Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler
Jaarlijks mogen verenigingen voor LIMBURG.NET papiertjes en .... langs de straten oprapen in ruil voor een handvol euro's.
Spendeer de arbeidskracht daaraan.
Veel vrijwilligers:
- Zijn leesouder op school
- Houden toezicht op de speelplaats
- Helpen kinderen bij het oversteken op gevaarlijke punten
- Gaan helpen in bejaardetehuizen
- Gaan helpen bij dagzorgcentra
Zet de leefloners daar in.
|
uw voorbeelden zijn vooral niet geschikt.
Leefloners zijn hoofdzakelijk verslaafden, alcoholisten, asielzoekers etc...
zulke mensen geef je geen verantwoordelijkheid over de kinderen, noch bejaarden. Je geeft zulke mensen geen verantwoordelijkheid over MENSEN tout court.
klussen, ramen poetsen, stratenvegen, parken onderhouden..... allemaal nuttige zaken waar geen potten worden gebroken indien niet 100% strikt uitgevoerd (tenzij ze de pas aangeplante bloemekes gaan uittrekken).
Persoonlijk - en zonder sarcastisch te willen zijn - vind ik dat ruiten kuisen een specifieke job zou kunnen zijn voor asielzoekers. Het valt me op dat ruiten kuisen een westerse gewoonte is.
In mijn straat woonde een chinese familie: die hebben in dertig jaar hun ruiten NIET gekuist, was blijkbaar niet nodig.
In de 2060 straten in Antwerpen, vooral de Afrikaanse wijken: prachtige gebouwen uit de zestiger jaren.... ramen hebben in een halve eeuw geen water meer gezien; heel de buurt ziet er verloederd uit.
Laat vreemde OCMWtrekkers dus maar eens gerust kennismaken met de westerse gewoonte: ruitenkuisen! stratenvegen, kortom een opleiding tot "hoe houd ik verloedering van mijn straat tegen". Geef ze desnoods een extra functie als "buurtopleider".