Los bericht bekijken
Oud 26 oktober 2013, 15:17   #162
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Uiteindelijk heeft de states, en zelfs de ziekteverzekering weinig met het echte probleem te maken. Het probleem zit uiteindelijk vervat in het antwoord op de vraag "hoeveel mag de overheid van Uw wedde "pikken" om haar kosten te dekken en aan verplichte solidariteit te doen" ? En daar lijkt 30 �* 40 % mij een redelijk antwoord.
Alleen zitten wij wel aan praktische het dubbel (ipv van de overheid die 30 �* 40% krijgt, krijgt de werknemer 30 �* 40%).
Persoonlijk heb ik ook wel andere prioriteiten voor de staat, om een besparingen te doen:
-terugbrengen van het aantal ambtenaren naar een normaal peil
-riante recurente ambtenaarspensioenen iets minder riant, recurent maken
-wat minder gul omspringen met allerlei subsidies...

Natuurlijk, dat zijn de drie recepten van populistisch rechts die je hier opnoemt. Ik zal ze in puntjes counteren:

- minder ambtenaren is niet altijd beter, bepaalde taken kunnen dan niet meer naar behoren worden uitgevoerd en ook de dienstverlening voor de burger zal achteruit gaan. Concreet voorbeeld: minder ambtenaren bij de douane betekent dat de pakkans voor drugs- en mensensmokkel opnieuw kleiner wordt, dus een toename van zulke criminele activiteiten. En dat is maar één voorbeeldje van het onbezonnen terugschroeven van het aantal ambtenaren.

- de meeste ambtenaren hebben tijdens hun loopbaan geen 'recht' op een riante bedrijfswagen, bonussen, extra vergoedingen, privé-pensioenfondsen, groepsverzekering, etc. Bovendien maken ze minder kans om grote promotie te maken dan in de privé. Werknemers uit de privé mogen dan vaak wel een 'geldelijk' lager loon hebben, als je alle extra-legale voordelen meerekent kom je voor hen een stuk hoger uit. Zoals ik overigens al zei bouwen die ambtenaren enkel maar een wettelijke eerste pensioenpijler op zonder aanvullend pensioen en dergelijke. Dat die ambtenaren een hoger pensioen hebben dan werknemers uit de privé is dus niet meer dan logisch. Zie het als een compensatie.

- Besparen op subsidies ? Waarop dan ? Geef eens een voorbeeldje ? Misschien kunst en cultuur ? Meestal probeert rechts daarop te beknibbelen. Maatschappelijke dienstverlening, onderwijs, openbare gezondheidszorg en openbaar vervoer zijn andere favoriete slachtoffers. Er zijn echter eenmaal mensen die graag genieten van wat cultuur, musea en theatervoorstellingen. Ik kan me voorstellen dat de gemiddelde N-VA of rechts-liberale kiezer dit grandioos tijdverlies vindt, maar respecteer ook de bezigheden van mensen met andere visies.

Kortom, je drie punten vertegenwoordigen goed de rechts-populistische mantra's. Vele mensen zullen dit helaas ongetwijfeld najuichen. Tot het zover is, dan zullen diezelfde mensen in bepaalde omstandigheden nog afzien.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden