![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#31641 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#31642 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Moeten is boeten.
![]() |
#31643 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ze begrijpen niet ,waarom de Vlamingen van 1830 tot nu altijd liever in het bed zijn blijven liggen bij de francofonie. In die zin is Belgie voor de Nederlanders, een ver en exotisch land Overigens niemand, waar ook ter wereld begrijpt Belgie ,behalve de Belgen zelf. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31644 | |
|
![]() Citaat:
Stel zulk een vraag aan mij en ben nauwelijks of nooit geïnteresseerd geweest in België. Wat weet ik dan? Er wordt een grappig soort Nederlands gesproken ... of is het Belgisch? Ben er wel eens doorheen gereden naar Frankrijk. België heeft ooit kort bij Nederland behoort. Eh hebben we inderdaad een oorlog daar ooit gevoerd? Antwoord op de vraag bij Nederland? Ze spreken er Nederlands, laat Vlaanderen maar aansluiten bij Nederland Vraag mij ook eens of Nederland bij Vlaanderen aan zou moeten aansluiten? ![]() - Vertel ze gelijk ook dat in het Oranje kleden (voetbal of zo) afgelopen zaak is en ze hun geliefde Oranjes kwijt zullen zijn. - Als men samengaat ook bereid moet zijn de hoofdstad eventueel naar bijvoorbeeld Antwerpen te verplaatsen en ook de regering - Nationale dagen en weet ik wat nog meer aangepast moeten worden of zelfs afgeschaft daar ook voor Vlamingen dit betekenis en inhoud dient te hebben. En zo kunnen we nog wel even doorgaan wat bijv. bij identiteit en nationaal gevoel behoort. Wat voor de één van betekenis is zegt de ander totaal niets of kan zelfs een belediging vormen. - Tradities ... bij de Marine bijvoorbeeld dient altijd een schip de naam van Speyk te voeren. - Wat zegt een Vlaming ons Indië en alles wat daarbij komt kijken? Herdenking en ga maar door. Omgekeerd zegt Kongo ons niets. Dit zijn slechts enkele kleine puntjes. De complexiteit van zo'n samenvoeging is enorm groot. 50 tot 100 jaar later zijn we in dat geval nog steeds bezig met het werken aan zo'n samenvoeging. Allerlei wetten, pensioen stelsels, juridisch stelsel en weet ik wat nog meer Homogeniteit, Vlaanderen en NL verschillen van elkaar. Plus een Hollander is en zal per definitie altijd een klootzak blijven voor een Vlaming. Laat staan de enorme hoge kosten die ermee gemoeid zullen zijn (Leg dat een Hollander eens voor ... eens zien wat hij dan gaat antwoorden ![]() Dan blijft er nog steeds een fikse kans dat het fout loopt en zit je 183 jaar later nog steeds met een puinhoop. En dat terwijl 15 jaar in de 19e eeuw uit heeft gewezen hoe dit fout kan lopen. Sinds halverwege de 19e eeuw ligt het wat serieuze NL politici achter ons. Zelfs nu, met de huidige problematiek in België, waken ze ervoor zich er over uit te laten. Eventueel een antwoord als ... een zaak van de Belgen Men kan van alles aanvoeren waarom een samenvoeging, maar men dient ook reëel te zijn wat de consequenties zijn, dan wel negatieve gevolgen heeft. Dromen is één, maar belangrijker nuchter op een rij: ... wat zijn de baten en wat zijn de kosten (Baten en kosten niet alleen in geld uitgedrukt, maar ook sociaal, maatschappelijk, cultureel etc.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31645 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31646 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Allemaal zijn goed recht natuurlijk, maar iemand als De Potter zou moeten geweten hebben dat de ideale staat niet bestond. En zeker niet onder Willem I, die een verlicht despoot was. En evenmin in het nieuwbakken België. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 november 2013 om 21:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31647 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 november 2013 om 21:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31648 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Kaaskoppie : 19 november 2013 om 21:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31649 | |
|
![]() Citaat:
Hier wordt vaak de kennis van vreemde talen geroemd en hoe slecht Nederlanders daarin zijn. In dat geval snap ik totaal niets van het taalprobleem in België. Wat is dan simpeler dan "Frans en Nederlands" onder de knie hebben. Ik kom nog uit een tijd dat ook bij ons Frans een verplichte taal was op school: Gymnasium, HBS en MULO Friezen maken er geen punt van, ze spreken gewoon Fries en Nederlands. Waarom er dan zo'n punt ervan maken in België? Een gemiddelde Hollander snapt er dan ook geen zak van. Als men zich erin verdiept wordt het wel iets duidelijker. We kennen zulk een problematiek daarentegen niet en blijft voor ons een vreemd fenomeen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31650 |
|
![]() Vraag me af of er ooit wel eens wetenschappelijke studies zijn verricht naar een dergelijk samengaan en wat de positieve en negatieve gevolgen daarvan zijn in een tijdsbestek van 50 tot 100 jaar? En de kapitalen welke dit zou kunnen gaan kosten?
Laatst gewijzigd door Adrian M : 19 november 2013 om 21:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31651 | ||||||||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
(Of we maken van Baarle-Hertog de hoofdstad. Het ligt in Vlaanderen, maar eigenlijk toch ook wel in Nederland. Het is maar hoe ge het bekijkt. ![]() Citaat:
(Alsof de huidige feestdagen zo zinvol zijn. Waterloodag bijvb. mag gerust terugkomen.) Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hier zitten we echter met vergelijkbare parlementaire demokratieën. Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
De godsdienstoorlogen waren in het begin van de 19 e blijkbaar nog niet voorbij. Maar nu leven we in een tijd van buitenkerkelijkheid. Op taalvlak zie ik ook geen probleem. Wat destijds problemen gaf is gewoonweg niet meer aan de orde. Citaat:
En...naar België, want dat zijn de facto ook twee verschillende landen die verenigd zijn. Alhoewel, verenigd.....Maar als België kan, zie ik niet in dat Dietsland niet zou kunnen.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 november 2013 om 22:20. |
||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#31652 |
Europees Commissaris
|
![]() Het gaat om weerwraak van de geschiedenis, Historische Gerechtigheid, waarbij de facto Frankrijk, de eeuwenoude aarts- en erfvijand een kloot wordt afgetrokken.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 november 2013 om 22:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31653 | |
|
![]() Citaat:
U wuift problematiek, negatieve gevolgen en te verwachten hoge kosten zeer gemakkelijk naar het rijk de fabelen, wat ik zeer zeker wel begrijp overigens. Daarom ook, mocht dit ooit wetenschappelijk onderzocht worden, dient dit dan ook zeker niet plaats te vinden vanuit een zeker voorkeur, maar door onbevooroordeelde "neutrale" wetenschappers die zoveel als mogelijk alle positieve en te verwachten negatieve kanten van zulk een problematiek onderzoeken Economen zouden kunnen belichten wat de financiële consequenties in zouden kunnen houden in 50 tot 100 jaar. Ook wat kosten voor de Vlaming in zullen gaan houden op het vlak van waterhuishouding bijvoorbeeld. Voor een Nederlander is dit nr 1, het interesseert hem weinig of niets wat dit kost. Een Vlaming zal z'n portemonnee flink open moeten gaan trekken. Nu kost het hem nauwelijks een cent terwijl een Nederlander fiks moet bijdragen. Aangezien dit voor NL primair is kan men erop rekenen dat bijdragen aan de waterhuishouding een zwaar onderhandelingspunt zou worden, eerder nog ... bye, bye en ga jullie weg. Ook de Oosterschelde zal in dat geval zondermeer afgedamd worden. Als dat al niet gaat gebeuren, de risico's worden op termijn te groot om dicht te laten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31654 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31655 |
|
![]() Nostalgie is leuk, maar zet geen zoden aan de dijk. Wat zijn de baten en kosten op alle terreinen dat telt. Voor nostalgie koop ik niets.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31656 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31657 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31658 | |
|
![]() Citaat:
België is klein en zou dus wel te bevatten moeten zijn. Maar dat is het voor veel mensen niet.
![]() |
![]() |
#31659 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zie geen verband tussen begrip en grootte. Valt er dan iets te begrijpen aan bijvoorbeeld Liechtenstein?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31660 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dit is te gek om los te lopen, wie - of waar ter wereld - doet er men nu aan staatsvorming vanuit zo'n kruideniersmentaliteit.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |