Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six
Ik ken het Sinterklaasverhaal enkel, ik heb het nooit als mythe mogen beleven, maar ik heb wel het Scandinavische kerstverhaal (met de Tomte, een soort van boskabouters die in ruil voor eten dat men na de kerstmaaltijd buitenzet het huis veilig houdt en ook iets voor de kinderen heeft als ze braaf zijn) mogen beleven. Het was niet voorzien met de barokke kitsj van de katholieke traditie (ik vond deze altijd heel kitsjerig, nep en niet-pakkend) en kwam daarom enorm sterk over.
De discipline van de kinderen rond de adventskalenders bijvoorbeeld. Niemand van de kinderen die het waagde om meer dan 1 snoepje per dag op te eten, en dat was niet uit angst voor represailles vanuit wereldse hoek.
De mysterie van de wintermaanden, met als culminatie 24 december (de kadootjes waren er ook, maar dat deed er niet toe, hetgeen men overhield als herinnering was juist die spanning, de anticipatie), in een al zeg ik het zelf zeer succesvolle vervlechting van heidense en christelijke tradities, is mij alsnog bijgebleven.
Misschien wel het enige autentieke ritueel dat ik heb mogen ondervinden in heel mijn leven.
Ik begrijp zeker de argumentatie contra, en misschien is deze sterker tegen de barokke Klaas dan tegen de Tomten uit het Scandinavische woud. Maar er echt analyses van kolonialisme van toepassen, dat ruikt echt naar te weinig buitenkomen en overdosis aan allerlei Franse auteurs.
|
Ik denk dat dat komt omdat je nooit het Sinterklaasritueel van binnenuit hebt meegemaakt en je dus louter baseert op een louter theoretische afwijzing van bepaalde linkse Franse auteurs door al even Franse neoconservatieve auteurs...
Ik heb het ritueel wel in mijn jeugd beleefd en ik kan je zeggen dat de racistische en openlijk koloniale connotatie van de Zwarte Piet als neger-knecht van Sinterklaas onverbloemd zo werd beleefd door alle kinderen. Zwartjes waren in Congo, woonden in hutjes en mochten blij zijn met de beschaving die we hen hebben gebracht. Ze zijn weliswaar te dom om het helemaal te beseffen, maar ze hebben het geluk dat ze bij ons als knecht mogen werken. Dat is wat ons werd geleerd op het College en hoe luider de forumnazi's schreeuwen dat het niet waar is en schelden, hoe duidelijker ze maken dat ze het zelf ook beseffen.
Als er geen probleem was, waarom al dat gescheeuw en gescheld? Dat kunnen we dus gerust bevestigende ontkenningen noemen.
Over het leugenachtige aspect, dan kan ik toch ook uit eigen ervaring zeggen: je mag dat gerust als een vorm van kindermishandeling zien. Het heeft mij echter mijn eerste politieke bewustzijn gegeven toen ik op nog zeer jonge leeftijd andere kinderen probeerde waarschuwen voor de leugens van de volwassenen...
Dan zie je ook dat er spontaan kapo's opstaan en dat mensen het voor diegenen die hen uitbuiten en bedriegen opnemen, net als in totalitaire regimes. Razend interessant. Iets gelijkaardigs zie je bij studentendopen. Als je die vunzige vadsigheid bekritiseert, dan krijg je ook alle hypocriete conformisten over je heen.