Los bericht bekijken
Oud 10 november 2013, 19:13   #302
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Dit is natuurlijk ook wat ongenuanceerd.

Kinderen willen zoveel, alleen ze kunnen vaak nog niet de consequenties van alles inzien. En pubers kunnen dat al helemaal moeilijk.

Het is dus allemaal heel leuk als een intelligent kind later tuinen wil aanleggen maar toch vind ik het de plicht van de ouders om het kind duidelijk te maken dat het verstandig is dat hij/zij een diploma gaat halen op haar/zijn niveau.
Daar ben ik het dus niet mee eens, kinderen moet je dingen laten doen die ze zelf willen. Zowel qua sportkeuzes, studies, ... Moest ik ooit ouder worden, dan mag mijn zoon/dochter zelf de richting studeren die ze wensen en een eigen beroepskeuze maken. Of er dan in die sector veel of weinig geld valt te verdienen en of er au fond veel werk in is, dan zal dat mij niet kunnen schelen. Belangrijkste is je kinderen gelukkig en gemotiveerd te zien. Wil mijn kind gaan voor tuinarbeider dan is dat in orde, wil dat gaan voor kunsthistoricus of moraalfilosoof dan is dat ook goed. Gemotiveerde jongeren met de juiste attitude komen makkelijker aan werk dan gemuilkorfde jongeren die toevallig een economisch interessant papiertje in handen hebben.

Ik ken te veel mensen die zaken hebben gestudeerd tegen hun goesting of nu werk doen dat ze totaal niet interessant vinden. Dat is natuurlijk vragen om burnouts en depressies !

Zo huiver ik ook altijd van ouders die hun kinderen 'Latijn' laten doen om hen in de meest elitaire groep van de samenleving te houden en omdat het chique staat voor de familie en de omgeving. Latijn is in orde als het kind dat zelf wil studeren, anders is het een vorm van kindermishandeling.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden