Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche
Heel leuk en stoer gelul dit. Alleen het lijkt erop dat jij de criminelen harder wilt aanpakken om het harder aanpakken.
Ik wil graag dat de criminaliteit cijfers omlaag gaan en dat criminelen niet in herhaling vallen als ze vrij zijn.
En laat het "harder straffen" nu net ervoor zorgen dat criminelen wel in herhaling vallen.
Harder straffen werkt vooral niet omdat heel veel daden impulsief worden gepleegd. Het zijn geen rationele afwegingen.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/...verechts.dhtml
|
Ik zal uw allereerste zinnetje maar negeren.
Op de rest wens ik wel te reageren. 'Harder aanpakken om harder aan te pakken' is totaal niet wat ik schreef.
Mijn betoog is duidelijk. Het kan niet dat slachtoffers in de kou blijven staan en dat criminelen nagenoeg vrij spel hebben. Er moet zonder enige twijfel repressie bestaan, want straffeloosheid is een uitnodiging om het nog eens te proberen, of in ieder geval zonder teveel gevaar voor hunzelf misdaden plegen.
Er moet ook preventie bestaan, dat is duidelijk. Maar het gepamper moet stoppen. iemand die een misdaad begaat moet weten dat er zware straffen op staan.
Wat betreft de impulsiviteit van de daad, in het geval waar deze draad om gaat is de crimineel een Fransman. Ik las ergens (kan het spijtig niet terugvinden) dat hij uit Roncq (Frankrijk) vertrok met zijn auto naar Gavere (50 km) om er een overval te plegen. Dat is geen impulsiviteit. Het zou mij niet verwonderen dat hij al zo'n lang crimineel dossier heeft in zijn regio dat hij besliste om over de grens te rijden om er zijn misdaad te plegen.
Naast preventie moeten de repressieve wetten strenger worden tegen de misdaad. Dat staat buiten kijf.