, en een basiskennis aan stoompropulsie, en dan de enorme tijdsintervallen tussen die tijd en de Industriele Revolutie, kan men concluderen dat een wereld waarin bepaalde vaardigheden en systemen snel achteruit gaan, wel eens zou kunnen stagneren. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|