Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M
Vraag mij ook eens of Nederland bij Vlaanderen aan zou moeten aansluiten? 
|
Een Hereniging is niet hetzelfde als dat A bij B aansluit.
Citaat:
- Vertel ze gelijk ook dat in het Oranje kleden (voetbal of zo) afgelopen zaak is en ze hun geliefde Oranjes kwijt zullen zijn.
|
Een Groot-Nederlander kent in zekere mate zijn geschiedenis, anders was hij dat trouwnes niet. En dan weet men dat bij een hereniging,
als dat een monarchie moet worden - en mij niet gelaten - Oranje nu eenmaal historische rechten kan laten gelden.
Citaat:
- Als men samengaat ook bereid moet zijn de hoofdstad eventueel naar bijvoorbeeld Antwerpen te verplaatsen en ook de regering
|
Is het niet logisch dat de grootste stad de hoofdstad wordt bij een hereniging ? Of een wisselende hoofdstad zoals in het VKN.
(Of we maken van Baarle-Hertog de hoofdstad. Het ligt in Vlaanderen, maar eigenlijk toch ook wel in Nederland. Het is maar hoe ge het bekijkt.

)
Citaat:
Nationale dagen en weet ik wat nog meer aangepast moeten worden of zelfs afgeschaft daar ook voor Vlamingen dit betekenis en inhoud dient te hebben.
|
Alsof iemand nu daar gaat om malen. Geef ze 1 dag méér en het plebs zal wel tevreden zijn...
(Alsof de huidige feestdagen zo zinvol zijn. Waterloodag bijvb. mag gerust terugkomen.)
Citaat:
En zo kunnen we nog wel even doorgaan wat bijv. bij identiteit en nationaal gevoel behoort. Wat voor de één van betekenis is zegt de ander totaal niets of kan zelfs een belediging vormen.
|
Niets is zo maakbaar en kneedbaar dan een nationaal gevoel....
Citaat:
- Tradities ... bij de Marine bijvoorbeeld dient altijd een schip de naam van Speyk te voeren.
|
En...?
Citaat:
Wat zegt een Vlaming ons Indië en alles wat daarbij komt kijken? Herdenking en ga maar door. Omgekeerd zegt Kongo ons niets.
|
Welke Vaming zegt Kongo nog iets, vraag ik mij af...?
Citaat:
Dit zijn slechts enkele kleine puntjes. De complexiteit van zo'n samenvoeging is enorm groot. 50 tot 100 jaar later zijn we in dat geval nog steeds bezig met het werken aan zo'n samenvoeging. Allerlei wetten, pensioen stelsels, juridisch stelsel en weet ik wat nog meer
Homogeniteit, Vlaanderen en NL verschillen van elkaar.
|
Ach, wat denkt gij toch negatief. Voor de Duitse hereniging was dat allemaal geen probleem en d?*?*ar zaten we met de puinhoop van een kommunistische stelsel en een kapitalistisch systeem. En toch lukte het. Omdat de politieke wil er was!
Hier zitten we echter met vergelijkbare parlementaire demokratieën.
Citaat:
Plus een Hollander is en zal per definitie altijd een klootzak blijven voor een Vlaming.
|
Citaat:
Laat staan de enorme hoge kosten die ermee gemoeid zullen zijn
(Leg dat een Hollander eens voor ... eens zien wat hij dan gaat antwoorden )
|
Ge bakt het wel bruin, natuurlijk. Wat gij allemaal stelt zou niet aan de orde zijn.
Citaat:
Dan blijft er nog steeds een fikse kans dat het fout loopt en zit je 183 jaar later nog steeds met een puinhoop.
En dat terwijl 15 jaar in de 19e eeuw uit heeft gewezen hoe dit fout kan lopen.
|
Een flinke kans dat het fout loopt? Ik zie niet goed in hoe?
De godsdienstoorlogen waren in het begin van de 19 e blijkbaar nog niet voorbij. Maar nu leven we in een tijd van buitenkerkelijkheid. Op taalvlak zie ik ook geen probleem. Wat destijds problemen gaf is gewoonweg niet meer aan de orde.
Citaat:
Men kan van alles aanvoeren waarom een samenvoeging, maar men dient ook reëel te zijn wat de consequenties zijn, dan wel negatieve gevolgen heeft.
Dromen is één, maar belangrijker nuchter op een rij: ... wat zijn de baten en wat zijn de kosten
(Baten en kosten niet alleen in geld uitgedrukt, maar ook sociaal, maatschappelijk, cultureel etc.)
|
Ik verwijs nogmaals naar Duitsland.
En...naar België, want dat zijn de facto ook twee verschillende landen die verenigd zijn. Alhoewel, verenigd.....Maar als België kan, zie ik niet in dat Dietsland niet zou kunnen.